Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hipp hipp hurra – i dag fyller Götaälvbron 75

75-åringen.
Foto: Jan Wiriden
Lage Rosengren kommer att skriva boken om 75-årsjubilaren Götaälvbron.
Kurt Olsson rapporterar från en broöppning på Götaälvbron med stor entusiasm.
I slutet av oktober fastnade en pråm med en kran på i Götaälvbron – skadorna repareras fortfarande.
Foto: Robin Aron
Här är efterträdaren till 75-åringen. Hisingsbron planeras stå klar när Götaälvbron skrotas.
Foto: Tenjin Visual
En sopbil brakade rakt igenom bron, som fick spärras av i båda riktningarna. Ett av de mindre smickrande ögonblicken i Götaälvbrons historia.
Foto: Larseric Linden
Foto: - -
FÖREGÅNGAREN. Den 2 december 1874 invigdes den gamla Hisingsbron. Den fick stå kvar i nästan 95 år innan den ersattes av Götaälvbron.
1 / 8

Hipp hipp hurra! Nu firar Götaälvbron sin 75-årsdag.

Och även om brons dagar redan är räknade – snart kommer en ny efterträdare – har den varit med om mycket.

I och med 75-årsdagen har trafikkontoret anlitat en författare för att brons historia inte ska falla ur tiden med ståljätten själv.

Götaälvbron i siffror

962 meter – brons totala längd inklusive påfartsramper

24 470 kvadratmeter – brons totala yta

3,2 meter – den totala bredden på gång- och cykelbanorna

7 meter – vägbanornas bredd i varje körriktning

6,4 meter – kollektivkörfältens bredd

1939 – året då Götaälvbron byggdes

1958 – året då det skedde tillbyggnad av gångbanor på bron.

19 meter – här är måttet på den segelfria höjden

1,7 gånger – så ofta öppnas bron i genomsnitt per dag

125 000 personer – så många passerar över bron varje dag

2 500 – så många kollektivtrafikfordon går över bron varje dag

Senast år 2020 kommer Götaälvbron att vara ett minne blott. Då ska en ny ståljätte föra folk över älven mellan Hisingen och centrala Göteborg. Men domedagen är inget att tänka på i dag – det är nämligen exakt 75 år sedan som bron invigdes.

Som en del i 75-årsfirandet har trafikkontoret i Göteborg anlitat författaren Lage Rosengren som ska få ner Götaälvbrons historia på print.

Ett sammanhang

– Det var faktiskt jag själv som kom med idén, jag har undervisat på universitetet i många år, bland annat om Göteborgs industrihistoria och då ligger bron nära, säger han till GT.

Förhoppningen är att han ska kunna sätta bron i ett sammanhang både lokalt, nationellt och internationellt. Och kanske kan han också ge svar på en gammal sägnen som han ännu inte fått rätsida på.

– Det sägs att bron byggdes av sämre stål på grund av att det bästa stålet skulle gå till vapenexport ute i Europa. Bon byggdes ju under både kris- och krigstid, säger Lage Rosengren.

Men det finns en hel del andra historier om bron som redan kommit till allmänhetens kännedom. Vem minns inte när Lasse Brandebys kultfigur Kurt Olsson bevakade en broöppning under enormt engagemang.

En del tråkigheter

Men bron har också under sin 75-åriga historia varit centrum för en del tråkigheter. Många olyckor har skett och alldeles nyligen, i slutet av oktober, körde en pråm med en kran rakt in i bron – och fastnade. En av gång- och cykelbanorna är fortfarande avstängd för reparation efter påseglingen.

Men säkerheten är prio ett, menar Mikael Andersson, planeringsledare på trafikkontoret.

– Vi ser hela tiden över hur vi kan förbättra säkerheten och gör en ny bedömning av brons status varje år, så att vi kan garantera att den är säker att färdas på och under, säger han i ett pressmeddelande.