På torsdagen presenterades en fullskalemodell, även kallad mockup, av den nya spårvagnen M33. Modellen är byggd i trä och har en inredning som visar hur den riktiga spårvagnen kommer se ut med sittplatser, funktionsytor med plats för rullstolar och barnvagnar samt förarplatsen.
På plats vid torsdagens pressvisning av den nya spårvagnen fanns representanter från Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och resenärer ur referensgruppen med olika funktionsvariationer.
LÄS MER: Italienska spårvagnarna trafikfara – när det regnar
"Kommer bli lättare att använda"
En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har större flexibla ytor, där rullstolar och barnvagnar kan stå eller klappsäten kan fällas ned vid behov.
Både förare och resenärer med olika funktionsvariationer har bidragit i utformningen av interiören i den nya vagnen. En av dem är Henrik Ehrlington som är representant för personer som har svårt att röra sig.
Hur tror du att den nya modellen kommer fungera?
– Jag tycker den har blivit väldigt bra. Vi från referensgruppen har tittat på användbarheten för personer med funktionsnedsättning. Jag tror att den här kommer bli lättare att använda, att det kommer vara lättare att ta sig in och ut ur spårvagnen.

Vilken är den största fördelen?
– Just öppenheten med ytorna tror jag. Det ska vara lätt att ta sig in och ut, och lätt att hitta sin plats. Jag tror inte bara det kommer vara lättare för oss, utan även för äldre som kanske använder rullator eller föräldrar med barnvagn, säger Henrik Ehrlington.
LÄS MER: Så mycket får Göteborg efter spårvagnsfiaskot
Gnisslar och rostar mindre
De italienska spårvagnarna av den föregående modellen M32 har orsakat stora problem för Göteborgs Spårvägar ända sedan de första vagnarna beställdes från tillverkaren Ansaldobreda för över tio år sedan.
Utöver försenade leveranser har flera fel upptäckts med vagnarna. Det har bland annat handlat om buller, gnissel, skakningar och omfattande rostangrepp .
Att M32 stått oftare i verkstäder än de varit i trafik har drabbat resenärer i form av påverkad turtäthet. De omfattande problemen med M32 gör att förhoppningarna och kraven på den nya modellen är skyhöga – allt måste fungera felfritt.
– Den nya spårvagnen är annorlunda på väldigt många punkter. Tekniskt sett så är den nya modellen M33 i grunden en annorlunda konstruktion. Hjulen kan till exempel vrida sig eftersom den har rörliga boogies, vilket innebär att den gnisslar mindre och sliter mindre på rälsen, säger Mårten Ignell, projektchef för M33 vid Göteborgs Spårvägar.

Vagnarna börjar rulla år 2019
Han säger också att den nya vagnen är konstruerad på ett annorlunda sätt i många andra aspekter, exempelvis vad gäller förebyggande åtgärder för att den inte ska rosta.
– Så överhuvudtaget vill jag påstå att det är en väldigt hög teknisk kvalitet på den här vagnen, och vi har väldigt stora förhoppningar på att vi ska kunna få en vagn som verkligen fungerar i ur och skur, så att den inte står i verkstaden utan att den är ute i trafiken och gör nytta på stan.

De första två spårvagnarna beräknas komma till Göteborg i maj 2019 och ska provköras innan slutgodkännande. De första spårvagnarna av den nya modellen beräknas bli satt i trafik under sensommaren 2019.
Totalt har Göteborgs Spårvägar beställt 40 spårvagnar som ska ha levererats till och med 2021.