Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här utbildas Landvetters personal – för krigstider

Dagens toppnyheter – inrikes
På Landvetter flygplats har räddningspersonalen fått utbilda sig i att ta hand om Jas 39 Gripen. Foto: Jörgen Nilsson/Skaraborgs flygflottilj F 7
Syftet är att flygplatsen ska kunna användas även vid krig. Foto: Jörgen Nilsson/Skaraborgs flygflottilj F 7
Personalen på Landvetter utbildades. Foto: Jörgen Nilsson/Skaraborgs flygflottilj F 7
Landvetter flygplats är belägen strax utanför Göteborg. Foto: Jörgen Nilsson/Skaraborgs flygflottilj F 7

På Landvetter flygplats har räddningspersonalen fått utbilda sig i att ta hand om Jas 39 Gripen.

Syftet är att flygplatsen ska kunna användas även vid händelse av krig.

– Våran strategi är att sprida ut oss. Nu är vi lite bättre, säger John Lidman, kommunikationschef på flygflottiljen.

Under tisdagen och onsdagen har det hållits övningar på Landvetter flygplats. Övningarna har anordnats av Skaraborgs flygflottilj F 7 och under övningarna har Jas 39 Gripen landat och startat från flygplatsen.

– Vi gjorde det i samband med att vi utbildade räddningspersonalen på flygplatsen. De ska kunna ta hand om våra plan när vi landar där och det är inga billiga redskap direkt, så man måste veta vad man gör, säger John Lidman.

Flygflottiljen har sin huvudbas i Såtenäs men har flera baser spridda i Sverige.

– Vi ser helst att man flyger tillbaka till huvudbasen, men det går inte alltid och då behöver man andra flygplatser. Man vet aldrig vad som händer när man möter fienden eller vid en övning, säger John Lidman.

Användas som ett alternativ vid krig

På sin Facebook-sida delade flygflottiljen med sig av övningen och skrev bland annat:

”Syftet med samverkan är att Landvetter på sikt ska kunna användas som ett naturligt alternativ för JAS 39 i samband med snabbt uppkomna lägen, såväl i fred som i krig. Tillsammans är vi starka.”

Det är faktiskt så att Jas 39 Gripen är ett vapenbärande flygplan, och vid skarpt läge måste man veta om de olika riskerna och hur man beter sig vid ett sådant flygplan, säger John Lidman.

Behöver man vara orolig?

– Nej, absolut inte. Vi flyger flera gånger om dagen och att det just blev Landvetter var ett rutinärende. Nu har personalen lärt sig och nu kan vi använda flygplatsen vid både fred och krig.

GT har sökt Landvetter för kommentar kring övningen.