Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här är kritiken mot Lisebergs reklam

Reklamen väcker ilska.

Liseberg marknadsförde sin "Glada barn garanti" med en gråtande pojke där rubriken löd “Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.”

Något som fick Panos Emporios grundare och vd att gå i taket.

- Marknadsföra sig med gråtande barn? Hur kan det missuppfattas? Det är ingen humor i sånt. Jag tycker det är tragiskt egentligen, säger han.

Nordens största nöjespark Liseberg går nu ut med sin nyhet "Glada Barn Garanti". Nyheten illustreras med en gråtande pojke och rubriken “Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.”

Det fick baddräktskungen, Panos Papadopoulous att gå i taket.

- Det här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark? Det går emot alla oskrivna lagar, säger han i ett pressmeddelande.

Kräver en ursäkt

Han vill att Liseberg lägger ner sin "vansinniga kommunikation" och tar socialt ansvar. Han vill också att nöjesparken ska be om ursäkt.

- Grekland har under lång tid varit utsatt för maniska hetskampanjer under sin djupa ekonomiska kris som påverkat hela befolkningen. Turismen är en otrolig viktig del för landets ekonomi. Nu sätter Liseberg ytterligare prägel på all tidigare hets och förknippar den älskade grekiska ön Kreta med gråtande barn, säger han.

Tre olika resmål

Liseberg har tagit del av kritiken men menar att kampanjen som alternerar mellan tre olika resmål Valde ut tre resmål (Mallorca, Kreta och Italien) absolut inte är illa menad.

- Det är ju för att vi ser de resmålen som helt fantastiska. De är utvalda med kärlek. Det är snarare lite storhetsvansinne från oss att jämföra vår lilla nöjespark med de här, säger Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.

"Inte så vi menade"

Hon beklagar det inträffade och poängterar att det inte var Lisebergs avsikt att på något sätt avskräcka människor från att åka till Grekland på semester.

- Läser man det som att vi tycker barn och föräldrar inte ska åka till Kreta kan man säkert känna sig trampad på. Jag kan bara beklaga om det är någon som tolkat det på det sättet. Det var inte så vi menade, säger Julia Vasilis.

Panos Papadopoulous ser inte det roliga i reklamen och tycker att Grekland "rättvist eller orättvist" i allt för hög grad förknippats med negativ publicitet.

- Marknadsföra sig med gråtande barn? Hur kan det missuppfattas? Det är ingen humor i sånt. Jag tycker det är tragiskt egentligen. En fullständigt smaklös reklam, säger han till GT/Expressen.