Det rör sig om tio medarbetare vid banteknik som omplaceras.
– Vi har fått information om att fyra personer är delgivna och att de på sannolika skäl är misstänkta för brott. Därför inleder vi åtgärder nu. Vår internutredning visar att 6,5 ton kopparskrot försvunnit under 2017, 2018 och 2019. Det motsvarar 30 procent av all kopparskrot under perioden. Så det handlar om höga volymer under lång tid och det vi har belägg för uppgår till ett värde av 300 000 kronor, säger Hans Nilsson, vd för Göteborgs spårvägar, till Göteborgs-Posten.
En person stängs av på grund av att medarbetaren på sannolika skäl är misstänkt för brott. Ytterligare tre personer är delgivna misstanke om brott, men de arbetar inte längre i bolaget.
”Vi behöver helt enkelt börja om”
Banteknik är en del av Göteborgs spårvägar som ansvarar för drift, service och underhåll av räls och kontaktledningar. En av arbetsuppgifterna är att ta ner och sätta upp ny koppartråd längs spårvägen.
Göteborgs spårvägars vd Hans Nilsson polisanmälde förra året misstänkt stöld av koppar som kan ha skett inom banteknik. Polisens utredning är ännu inte klar.
– Vi behöver säkerställa en väl fungerande verksamhet och god arbetsmiljö för samtliga involverade. Vi behöver helt enkelt börja om, säger Hans Nilsson till tidningen.