På torsdagen premiärvisades en fullskalemodell av den nya spårvagnen M33. Foto: Evelina NedlundPå torsdagen premiärvisades en fullskalemodell av den nya spårvagnen M33. Foto: Evelina Nedlund
På torsdagen premiärvisades en fullskalemodell av den nya spårvagnen M33. Foto: Evelina Nedlund
"Jag tycker den verkar väldigt lovande. Det är en bra ergonomisk förarplats med möjlighet att till exempel höja och sänka fotstödet", säger Charlotte Pedersen, förare vid Göteborgs spårvägar. Foto: Evelina Nedlund"Jag tycker den verkar väldigt lovande. Det är en bra ergonomisk förarplats med möjlighet att till exempel höja och sänka fotstödet", säger Charlotte Pedersen, förare vid Göteborgs spårvägar. Foto: Evelina Nedlund
"Jag tycker den verkar väldigt lovande. Det är en bra ergonomisk förarplats med möjlighet att till exempel höja och sänka fotstödet", säger Charlotte Pedersen, förare vid Göteborgs spårvägar. Foto: Evelina Nedlund
Den nya spårvagnen ska gnissla mindre, tåla regnoväder och tillbringa mindre tid i verkstaden. Foto: Evelina NedlundDen nya spårvagnen ska gnissla mindre, tåla regnoväder och tillbringa mindre tid i verkstaden. Foto: Evelina Nedlund
Den nya spårvagnen ska gnissla mindre, tåla regnoväder och tillbringa mindre tid i verkstaden. Foto: Evelina Nedlund
Henrik Ehrlington är representant för personer som har svårt att röra sig och har varit med och utformat rörligheten i den nya spårvagnen. Foto: Evelina NedlundHenrik Ehrlington är representant för personer som har svårt att röra sig och har varit med och utformat rörligheten i den nya spårvagnen. Foto: Evelina Nedlund
Henrik Ehrlington är representant för personer som har svårt att röra sig och har varit med och utformat rörligheten i den nya spårvagnen.  Foto: Evelina Nedlund
Fullskalemodellen av den nya spårvagnen M33 är huvudsakligen byggd i trä – men även frigolit. Foto: Evelina NedlundFullskalemodellen av den nya spårvagnen M33 är huvudsakligen byggd i trä – men även frigolit. Foto: Evelina Nedlund
Fullskalemodellen av den nya spårvagnen M33 är huvudsakligen byggd i trä – men även frigolit. Foto: Evelina Nedlund
Den nya spårvagnen har fått fler öppna ytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar. Foto: Evelina NedlundDen nya spårvagnen har fått fler öppna ytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar. Foto: Evelina Nedlund
Den nya spårvagnen har fått fler öppna ytor för exempelvis rullstolar och barnvagnar. Foto: Evelina Nedlund
Föraren Charlotte Pedersen och projektledaren Mårten Ignell var på plats under pressvisningen av den nya spårvagnen. Foto: Evelina NedlundFöraren Charlotte Pedersen och projektledaren Mårten Ignell var på plats under pressvisningen av den nya spårvagnen. Foto: Evelina Nedlund
Föraren Charlotte Pedersen och projektledaren Mårten Ignell var på plats under pressvisningen av den nya spårvagnen. Foto: Evelina Nedlund
En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har större flexibla ytor där rullstolar och barnvagnar kan stå. Foto: Evelina NedlundEn skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har större flexibla ytor där rullstolar och barnvagnar kan stå. Foto: Evelina Nedlund
En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har större flexibla ytor där rullstolar och barnvagnar kan stå. Foto: Evelina Nedlund

Här är Göteborgs nya spårvagnar

Publicerad

Förväntningarna på den nya spårvagnen är skyhöga.

Den ska gnissla mindre, tåla regnoväder och tillbringa mindre tid i verkstaden.

Den här gången måste spårvagnen helt enkelt fungera felfritt.

– Vi har väldigt stora förhoppningar på att vi ska kunna få en vagn som verkligen fungerar i ur och skur. Så att den inte står i verkstaden, utan är ute i trafiken och gör nytta på stan, säger Mårten Ignell, projektledare vid Göteborgs Spårvägar. 

På torsdagen presenterades en fullskalemodell, även kallad mockup, av den nya spårvagnen M33. Modellen är byggd i trä och har en inredning som visar hur den riktiga spårvagnen kommer se ut med sittplatser, funktionsytor med plats för rullstolar och barnvagnar samt förarplatsen. 

På plats vid torsdagens pressvisning av den nya spårvagnen fanns representanter från Göteborgs Spårvägar, Västtrafik och resenärer ur referensgruppen med olika funktionsvariationer.

 

LÄS MER: Italienska spårvagnarna trafikfara – när det regnar 

 

"Kommer bli lättare att använda"

En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har större flexibla ytor, där rullstolar och barnvagnar kan stå eller klappsäten kan fällas ned vid behov.

Både förare och resenärer med olika funktionsvariationer har bidragit i utformningen av interiören i den nya vagnen. En av dem är Henrik Ehrlington som är representant för personer som har svårt att röra sig. 

Hur tror du att den nya modellen kommer fungera?

– Jag tycker den har blivit väldigt bra. Vi från referensgruppen har tittat på användbarheten för personer med funktionsnedsättning. Jag tror att den här kommer bli lättare att använda, att det kommer vara lättare att ta sig in och ut ur spårvagnen. 

Henrik Ehrlington tycker att framkomligheten på den nya spårvagnen har förbättrats jämfört med de äldre modellerna.Foto: Evelina Nedlund

Vilken är den största fördelen?

– Just öppenheten med ytorna tror jag. Det ska vara lätt att ta sig in och ut, och lätt att hitta sin plats. Jag tror inte bara det kommer vara lättare för oss, utan även för äldre som kanske använder rullator eller föräldrar med barnvagn, säger Henrik Ehrlington.

 

LÄS MER: Så mycket får Göteborg efter spårvagnsfiaskot 

 

Gnisslar och rostar mindre

De italienska spårvagnarna av den föregående modellen M32 har orsakat stora problem för Göteborgs Spårvägar ända sedan de första vagnarna beställdes från tillverkaren Ansaldobreda för över tio år sedan.

Utöver försenade leveranser har flera fel upptäckts med vagnarna. Det har bland annat handlat om buller, gnissel, skakningar och omfattande rostangrepp .

Att M32 stått oftare i verkstäder än de varit i trafik har drabbat resenärer i form av påverkad turtäthet. De omfattande problemen med M32 gör att förhoppningarna och kraven på den nya modellen är skyhöga – allt måste fungera felfritt.

– Den nya spårvagnen är annorlunda på väldigt många punkter. Tekniskt sett så är den nya modellen M33 i grunden en annorlunda konstruktion. Hjulen kan till exempel vrida sig eftersom den har rörliga boogies, vilket innebär att den gnisslar mindre och sliter mindre på rälsen, säger Mårten Ignell, projektchef för M33 vid Göteborgs Spårvägar.

Mårten Ignell, projektchef för M33, säger att den nya spårvagnen ska rosta och gnissla mindre än de tidigare modellerna.Foto: Evelina Nedlund

Vagnarna börjar rulla år 2019

Han säger också att den nya vagnen är konstruerad på ett annorlunda sätt i många andra aspekter, exempelvis vad gäller förebyggande åtgärder för att den inte ska rosta. 

– Så överhuvudtaget vill jag påstå att det är en väldigt hög teknisk kvalitet på den här vagnen, och vi har väldigt stora förhoppningar på att vi ska kunna få en vagn som verkligen fungerar i ur och skur, så att den inte står i verkstaden utan att den är ute i trafiken och gör nytta på stan. 

Den nya spårvagnsmodellen har fler öppna ytor än tidigare modeller.Foto: Evelina Nedlund

De första två spårvagnarna beräknas komma till Göteborg i maj 2019 och ska provköras innan slutgodkännande. De första spårvagnarna av den nya modellen beräknas bli satt i trafik under sensommaren 2019.

Totalt har Göteborgs Spårvägar beställt 40 spårvagnar som ska ha levererats till och med 2021. 

Relaterade ämnen
Evelina Nedlund
Evelina Nedlund

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER