Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hjälparbetare fick hemlösas lägenhet

Lägenheten för hemlösa och socialt utsatta hamnade hos en av Räddningsmissionens egna anställda under två år.
Emil Mattsson är direktor Räddningsmissionen.Foto: Katja Ragnstam/Räddningsmissionen
Arbetet mot hemlösheten i Göteborg är en av Räddningsmissionens stora frågor.

Lägenheten för hemlösa och socialt utsatta hamnade hos en av Räddningsmissionens egna anställda.

Under två år skickades hyresavierna vidare för betalning till Räddningsmissionen, visar GT:s granskning.

– Han behövde väldigt snabbt en lägenhet, säger Emil Mattsson, Räddningsmissionens direktor.

Samtidigt vädjar Räddningsmissionen till allmänheten om hjälp med bostäder.

SE KLIPPET:

Räddningsmissionens chefs egna ord om lägenhetsaffären

 

Lägenheten ligger mitt i det expansiva Kvilleområdet på Hisingen.

Under flera år var den en del av Räddningsmissionens praktiska hjälpverksamhet, riktad mot hemlöshet, missbruk och social utsatthet.

Nu kan GT avslöja att en av Räddningsmissionens profilerade medarbetare, med chefsuppdrag bakom sig, bott i lägenheten under två års tid.

Och att hyresavierna under de två åren fortsatte gå till Räddningsmissionen för betalning. 

– Det finns ingen tanke att vi ska hyra ut dessa lägenheter till våra anställda, säger Räddningsmissionens direktor Emil Mattsson och uppger i en bandad intervju med GT att lägenheten hyrts av Räddningsmissionen under lång tid både före och efter det att den anställde fick flytta in.

– Vi har haft den här lägenheten länge så det har varit vår lägenhet, säger Emil Mattsson. 

”Behövde väldigt snabbt en lägenhet”

Enligt honom händer det att Räddningsmissionen under kortare perioder hyr ut lägenheter till andra än vad ursprungssyftet är, för att lägenheter annars står tomma och kostar hyra. 

Och så skedde i detta fall, uppger Emil Mattsson i samma bandade intervju.

– Han behövde väldigt snabbt en lägenhet. Då fick han ett tips om att det kanske finns en sådan här lägenhet hos oss som han kan hyra tillfälligt, säger Emil Mattsson.

– Och sedan när vi behövde den här lägenheten och det kom en målgruppsperson som behövde den, var han tvungen att med kort varsel lämna den lägenheten.

Två år är en lång tid. Har ni så gott om lägenheter att ni inte vid något tillfälle behövde den lägenheten för er verksamhet?

– Det här får vi titta på. Men det är min bedömning att det mycket väl kan ha varit så. Det är väldigt svårt att planera för de här lägenheterna.

Räddningsmissionen är en frivillig organisation som arbetar för att få fram lägenheter från bostadsbolag åt hemlösa och socialt utsatta.Foto: Daniel Olsson

Slog larm om hemlöshet

Men att Räddningsmissionen skulle ha haft lägenheter i sin organisation som de inte var i behov av, är inget man gett sken av utåt under de två åren.

Samtidigt som medarbetaren hade lägenheten för utsatta som sin bostad slog Räddningsmissionen larm om den svåra och akuta hemlösheten i Göteborg. 

I december 2017 meddelade Räddningsmissionen att 1 600 människor var akut hemlösa i Göteborg, varav 600 var barn. Under 2018 inledde organisationen en kampanj kallad ”hjärterum”, där allmänhet och bostadsbolag uppmanades att upplåta rum och bostäder åt utsatta som stod utan.

I april 2018, då medarbetaren fortfarande bodde i lägenheten på Hisingen, skrev Emil Mattsson personligen en debattartikel i GP där han beskrev det paradoxala i att det går så bra för Göteborg, men samtidigt så dåligt för de hemlösa:

”Konkurrensen om varje kvadratmeter boendeyta leder till långa väntetider på hyreslägenheter, svart andrahandsuthyrning och uppskruvade priser på bostadsrätter och villor.”

Han avslutade med uppmaningen till både allmänheten och fastighetsägare att släppa fler lägenheter till hemlösa:

”Något av det viktigaste en fastighetsägare kan göra för att vara med och besegra hemlösheten är att ta fram lägenheter.”

Via kampanjer har Räddningsmissionen uppmanat både allmänheten och bostadsbolag att hjälpa med ”hjärterum” – bostäder för utsatta.

– Sannolikt behöver vi få förbättra våra rutiner, säger Räddningsmissionens direktor Emil Mattsson och menar att de måste få till en bättre koll på sina bostäder.

Han säger också att det misstag som begåtts får organisationen ta på sig – att de borde ha fakturerat vidare kostnaden för lägenheten till den anställde. 

På frågan hur fastighetsägare, som många gånger viker lägenheter utanför interna kösystem och regler för Räddningsmissionens sociala syften, kan reagera om anställda hyr lägenheter Räddningsmissionen fått avsedda för hemlösa och utsatta, säger Emil Mattsson:

– För fastighetsägarens del hyr vi på kommersiella villkor. Exakt hur vi använder dem tror jag inte är någonting som fastighetsägaren reflekterar över utan han vill få in sin hyra.

Medarbetarens svar

Den medarbetare som hyrde lägenheten uppger att han aldrig förstod att den lägenhet han hyrde tillhörde Räddningsmissionen och var avsedd för socialt utsatta. 

Lägenheten förmedlades via en kollega på Räddningsmissionen som arbetade med att få fram bostäder åt hemlösa, men den anställde uppger ändå att det aldrig gick upp för honom att det inte var något annat än ett fast hyreskontrakt direkt med bostadsbolaget.

Att han inte fick några hyresavier och att något hyreskontrakt aldrig skrevs förklarar han med att bostadsbolaget inte gav honom något, att han vid upprepade tillfällen tjatade på bolaget utan att få några. 

– Jag ringde till dem och bad om kontrakt och bad om hyresavier. Men jag fick aldrig det. Men när jag till slut flyttade ut fick jag allt i en klump, säger medarbetaren i en bandad intervju och uppger att han betalade hela summan vid avflyttning.

Han säger också att det var först då han flyttade som han fick veta att det var en av Räddningsmissionens lägenheter för socialt utsatta.

– Det var under två år, mellan maj 2016 och maj 2018. Då fick jag information från Räddningsmissionen att det var deras lägenhet och att de behövde den. Men det hade jag inte fått veta under hela tiden jag bodde där. Det var för att en målgrupp behövde lägenheten, säger den anställde i samma bandade intervju.

Är inte detta en efterhandskonstruktion där du fick den här lägenheten och var ganska nöjd med att slippa betala någon hyra?

– Nej, det är det inte.

Hur känns det för dig att du har upptagit en av Räddningsmissionens lägenheter avsedda för socialt utsatta personer under två års tid?

– Jag har inga kommentarer kring det.

Bostadsbolaget avfärdar betalning

Bostadsbolaget avfärdar påståendet om att de skulle ha skickat ut två års hyresavier i en klump. Än mindre att de skulle ha fått någon sådan inbetalning, vilket skulle inneburit en dubbelbetalning av två årshyror. De känner inte heller igen bilden av att någon skulle ha tjatat om hyreskontrakt eller avier under två års tid.

Enligt den ansvariga uthyraren på bolaget, som är ett mindre privat bostadsbolag, var det hela tiden klart att Räddningsmissionen hyrde lägenheten och att hyresavierna skulle gå till organisationen.

– Det var sagt att allting skulle gå till Räddningsmissionen och så skulle han betala till Räddningsmissionen. Han har inte betalt oss. Så såg det ut, så var det överenskommet, säger den ansvarige uthyraren.

Efter att den anställde fick lämna lägenheten i maj 2018 flyttade en hemlös person in och den användes på nytt i Räddningsmissionens sociala verksamhet. 

Men i dag har lägenheten ingen koppling till organisationen.

Efter att GT under torsdagsmorgonen också ställt frågor om påstådda oegentligheter inom ett annat projekt hos Räddningsmissionen bad Räddningsmissionens direktor Emil Mattsson om att få återkomma ”under eftermiddagen”.
Efter lunch gick organisationen ut med ett pressmeddelande där de uppgav sig ”sannolikt utsatts för oegentligheter” i projektet.

I den delen uppger Räddningsmissionen att man gjort en polisanmälan och en internutredning pågår. 

GT söker fortfarande Emil Mattsson för frågor.

Efter denna artikels publicering har Emil Mattsson mejlat tidningen där han tar tillbaka uppgifter han själv gett tidningen i tre bandade intervjuer:

”GT:s påståenden i artikeln är osanna. Ingen lägenhet avsedd för hemlösa har hamnat hos någon anställd i Räddningsmissionen. Räddningsmissionen har inte heller stått för hyran för sina anställda”.

Hör Räddningsmissionens chefs egna ord om hur lägenheten gick till anställd

Räddningsmissionen hjälper hemlösa

Räddningsmissionen är en ideell förening med bas i Göteborg som bedriver socialt arbete på kristen grund.

 

Föreningen uppger att man ”arbetar med både akuta och förebyggande insatser och strävar efter att skapa långsiktig förändring”.

 

En av grundpelarna i verksamheten handlar om att praktiskt hjälpa hemlösa och människor i socialt utanförskap till en egen bostad.

 

Förening leds av 27 huvudmän, kristna församlingar i Göteborg med omnejd. 

 

”Vårt arbete är helt beroende av frivillighet. Våra volontärer och insamlade gåvor gör livsviktig skillnad varje dag”, skriver föreningen på sin hemsida.