Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hisingsbron är trasig – kan leda till förseningar

Hisingsbron.
Foto: Lovisa Waldeck

Hisingsbrons öppningsfunktion fungerar inte som den ska.

– Vi har fått lite tekniska problem med att stänga bron på ett korrekt sätt, säger Christer Niland, chef för avdelningen stora projekt på trafikkontoret, till Göteborgs-Posten.

Trafikkontoret flaggar för att det kan komma att påverka tidsmarginalerna – vilket skulle kunna leda till att spårvagnstrafiken inte kan gå över den nya bron förrän sommaren 2022. 

Planen är att Hisingsbron ska vara färdigbyggd under den kommande våren. Det nuvarande problemet med öppningsfunktionen påverkar främst det spårstopp som är inplanerat till sommaren 2021 när spårvagnsramperna ska kopplas på den nya Hisingsbron från den gamla Götaälvbron.

Skjuts spårstoppet upp kommer spårvagnstrafiken inte att kunna gå över den nya Hisingsbron förrän sommaren 2022. Även Götaälvbrons rivning, som kommer att inledas efter spårbytet, skulle i så fall skjuts upp.

– Det värsta som kan hända, och det är verkligen i värsta fall, att spårstoppet behöver flyttas. Men vi jobbar med att få åtgärder på plats. Det handlar om att ha en plan B för att kunna genomföra spårstoppet med andra insatser på plats under en period för att hantera öppning och stängning, säger Christer Niland till tidningen.

”Tidsrisken har ökat”

Den temporära funktionen skulle innebära att öppning och stängning av bron skulle ta ytterligare någon minut.

– Tidsrisken har ökat, men den absoluta sannolikheten är att vi klarar av att genomföra spårstoppet sommaren 2021. Möjligen då med en öppnings- och stängningstid som kan ta lite längre än vad det annars kommer att göra, säger Christer Niland till tidningen.