Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här döps jättefartyget – är stort som två fotbollsplaner

Peder Gellert, executive vice president DFDS, fartygets gudmor Ragna Alm samt Morgan Olausson som är DFDS Seaways vd. Bakom med gula jackor står kaptenerna.Foto: MARTIN ANDERSSON/DFDS
Ragna Foto: MARTIN ANDERSSON/DFDS
Hollandia.Foto: DFDS

För första gången på 13 år har ett fartyg döpts i Göteborgs hamn. 

Det är ett av världens största roro-fartyg – stort som två fotbollsplaner – som nu går under namnet Hollandia. 

Med på kalaset under fredagen var bland andra Volvos vd Martin Lundstedt och Stena Lines vd Dan Sten Olsson.

Fartyget Hollandia från DFDS Seaways är byggt i Kina. Hon är 237,4 meter lång, 33 meter bred och kan lasta 450 trailers. 

Roro-båtens kapacitet motsvarar lastbilstrailers i 6,7 kilometer i landsmeter. Fartygsdopet, det första i Göteborg sedan 2006, hade 300 inbjudna gäster. 

Dan Sten Olsson, vd Stena Line, (fyra från höger) och Martin Lundstedt, vd Volvo, (trea från höger) var två av de inbjudna gästerna. Foto: MARTIN ANDERSSON/DFDS

– Vi har en enorm tilltro till Göteborg som Nordens största sjöfartsstad och detta är ett kvitto på det. Den här unika satsningen stärker Göteborg som hamnstad och kommer leda till fler arbetstillfällen, säger Morgan Olausson, vd på DFDS Seaways, i ett pressmeddelande.

Det danskflaggade fartyget sätts redan på lördagen in i ordinarie trafik på linjen mellan Göteborg och belgiska Gent. 

”Minskad miljöpåverkan”

– Hollandia är också en satsning i rätt riktning gällande hållbarhet. Båten avlastar våra tungt belastade vägar och minskar fartygens miljöpåverkan på våra hav, säger Morgan Olausson, vd på DFDS Seaways, menar Olausson och fortsätter: 

– Tack vare ökad kapacitet i storleken på båten – med 150–170 fler trailers på en och samma resa – så blir miljöpåverkan dessutom mycket, mycket mindre. För det innebär ju också att vi kan minska antalet avgångar.

Volvochefens fru är gudmor

Sjöfartstidningen har tidigare rapporterat att Volvo Group, tillverkare av lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner, är en så viktig kund att Ragna Alm, gift med Roger Alm, Volvo lastvagnars vd, blir gudmor till fartyget.