Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hilberts ilska – mot nya bilförsäkringen

Hilbert Persson, 81, är besviken på Länsförsäkringar. Foto: PRIVAT
Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

Hilbert Persson, 81, trodde inte sina ögon när han sprättade upp kuvertet från Länsförsäkringar, där han varit kund i närmare 40 år.

Hans bilförsäkring hade chockhöjts, från 4 941 kronor till 8 235 kronor per år.

Förklaringen: Hilberts bostadsadress.

– Jag begriper inte hur ett försäkringsbolag, som skryter med att det ägs av sina kunder, kan göra så här mot boende i ett visst område, säger Hilbert.

För sex år sedan sålde Hilbert Persson sin villa i Norrahammar, och flyttade till en hyresrätt i miljonprogramsområdet Råslätt i Jönköping. En flytt han aldrig har ångrat.

– Jag trivs ypperligt. Där jag bor är det lugnt och fridfullt, inte ett dugg sämre än det villasamhälle som jag bodde i innan, säger Hilbert, som tidigare intervjuats av Jönköpings-Posten.

Men Länsförsäkringars bild av Råslätt, tycks vara en annan.

Chockhöjning

Enligt Hilbert har han varit kund hos bolaget i närmare fyra decennier, och kört utan anmärkning i alla år. Bilförsäkringen har varit rimligt prissatt, tycker han. Fram till dess att fakturan för 2018 landade i brevlådan.

– Först trodde jag att jag hade sett fel, men det hade jag inte, säger Hilbert.

Ifjol betalade han 4 941 kronor i årspremie, men nu ville Länsförsäkringar plötsligt ha 66 procent mer: 8 235 kronor. En chockhöjning.

– När jag ringde upp dem, sa de att det berodde på att jag bor där jag bor. Det har brunnit några bilar här tidigare, och det kanske är anledningen, gissar Hilbert.

Men det är ett argument som Hilbert i så fall har svårt att svälja. 

Han har sin bil inlåst i ett garage och påpekar också att den absoluta majoriteten i området inte har fått sina bilar brandhärjade.

Stadsdelen Råslätt ligger söder om stadskärnan. Foto: GOOGLE MAPS

”Väldigt orättvist”

– Det bor drygt 5 000 personer här, och jag tycker att den här prissättningen är väldigt orättvis mot dem. Jag begriper inte hur ett försäkringsbolag, som skryter med att det ägs av sina kunder, kan göra så här mot boende i ett visst område, säger Hilbert.

– Vi blir förfördelade för att vi bor i ett miljonprogramsområde.

Katarina Wetterholm är affärsområdeschef på Länsförsäkringar. Hon kan inte gå in på enskilda försäkringsfall, men uppger att antalet bilskador i länet har ökat de senaste åren, liksom kostnaden för att åtgärda dem. 

Inför 2018 har Länsförsäkringar därför gjort en djupare analys av de geografiska områden som man delat upp länet i.

Har bytt bolag

– Vi tittar på sådant som bilmärke, årsmodell, ålder på förarna och antal skadefall som har skett. Eftersom vi är ett kundägt bolag, så är det kollektivet som tar ansvar för det skadeutfall som sker. Vi går aldrig ner på individnivå, säger Wetterholm.

Det innebär att om man till exempel bor i ett område med många olycksdrabbade förare som kör gamla bilar, så spelar det ingen roll vilken bil man själv kör eller hur man kör den – premien går upp ändå.

Räknas bilbränder in i er riskanalys?

– Det räknas ju som ett skadefall, så visst. Vi har inte någon ambition att vinstoptimera, men våra kunder ska betala rätt pris för rätt risk, säger Katarina Wetterholm.

Hilbert Persson har nu bytt försäkringsbolag, och betalar 4 600 kronor för sin nya bilförsäkring.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!