Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Här är fem brister i Maria Rydéns försvar

Hon har åkt på lyxsemestrar till världens alla hörn under arbetstid och systematiskt fyllt sina privata bonuskort vid hotellbokningar, flyg- och tågresor i tjänsten.

Men M-toppen Maria Rydén har konsekvent avfärdat skandalerna kring det egna resandet med att det rört sig om enskilda misstag utan baktanke om personlig vinning.

– Jag är nog den enda som har sådana här kort som inte vill ha poängen, säger Maria Rydén.

Här är fem avgörande brister i kommunalrådet och riksdagskandidatens försvar.

"Inte jag som för in min semester"

Maria Rydén har vid minst elva tillfällen tagit ut lön under privata semesterresor till utlandet, till orter som Australien, Namibia, USA och Paris.

Hon har medgett felaktigheter men flera gånger pekat på att hon själv inte handgripligen för in semestertiderna i systemen.

Gabriella Nässén är chef för förvaltningsstaben vid Stadsledningskontoret i Göteborg och enligt henne är stadens regler tydliga:

– Varje person har ett eget ansvar att tala om när man har semester och att rapportera semester. Den politiska organisationen har sedan politiska sekreterare och stadssekreterare som stöd. 

Att man som kommunalråd har politiska sekreterare som stöd, fråntar det något ansvar?

– Nej, huvudansvaret har varje kommunalråd själv. De ska plocka ut semester och de ska ha ett visst antal dagar, 32 dagar, säger Gabriella Nässén. 

 

LÄS MER: Här flyr M-toppen Maria Rydén frågorna om bonusuttagen

 

Enligt Gabriella Nässén finns personal på Stadskansliet i kommunen som kan hjälpa politiker som av olika skäl har problem att fylla i ledigheter och semestrar. Varje år uppmanas också alla heltidsarvoderade politiker flera gånger att se över sina semestrar och lägga in alla ledigheter i personalsystemet.

– Det vi gör årligen är att titta på hur mycket semestrar man plockar ut och om man följer avtalet som det ser ut. Ett par tillfällen om året ställer vi också frågan och uppmanar alla att man ska lägga in sina semestrar. 

Kommunalråden har också, liksom alla andra anställda i kommunen, tillgång till lönespecifikationer varje månad där semestersaldot framgår.

På frågan varför hon inte upptäckt felaktigheterna tidigare har Maria Rydén sagt:

– Jag har inte varit tillräckligt noggrann och gjort det.

Maria Rydén krävdes på sin avgång efter lyxsemestrarna på arbetstid. Foto: GT

 

 

"Jag har aldrig någonsin, på några kort använt de här poängen."

Att Maria Rydén samtidigt haft ett särdeles stort intresse att samla bonuspoäng för sina resor och hotellnätter i tjänsten råder det ingen tvekan om.

Den 27 augusti 2014 sammanställde hon personligen en lista över alla sina bonuskortnummer och lämnade över till Göteborgs stads upphandlade resebyrå Via Egencia – för att säkerställa att bonuskorten alltid registreras vid beställningar.

 

• Tre flygkort (SAS, Malmö Aviation /Braathens och KLM / Air France flying Blue)

• Ett Diners Club-kort

• Ett bonuskort på hotellkedjan Hilton hotell

• Ett SJ Prio-kort

 

Efteråt har hon själv eller genom sin sekreterare gång på gång dubbelkollat med både Via Egencia och en annan stor resebyrå som använts vid tjänsteresor, Big Travel, att bonuspoängen kommit in i samband med beställningar i tjänsten.

Och hon har starka skäl för det. GT:s granskning har visat att Maria Rydén genom sitt systematiska sparande av bonuspoäng under resor i både tjänsten och privat blivit bland annat Guldmedlem för KLM, fått högsta nivån inom SJ:s medlemsprogram och blivit en uppskattad och värderad medlem hos den internationella hotellkedjan Hilton. 

 

LÄS MER: Maria Rydén krävs på sin avgång i reseskandalen 

 

Kommunalrådet Maria Rydén flyr GT:s frågor om bonusuttag på väg till ett möte där reseskandalen behandlades under måndagen. Foto: Nora Lorek

Till varje medlemskap finns förmåner knutna. I fallet med KLM ger guldmedlemskapet Elite plus-status med fri tillgång för sig själv och ytterligare en person till flygplatslounger över hela världen med fri alkohol, generösa rabatter på bland annat olika bekvämligheter som större säten och större bagage, förtur förbi pass- och migrationskontroller, fria transferresor i Paris och annan vip-hantering.

Maria Rydén uppger att hon har ett kort vid sidan av som ger henne tillträde till just loungerna, men har i övrigt medgett att hon utnyttjat KLM-medlemskapets fördelar också privat.

Men att hon tagit ut några bonuspoäng på några som helst kort. Det har hon förnekat.

– De ligger där, sedan försvinner de med jämna mellanrum. Och så kommer de in nya. Och så försvinner de också, säger Maria Rydén om de intjänade bonuspoängen.

Men det är inte sant. 

Under ett halvårs tid, från september 2016 till mars 2017, har Maria Rydén från sitt SJ Prio-kort gjort privata uttag 28 gånger i strid med både Göteborgs stads och Sveriges kommuner och landstings, SKL, regler. Det rör sig inte om några stora summor, en dryg tusenlapp under det halvår hon redovisat. 

Hon fick under måndagen betalningskrav från SKL om att betala tillbaka privat uttagen bonus. Någon redovisning om eventuella uttag längre tillbaka i tid har inte vi fått del av.

Foto: KACPER PEMPEL / REUTERS X02307

 

"Poängen kommer oavsett jag vill det eller ej"

Maria Rydéns förklaring till varför hon varit så angelägen om att registrera sina privata bonuskort till resor också i tjänsten är att hon genom detta får bättre ordning på sina bokningar genom att knyta dem till korten och att hon lättare kan byta mellan olika säten och bekvämligheter.

– Jag har bara korten för att säkerställa kvalitén i bokningarna, säger Maria Rydén.

Men registrering av bonuspoäng har ingenting med de möjligheterna att göra, visar vår rundringning till kundtjänsterna hos de olika flygbolagen som Maria Rydén har bonuskort hos.

Hos KLM får den som beställer en resa, enligt kundtjänsten hos det holländska bolagets medlemsprogram Flying Blue, vid varje bokning en fråga om denne vill registrera poäng för resan eller ej. Det gäller även den som bokar som medlem.

Liknande system har även SAS. 

Bakgrunden är att ett privat uttag av bonuspoäng intjänade i tjänsten ska beskattas i många länder – däribland Sverige – då bonuspoäng som tjänas in i uppdrag är uppdragsgivarens egendom.

 

"KLM har bra service och bra priser. Det är inga baktankar med detta, bara de här praktiska sakerna"

Själva grundtanken med olika typer av bonusprogram inom flyget och hotellnäringen är att skapa en lojalitet mellan det enskilda bolaget och kunden. Ett sätt att få kunden återkomma gång på gång till just det egna bolaget.

Det är ett resonemang som kan hamna i motsatsställning till bland annat Göteborgs stad och SKL:s resepolicies där annat än ett visst varumärke eller politikerns intresse att privat samla på sig poäng ska avgöra resvägen: utan resan som är billigast, mest tidseffektiv och miljövänlig. 

GT har i vår granskning visat att Maria Rydén vid flera tillfällen valt just KLM framför andra flygbolag, även då det varit dyrare och medfört betydligt längre färdväg.

Som fallet då Maria Rydén ställdes inför två alternativ från resebyrån: att ta ett direktflyg tur och retur mellan Göteborg och Helsingfors på strax över två timmar enkel resa eller en KLM-flight vid samma tid – med mellanlandning i Amsterdam och sex timmars färdväg. En omväg på 300 mil som var dyrare än direktflyget.

– Det måste ha varit hjärnsläpp, var Maria Rydéns förklaring till valet av flygbolaget hon har guldmedlemskap hos. 

Michael Tjernström, professor vid meteorologiska institutionen vid Stockholms universitet var kritisk:

– Flyga bör man undvika om man inte absolut måste. Att dessutom åka en omväg för att få mer pengar verkar ju ovanligt puckat.

 

Göteborgs stads upphandlade resebyrå Via Egencia ger två förslag till Maria Rydéns resa till Helsingfors. Hon väljer en 300 mils omväg som är dyrare än direktflyget med Finnair. Foto: GT
"Måste varit ett hjärnsläpp"

I maj förra året valde Maria Rydén även en helt annan och något längre väg för sig själv då hon åkte till Shanghai för Göteborgs stads uppdrag. Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson och övriga i Göteborgsdelegation som åkte för stadens räkning tog SAS via Köpenhamn till Shanghai. Maria Rydén valde ensam KLM, med mellanlandning i Amsterdam. En resa som dessutom var dyrare än övriga resenärers.

Även övernattningarna på hotellkedjan Hilton, där Maria Rydén aktivt arbetat för att bonuspoäng ska gå in på hennes privata bonuskort, har hon gång på gång efterfrågat särskilt vid kontakterna med resebyrån. 

Enligt  mejl mellan Maria Rydéns sekreterare och resebyrån Big Travel den 20 augusti 2015 anger byrån nio bokningar på Hotell Hilton under samma år. Ett mejl året därpå anger lika många bokningar på samma hotell - med ny bonus på kortet.

Då hon vid ett tillfälle blev placerad på Scandic Hotell vid Slussen i Stockholm skrev hon omedelbart ett mejl och undrade vad som skett och krävde att bokningen ändrades till ännu en natt på Hilton i samma område med tillhörande bonus. 

Det visade sig att Hilton liksom många andra Stockholmshotell var fullbokat den gången.

GT har sökt Maria Rydén för frågor om Hilton-kortet och och användningen av detta under tisdagen. Enligt Moderaterna har hon till dem svarat att Hotell Hilton ligger nära SKL:s kontor i Stockholm och att hon inte är ensam om att beställa just dem. 

Vi har kunnat se att även många andra kommunpolitiker bor på Hotell Hilton, men har inte funnit några tecken på att de begärt bonus till egna bonuskort för övernattningar i tjänsten.

 

 

LÄS MER: Maria Rydén-affären i sin helhet

M-toppens privata lyxresor på arbetstid

M-topp tog omväg med flyget - fick bonuspoäng

Här flyr M-toppen Rydén frågorna om bonusuttagen 

Här är fem bristerna i Maria Rydéns försvar 

M-toppen Maria Rydén avgår - efter GT:s granskning 

Maria Rydéns plats på riksdagslistan ifrågasätts