Hilbert Persson, 81, är besviken på Länsförsäkringar. Foto: PRIVATHilbert Persson, 81, är besviken på Länsförsäkringar. Foto: PRIVAT
Hilbert Persson, 81, är besviken på Länsförsäkringar. Foto: PRIVAT
Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSENFoto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN
 Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

Hilberts ilska – mot nya bilförsäkringen

Publicerad

Hilbert Persson, 81, trodde inte sina ögon när han sprättade upp kuvertet från Länsförsäkringar, där han varit kund i närmare 40 år.

Hans bilförsäkring hade chockhöjts, från 4 941 kronor till 8 235 kronor per år.

Förklaringen: Hilberts bostadsadress.

– Jag begriper inte hur ett försäkringsbolag, som skryter med att det ägs av sina kunder, kan göra så här mot boende i ett visst område, säger Hilbert.

För sex år sedan sålde Hilbert Persson sin villa i Norrahammar, och flyttade till en hyresrätt i miljonprogramsområdet Råslätt i Jönköping. En flytt han aldrig har ångrat.

– Jag trivs ypperligt. Där jag bor är det lugnt och fridfullt, inte ett dugg sämre än det villasamhälle som jag bodde i innan, säger Hilbert, som tidigare intervjuats av Jönköpings-Posten.

Men Länsförsäkringars bild av Råslätt, tycks vara en annan.

Chockhöjning

Enligt Hilbert har han varit kund hos bolaget i närmare fyra decennier, och kört utan anmärkning i alla år. Bilförsäkringen har varit rimligt prissatt, tycker han. Fram till dess att fakturan för 2018 landade i brevlådan.

– Först trodde jag att jag hade sett fel, men det hade jag inte, säger Hilbert.

Ifjol betalade han 4 941 kronor i årspremie, men nu ville Länsförsäkringar plötsligt ha 66 procent mer: 8 235 kronor. En chockhöjning.

– När jag ringde upp dem, sa de att det berodde på att jag bor där jag bor. Det har brunnit några bilar här tidigare, och det kanske är anledningen, gissar Hilbert.

Men det är ett argument som Hilbert i så fall har svårt att svälja. 

Han har sin bil inlåst i ett garage och påpekar också att den absoluta majoriteten i området inte har fått sina bilar brandhärjade.

Stadsdelen Råslätt ligger söder om stadskärnan.Foto: GOOGLE MAPS

”Väldigt orättvist”

– Det bor drygt 5 000 personer här, och jag tycker att den här prissättningen är väldigt orättvis mot dem. Jag begriper inte hur ett försäkringsbolag, som skryter med att det ägs av sina kunder, kan göra så här mot boende i ett visst område, säger Hilbert.

– Vi blir förfördelade för att vi bor i ett miljonprogramsområde.

Katarina Wetterholm är affärsområdeschef på Länsförsäkringar. Hon kan inte gå in på enskilda försäkringsfall, men uppger att antalet bilskador i länet har ökat de senaste åren, liksom kostnaden för att åtgärda dem. 

Inför 2018 har Länsförsäkringar därför gjort en djupare analys av de geografiska områden som man delat upp länet i.

Har bytt bolag

– Vi tittar på sådant som bilmärke, årsmodell, ålder på förarna och antal skadefall som har skett. Eftersom vi är ett kundägt bolag, så är det kollektivet som tar ansvar för det skadeutfall som sker. Vi går aldrig ner på individnivå, säger Wetterholm.

Det innebär att om man till exempel bor i ett område med många olycksdrabbade förare som kör gamla bilar, så spelar det ingen roll vilken bil man själv kör eller hur man kör den – premien går upp ändå.

Räknas bilbränder in i er riskanalys?

– Det räknas ju som ett skadefall, så visst. Vi har inte någon ambition att vinstoptimera, men våra kunder ska betala rätt pris för rätt risk, säger Katarina Wetterholm.

Hilbert Persson har nu bytt försäkringsbolag, och betalar 4 600 kronor för sin nya bilförsäkring.

Relaterade ämnen
Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER