410 personer besökte galan. Foto: HENRIK JANSSON410 personer besökte galan. Foto: HENRIK JANSSON
410 personer besökte galan. Foto: HENRIK JANSSON
"Woman in red" uppmärksammar kvinnors hjärthälsa. Foto: HENRIK JANSSON"Woman in red" uppmärksammar kvinnors hjärthälsa. Foto: HENRIK JANSSON
"Woman in red" uppmärksammar kvinnors hjärthälsa. Foto: HENRIK JANSSON
Middag, musik, föreläsningar och underhållning stod på schemat under kvällen. Foto: HENRIK JANSSONMiddag, musik, föreläsningar och underhållning stod på schemat under kvällen. Foto: HENRIK JANSSON
Middag, musik, föreläsningar och underhållning stod på schemat under kvällen. Foto: HENRIK JANSSON
Ambassadören Åsa Lövgren Jansson. Obs, bild från tidigare års gala. Foto: ANDERS YLANDERAmbassadören Åsa Lövgren Jansson. Obs, bild från tidigare års gala. Foto: ANDERS YLANDER
Ambassadören Åsa Lövgren Jansson. Obs, bild från tidigare års gala. Foto: ANDERS YLANDER

Här slås ett slag för kvinnors hjärtan

Publicerad

Kvinnliga hjärtinfarkter kan vara svåra att upptäcka.

Galan "Woman in red" på Clarion Hotel Post uppmärksammade kvinnors hjärthälsa.

– Hjärtinfarkterna går ner i åldrarna och vi ser att det har mycket att göra med sättet hur vi lever på, säger ambassadören Åsa Lövgren Janson.

410 personer samlades på "Woman In red"-galan i Göteborg under söndagskvällen. Utöver gästerna fanns där forskare och läkare specialiserade på kvinnohjärtat samt musiker och underhållare.

Åsa Lövgren Janson är ambassadör för 1,6 miljonersklubben. Det är organisationen som står bakom eventet och som startades 1998. Namnet kom av att det då fanns 1,6 miljoner kvinnor över 45 år i Sverige.

 

GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android.

 

Från vänster till höger: Anna Breiter, 49, Långedrag, Lise-lotte Bengtsson, 58, Långedrag, Cecilia Martin 54, Långedrag.Foto: HENRIK JANSSON

Under mars månad belyser organisationen, som i dag har en yngre klubb vid namn 2,6 miljonersklubben för yngre kvinnor, kvinnors hjärtan. Föreningen firar 20 år.

Olika symptom

– Kvinnliga och manliga hjärtinfarkter ser så olika ut. Det är viktigt att upptäcka kvinnliga hjärtinfarkter i tid, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: En kväll med kvinnors hjärtan i fokus

 

Kvinnor blir inte betrodda på samma sätt som män när de får en hjärtinfarkt, säger Lövgren Janson. Läkare kan vifta bort symptomen som stress eller något annat, säger hon vidare. Något som föreningen vill ändra på.

– Man blir inte trodd på. Vi ska vara starka och klara av det. En manlig hjärtattack slår till direkt, kaboom. Kvinnors symptom kan vara mer diffusa, förklarar hon.

Margit Hellström, 78, Kållered och Elfriede Börjeson, 82, Kållered. Foto: HENRIK JANSSONMargit Hellström, 78, Kållered och Elfriede Börjeson, 82, Kållered. Foto: HENRIK JANSSON
Margit Hellström, 78, Kållered och Elfriede Börjeson, 82, Kållered. Foto: HENRIK JANSSON
Ulla-Beth Kroon, 69, Uddevalla och Margareta Nabrink, 70, Strömstad. Foto: HENRIK JANSSONUlla-Beth Kroon, 69, Uddevalla och Margareta Nabrink, 70, Strömstad. Foto: HENRIK JANSSON
Ulla-Beth Kroon, 69, Uddevalla och Margareta Nabrink, 70, Strömstad. Foto: HENRIK JANSSON
Dali Vuleta Savic, 40, Angered och Snezana Nena Savic, 45, Angered. Foto: HENRIK JANSSONDali Vuleta Savic, 40, Angered och Snezana Nena Savic, 45, Angered. Foto: HENRIK JANSSON
Dali Vuleta Savic, 40, Angered och Snezana Nena Savic, 45, Angered. Foto: HENRIK JANSSON

Fem miljoner insamlade

Föreningen har samlat in fem miljoner kronor till forskning om kvinnors hjärtan sedan 2011. När GT talar med Åsa Lövgren Janson strax innan galan drar i gång hoppas hon på en kväll med mycket kärlek.

– Det är så mycket skratt och glädje i det här rummet. Mycket kärlek! Jag ser fram emot en fantastiskt sprudlande kväll.

1,6 & 2,6 miljonersklubben

1,6 miljonerklubben är en ideell kvinnohälsoorganisation som grundades 1998 av Alexandra Charles som varit ordförande sedan dess.

 

Hon inspirerades av kardiologen Karin Schenck- Gustafsson och gynekologiprofessorn Britt-Marie Landgren som berättade om hur mansdominerad forskningen var och hur kvinnor diskriminerades i vården.

 

Namnet kom av att det då fanns 1,6 miljoner kvinnor över 45 år i Sverige.

 

Tio år senare, 2008, bildades gruppen för de yngre kvinnorna, från 25 år och uppåt. Då fanns det 2,6 miljoner kvinnor över 25 i Sverige.

 

1,6 och 2,6 miljonerklubben arbetar för samma mål.

 

I dag har organisationen cirka 33 000 medlemmar.

 

Alla över 18 år är välkomna som medlemmar i föreningen (även män)

Relaterade ämnen
Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER