Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Här är orsaken till tågförseningarna

Trafikverket lyfter en gammal järnväg som en av orsakerna till tågförseningarna.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Förra året var de värsta förseningarna sedan 2010. Endast 87,8 procent av alla tågen kom i tid förra året.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL
Håkan Englund, ordförande i fackförbundet: "En fullständig katastrof där ute".
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Förra årets tågförseningar var de värsta sedan 2010. 

SVT:s ”Uppdrag granskning” kan avslöja en gammal, sliten järnväg och ett eftersatt underhåll som skapar stora problem för tågresenärer. 

– Helt klart har vi under året som bransch inte lyckats leva upp till resenärernas förväntningar om en punktligare järnvägstrafik, säger Roberto Maiorana, chef för verksamhetsområde Trafikledning på Trafikverket, till SVT. 

I onsdagens ”Uppdrag granskning” vittnar tågresenärer, järnvägstekniker och ansvariga om en tågtrafik i Sverige som svikit sina resenärer. 

Tåg som inte kommer i tid på grund av signalfel, spårfel och kontaktledningshaveri som i sin tur skapar stora problem. Dessutom har tågen försenats av stora banarbeten som nu görs för att hålla järnvägen säkrare, enligt SVT. 

Förra året var de värsta förseningarna sedan 2010. Endast 87,8 procent av alla tågen kom i tid förra året.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Blir bara värre

Förra året var även det näst värsta året under hela 2000-talet. Totalt var det bara 87,8 procent av tågen som kom i tid. Och enligt Trafikverket beror det på den dåliga järnvägsanläggningen i landet. 

Men samtidigt som problemen har ökat och blivit värre har även skattemedlen ökat till järnvägsunderhållen. Under samma period har skattemedlen ökat från 3 miljarder kronor år 2000 till 8 miljarder kronor i år.

– Det är en fullständig katastrof där ute om man tittar på vad man får för pengarna. Systemfelet är att man går på lägsta pris, vilket gör att sakerna går sönder och då kostar det ännu mera pengar, säger ordförande i SEKO:s fackklubb banklubb, Håkan Englund till SVT. 

Trafikverket lyfter en gammal järnväg som en av orsakerna till tågförseningarna.
Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

Fortsatta problem i tågtrafiken

Och nu har även Trafikverket skjutit på sin prognos på när trafiken kommer bli bättre. Resenärer kan alltså räkna med liknande problem hela 2019. Och de nya prognoserna visar att trafiken kommer gå bättre först 2020, avslöjar SVT. 

En av förklaringarna från Trafikverket till att problemet kvarstår är den stora belastningen.

– Ju mer trafiken ökar desto större utmaning blir det. Vi har en gammal och sliten anläggning och vi kommer att åtgärda den steg för steg, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, till SVT. 

Reportaget går att se på SVT1 onsdag klockan 20.00.