Han kör bil för två kronor milen

Publicerad
Uppdaterad
Två kronor milen i bränslekostnaden för bilen. Det är en dröm för de flesta men verklighet för Lennart Senby. Hans egenhändigt tillverkade elbil gör ledigt 80 km/tim och går lätt 10 mil på en laddning.
Det började för två år sedan.
- Idén dök upp eftersom det inte fanns några riktiga elbilar, berättar Lennart Senby.
Han köpte en Ford Escort skåpbil.
- Den passade bra för den kunde lasta blybatterierna som vägde 360 kilo.
Men i dag använder han litiumbatterier, 45 stycken som väger 250 kilo.
Efter lite problem med att få bilen godkänd använder han den dagligen i jobbet som snickare.
- Jag har kört tolv mil som längst men det går nog att få ut ett par mil till på en laddning.
- 80 km i timmen är en bra hastighet men jag har varit upp i 120 med den.
I början gick säkringen hemma i huset när han laddade elbilen, om hustrun samtidigt använde ugnen.
- Det var inte så poppis men jag sänkte laddningen så nu använder jag ett vanligt eluttag och det går fint.
Om han kört 80 km/tim under åtta timmar tar det ungefär lika lång tid att ladda batteriet igen.
- Jag sätter i kontakten på kvällen när jag kommer hem och på morgonen när jag ska till jobbet är den laddad.

64 hästkrafter

Lennart Senby räknar med att batteriernas livslängd är cirka 20 år eller 8000 laddningar.
Elmotorn ger ungefär 47 kilowatt vilket motsvarar 64 hästkrafter.
- Det känns skönt att köra den, alldeles ljudlöst.
Men trots Lennarts Senbys insats för miljön så gör staten inte mycket för att hjälpa honom.
Eftersom den är registrerad som lastbil räknas den inte som miljöbil.
Han får i alla fall parkera gratis i Lidköping för där räknas hans bil som miljöbil.
Tomas Svedberg

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER