Här lämnar ikoniska Damen Göteborg

Under fredagen påbörjades transporten av den 254 meter långa flytdockan, som dominerat Göteborgs sky line i decennier
Foto: Jens Andersson
Roger Bäcksåsen, 55, tyckte att det var trist att se flytdockan försvinna vid horisonten.
Foto: Jens Andersson
Ingvar Oldsberg tog upp kampen om kranarna i hamnen – och såg till att landmärkena blev kvar.
Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDER GT/EXPRESSEN

Göteborg blir aldrig mer sig likt. Under fredagen påbörjades tranporten av den 254 meter långa flytdockan, som dominerat stadens sky line i decennier. Färden går från Hisingen, till Dunkerque i norra Frankrike.

– Det är trist. Allt som har med varvet att göra berättar ju en historia om vilken typ av stad Göteborg brukade vara, sa Roger Bäcksåsen, 55, som hade fällt upp en brassestol och följde flytten från Lilla Bommens kaj.

Göteborgs varvshistoria är – som alla vet – såväl anrik, som numera obefintlig.

Götaverkens sista kvarvarande verksamhet köptes av den nederländska varvskoncernen Damen Shipyard vid millennieskiftet. I 14 år reparerade och underhöll man fartyg från hela världen, men lönsamheten var dålig, och 2014 begärde Damen varvet i Göteborg i likvidation.

Samtliga inventarier lades ut till försäljning, däribland flytdockan, som såldes för omkring 30 miljoner kronor. Den ska nu transporteras från Hisingen till Dunkerque i Norra Frankrike – en flytt som beräknas ta drygt en vecka.

"Glömmer våra rötter"

En hel del göteborgare hade tagit sig ut i vårsolen för att följa den historiska flytten. En av dem var Roger Bäckåsen, 55, som hade fällt upp en brassestol på Lilla Bommens kaj:

– Det är trist. Allt som har med varvet att göra berättar ju en historia om vilken typ av stad Göteborg brukade vara. Jag tror inte att det är bra att kapa av banden med allt som är gammalt. Då glömmer vi våra rötter, sa han.

John van der Zee, som jobbar som sjökapten ombord på Älvsnabben, var däremot glad över att se flytdockan försvinna vid horisonten.

– Jag tycker att det är positivt. Jag ser fram emot en renare kaj, och mitt jobb kommer att underlättas. Flytdockan skymmer sikten för oss som kör båt på älven, så arbetsmiljön blir säkrare, sa han.

Oldsberg inte sorgsen

Anette Hansson från Tjörn drabbades av nostalgi, där hon satt i vårsolen, men slog ändå fast att det viktigaste i Göteborgs sky line – kranarna – än så länge finns kvar.

– Varvsindustrin har ju varit ett viktigt inslag i Göteborg. Men kranarna är en viktigare symbol för det än dockan, tyckte hon.

Och hon får medhåll från den omåttligt folkkäre programledaren, tillika kranförkämpen, Ingvar Oldsberg. Med hjälp av Stena Line, Volvo och Serneke köpte han förra året tre kranar som riskerade att försvinna utomlands. Kranarna har därefter skänkts till Älvstranden att förvalta.

– Dockan var vi aldrig intresserade av. Det handlar inte om att behålla en fulländad tavla av autentiska objekt, utan om att inte förlora kontakten med Göteborgs historia som varvstad, säger Oldsberg.

Symbol för stadens storhetstid

Programledaren arbetade själv nere i hamnen när han var i 20-årsåldern, för att tjäna extra pengar, och när han fick veta att kranarna låg ute till försäljning och riskerade att gå förlorade för all framtid, agerade han.

– Varje kran kostade omkring 10 miljoner kronor. Jag insåg att jag inte skulle klara det på egen hand, och ringde runt till en mängd olika företag innan jag fick napp, berättar han.

Flytdockan har han inga problem med att vinka adjö till, men kranarna måste bevaras. Det är Oldsbergs fasta övertygelse.

– De här kranarna har stått för så mycket svett och möda för så många göteborgare. De berättar en historia om Göteborgs storhetstid, och jag tycker att det vore oanständigt att ta bort dem. Jag tror inte att parisarna går runt och funderar på om de ska riva Eiffeltornet eller inte, säger han.

Enkät

Känns det sorgligt att vinka farväl till flytdockan?

VAR VÄRLDENS STÖRSTA VARV

1841: Skotten Alex Keiller startar mekanisk verkstad på Stora Badhusgatan.

1847: Första fartyget byggs, hjulångaren "Kare" på drygt 91 fot.

1855: Första fartyget sjösätts på Hisingssidan, ångaren "Uddeholm".

1888: Nästan alla företagets byggnader på Hisingen brinner ner.

1906: Keiller säljer hela industrirörelsen till ett konsortium som ombildade verksamheten till Göteborgs nya verkstads aktiebolag med telegramadressen Götaverken.

1915: Pansarbåten "Sverige" sjösätts.

1916: Varvet fick namnet Götaverken.

1918: En ny flytdocka invigs - den kan ta emot de stora Amerikabåtarna.

1925: Götaverken bygger det luxuösa passagerarfartyget "Stella polaris"

1933: Götaverken är världens största varv.

1954: Svenska Amerikalinjens M/S "Kungsholm" tas emot i den nya flytdockan.

1963: Arendalsvarvet invigs för att kunna bygga allt större fartyg.

1971: Sahlénrederierna tar över Götaverken.

1976: Statliga bolaget AB Svenska Varv över Götaverken och verksamheten avvecklas successivt.

1989: Statsisbrytaren "Oden" byggs som sista fartyg,

2000: Holländska Damen köper reparationsvarvet Cityvarvet.

2014: Damen shiprepair Götaverken läggs ner. shiprepair Götaverken läggs ner. På varvsområdet finns då utöver kontorsbyggnader två flytdockor och fyra kajer. Den största flytdockan tar fartyg på upp till 75 000 dödviktston.

2015: Alla Damen Götaverkens inventarier ut till försäljning efter att den siste varvsarbetaren lämnade bygget. Däribland fanns också kranarna som gick under klubban den 26 februari.Den lilla dockan bogserades till Danmark i juni.

2016: Efter många om och men bogseras den stora flytdockan Damen bort från hamnen.