Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här står helikoptrarna som kunde jagat ubåt

PENSIONERAD HELIKOPTER. Här är helikoptern som kunde använts i Ubåtsjakten. Just den här står inte i Säve utan används som brandhelikopter i Kanada - men är av samma modell.
Foto: Larseric Lindén
Roger Eliasson.
Foto: Lennart Rehnman

GÖTEBORG. Här är helikoptrarna som kunde ha använts i ubåtsjakten.

I stället står militärhelikoptrarna på museum – i Säve.

Nu riktar Aeroseums ordförande hård kritik mot nedrustningen av försvaret.

– Ryssen är här och rekar och vår svenska skärgård ligger vidöppen. Det är väldigt tråkigt, säger Roger Eliasson till GT.

Just nu pågår en intensiv ubåtsjakt utanför Stavsnäs i Stockholms skärgård.

I jakten kunde två pensionerade bananhelikoptrar ha använts.

Men sedan 2010 står de pensionerade på ett museum i Göteborg – trots att de kan bli flygdugliga.

– Det skulle gå med tid och pengar, säger Roger Eliasson, ordförande för Aeroseum i Säve.

Hur mycket skulle det kosta?

– Det är en svårbedömning. Jag vågar mig inte på en siffra utan det skulle en tekniker behöva sätta sig ner och räkna på.

Eliasson, som själv varit ubåtsjägare, följer nyhetsutvecklingen intensivt och tycker det är dags att satsa pengar på nya helikoptrar.

– När jag var aktiv på 80-talet var det likadant. Skillnaden är att vi inte har något bra försvar länge, säger Eliasson till GT.

– De här helikoptrarna kunde ha använts i 10 år till. Men militären har avvecklats successivt så nu ligger vår skärgård vidöppen för invasionshot.

Vad tycker du om det?

– Jag tycker det är väldigt trist. I en fantastisk värld är det fred överallt. Men så är det inte. Så om det kommer något elakt måste vi ha ett försvar värd namnet.

Om det finns ryska ubåtar i svenskt vatten, varför tror du att de är här?

– För att rekognoscera och förbereda situationer som uppstår i samband med krig. Som kontroll av hamnar, vattendjup och att komma in till svensk kust med stora transportfartyg.

Den numera pensionerade kommendörkaptenen startade flygmuseet utanför Göteborg 2001, samma år som han lämnade försvaret.

När sex av Eliassons kolleger tragiskt omkom utanför Rörö 2003 fick det honom att tappa suget för att sitta bakom spakarna.

I stället ska han nu guida skolelever under höstlovet.

– Vi visar och låter dem sitta i en helikopter. Det här är redan ett dragplåster – intresset nu kommer göra så vi får fler besökare.

Det här är helikoptrarna:

Boeing Vertol 107 (Kallas HKP4 eller Helikopter 4 av försvarsmakten)

Är en tvåmotorig medeltung helikopter med tandemrotorer.

Tre stycken (70, 71 och 69) står på museum i Säve. Ytterligare en används för att släcka bränder i Kanada.

9 april 2010 meddelade regeringen att HKP4 skulle avvecklas för ett nytt helikoptersystem.

2004 lades helikopterdivisionen i Säve ner - trots protester.