Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här är Lisebergs nya jättesatsning Valkyria

Annika Willén, projektchef på Liseberg, berättar om byggnationen av Valkyria.
Foto: Evelina Nedlund
Valkyria kommer ha Skandinaviens högsta vertikala drop – på 50 meter.
Foto: Pressbild / Liseberg
Byggnationerna av Lisebergs nya jättesatsning har pågått sedan januari 2017.
Foto: Pressbild / Liseberg
Valkyria blir Europas största dive coaster, där passagerarna faller rakt ner i en tunnel – i 105 kilometer per timme.
Foto: Pressbild / Liseberg
Valkyria är Lisebergs största, dyraste och mest komplicerade projekt, säger Lisebergs vd Andreas Andersen.
Foto: Evelina Nedlund
Bygget av Valkyria pågår för fullt på Liseberg.
Foto: Evelina Nedlund
1 / 7

De senaste månaderna har delar av Liseberg varit avspärrat med ett grönt plank.

Bakom planket pågår arbetet med att färdigställa Valkyria – nöjesparkens nya berg- och dalbana som öppnar 2018.

– Valkyria är det största, dyraste och kanske mest komplicerade projektet vi har haft på Liseberg, säger vd:n Andreas Andersen. 

Byggnationerna av Lisebergs nya jättesatsning har pågått sedan januari 2017, och nu har GT tagit en titt bakom kulisserna på bygget av den nya attraktionen.

Bakom det gröna planket, som spärrar av en del av parken, döljer sig grävskopor, byggarbetare och lyftkranar. Arbetet med att färdigställa den nya berg- och dalbanan Valkyria pågår för fullt, men än är det en bit kvar på det komplexa projektet. 

Enligt Liseberg blir Valkyria Europas största dive coaster, där passagerarna faller rakt ner i en tunnel i 105 kilometer per timme. Det blir Skandinaviens högsta vertikala drop på 50 meter. 

Likt Balder kommer temat för Valkyria vara den nordiska mytologin. 

Valkyria är Lisebergs dyraste, största och mest komplicerade projekt någonsin.
Foto: Pressbild / Liseberg

LÄS OCKSÅ: Så här blir Lisebergs nya rekordattraktion 


Inget premiärdatum bestämt

Något exakt datum för när attraktionen kommer öppna för besökare kan Liseberg inte ge i dagsläget, men om allt går enligt planerna blir det premiär sommaren 2018. 

– Just nu är det en ganska spännande tid i vår projektprocess. Vi har ritat klart alla handlingar som krävs för byggnationen, vi är för fullt i gång i parken och förbereder för ett banmontage som startar i början av årsskiftet och vi är inspirerade eftersom vi nu börjar se det blivande utseendet, berättar Annika Willén, projektchef på Liseberg.

Hon fortsätter:

– Vi är också lite nervösa över att sommarsäsongen börjar närma sig.

Är ni nervösa för att ni inte ska bli klara i tid?

– Vi vet att vi inte kommer vara klara till premiären på sommarsäsongen. Det är många komplicerade moment som återstår och kan påverka tiden till öppnandet. Även väderleken i januari, februari och mars kan vara svår och påverka banmontaget, säger Annika Willén.


LÄS OCKSÅ: Här skräms reportern av Lisebergs nya vrålåk


"Kommer nog vara skiträdd"

Jenny Martinsson, 23, är attraktionsförare på Liseberg och ser fram emot den nya värstingattraktionen, som hon själv gärna skulle vilja köra.

Jenny Martinsson jobbar på Liseberg och tycker det ska bli spännande med en ny åkattraktion.
Foto: Evelina Nedlund

– Jag tycker det är väldigt spännande. Jag är väldigt intresserad av att se hur den kommer se ut inuti, eftersom jag jobbar här så är det ju kul att se hur kösystemet kommer se ut, hur man kör den och hur allt det kommer funka, säger hon och avslutar:

– Det kommer nog bli grymt. Jag kommer nog vara skiträdd för att åka Valkyria, men den är nog kul att köra. Men en gång ska man väl i alla fall åka för att testa den.

Även projektchefen Annika Willén ser fram emot premiären för Valkyria, men har blandade känslor inför faktumet att byggnationen sakta men säkert börjar närma sig sitt slut.

– Vi är förväntansfulla men vi har också många moment som återstår. Det är ett komplicerat bygge. Men för att summera är det superkul! Vi är jätteglada och hoppas att alla som kommer också kommer att tycka detta är en kanongrej.


Mer om Valkyria

Bana

Längd: 700 meter 

Höjd: 47 meter

Drop: 50 meter 

Inversioner: 3 

Hastighet: 105 kilometer timme 


Byggprocessen

15 km pålning ner genom leran görs i parken. Det är lika långt som Öresundsförbindelsen mellan Sverige och Danmark. 

75 bilar betong behövs för att göra betongfundamenten för att förankra banan i marken.

Tunneln blir tre våningsplan ner under marken


Köfållor

Fyra olika; vanlig, expresspass, behov av särskild assistans samt singelkö. 


Källa: Liseberg