Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Helena, 26, om livet på miljonärernas lyxbåtar

Se den 141 meter långa lyxyachten
På väg ut från Antibes såg man flera stora båtar. Foto: Privat / Privat
Helena Hammarström står på båten Rena utanför Saint Barthéleny i Karibien. Foto: Privat / Privat
Bilden är tagen på båten Zefira utanför ön Guadeloupe i Karibien. Foto: Privat / Privat
Helena Hammarström står på båten Rena utanför Saint Barthéleny i Karibien. Foto: Privat / Privat

Helena Hammarström var 19 år när hon fick sitt första jobb på en 50 meter lång yacht. 

I dag har hon rest jorden runt ombord på enorma lyxyachter.

– Man jobbar för världens rikaste människor. Man måste ha skinn på näsan, säger Helena. 

Under tisdagen lade megayachten YAS, som ägs av en emiratisk kunglighet, till vid Amerikaskjulet i Göteborg. Den är värd 1,7 miljarder kronor och har en besättning på 56 personer. Att vara yachtpersonal är någonting som Helena Hammarström vet mycket om.

Hon var bara 19 år när hon bestämde sig för att åka på semester efter gymnasiet. Destination blev Malta. Där väcktes idén kring yrket som besättningspersonal på lyxyachter.

– Jag försökte läsa på och hade svårt att hitta information. Men jag förstod att man behövde gå någon kurs så jag åkte ner till Antibes, som är en form av huvudstad för branschen, säger Helena.

Här står Helena på båten Dream utanför Monaco. Foto: Privat / Privat

Väl i sydöstra Frankrike förstod hon ganska fort hur det skulle gå tillväga och började sökte jobb. Efter två veckor fick Helena ett telefonsamtal och blev erbjuden positionen som andra-värdinna. Jobbet var på båten Zefira som är en 50 meter lång segelyacht med en mast som är 60 meter hög.

– Båten låg under tiden i Rhode Island och skulle segla ner till Karibien. Jag blev upphämtad på flygplatsen av kaptenen på båten och det var supernervöst.

Social kompetens är viktigt

Trots den första nervositeten blev det totalt sju månader på båten. Och Helena fick mycket yrkeserfarenhet.

– Social kompetens värderas extremt högt i denna bransch, till och med högre än erfarenhet egentligen. Om det är någonstans det brister så är det just det sociala.

Bild är tagen i Antibes på uppradade lyxyachter. Foto: Privat / Privat

Efter sju månader hoppade hon av båten och åkte tillbaks till Sverige över sommaren innan hon fick sitta andra jobb på en lyxyacht. Denna gång låg den 41 meter långa motoryachten, Lady Sandals, i England, och skulle börja med en resa runt Storbritanniens kust.

– Efter att vi rundat Storbritannien avslutades resan i London. Sedan bar det av mot Mallorca och sen över till Karibien några månader. Sedan åkte vi längs USA:s östkust och jag hoppade av först i Washington DC, säger Helena.

34 000 kronor i dricks

Med de intjänade pengarna bestämde sig Helena för att ta en lång semester.

– Man tjänar väldigt bra. Ingångslönen är 2 500-3 000 euro i månaden utan utgifter. Yachten står för allt. 

Hon berättar att man som besättningspersonal tjänar extra mycket under charteryachtresor. 

– Min bästa dricks var på 34 000 kronor för en 10 dagar lång charterresa. Och detta fick varje person i besättningen var i ett kuvert.

Helena bestämde sig för att göra en backpackresa i Sydamerika och när den började lida mot sitt slut fick hon ett samtal från en gammal kollega som erbjöd henne ett jobb som värdinna på båten Rena, en 45 meter lång motoryacht.

– Vi reste längs Amerikas östkust under sommarhalvåret och under vinterhalvåret åkte vi till Karibien mycket, säger Helena.

Besättningspersonal utanför den italienska ön Capri utanför Italien. Foto: Privat / Privat

Startade eget företag

Till hösten året efter hamnade Helena i skolbänken. Då studerade hon två terminer innan det var dags för sommarjobb. Det blev en flygresa till Portugal där den 60 meter långa yachten Dream låg. 

– Under sommaren åkte vi till Monte Negro, Kroatien, Italien, Venedig och till Södra Frankrike. Sen hoppade jag av i Nice för att åka hem till studierna igen.

Efter skolutbildningen så startade Helena ett företag med sin barndomsvän Lisa Emlund som också arbetat på lyxyachter runtom i världen. Vännerna startade Yachting Sweden, först som en introduktionskurs, men i dag ett fulländat rekryteringsföretag riktat mot skandinaver. 

– Vi vill vara den hjälpen vi inte hade när vi gav oss in i branschen. Det finns ett stort intresse bland svenskar och skandinaver. Vi förklarar vad som förväntas av dig i yrket, hur det fungerar, vad man behöver stå för, vad man ska förbereda sig för och allting praktiskt, säger Helena.

Lisa Emlund och Helena Hammarström sitter på en båt som de besökte med företaget sitt företag i San Remo i Italien. Foto: Privat / Privat

En tuff bransch

Hon förklarar att de inte sticker under stolen att arbetsmiljön är oerhört tuff, men att det också innebär resor till världens alla hörn.

– Det är ett väldigt tufft klimat. Man jobbar för världens rikaste människor. De har ett annat sätt att be om service. Jag har stött på ägare och gäster som är jätteotrevliga, men även de som har varit underbara att arbeta för. Man måste ha skinn på näsan, säger Helena.

– Det är underbara miljöer men det finns inget fack man kan vända sig till om man inte är nöjd med sin arbetsmiljö. Det är ett restriktivt jobb på en begränsad miljö. Och det är vi noga att berätta om under vår introduktionskurs, säger Helena Hammarström.

Bilden är tagen på Miamis kustlinje från båten Lady Sandals. På väg mot Washington DC. Foto: Privat / Privat

Vill du veta mer om Helena och Lisas liv...

Gå in på deras hemsida Yachting Sweden