Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han fick en räkning
av slugt bluffbolag

Ali Ceran är bara en av hundratusentals företagare som fått en faktura från Bolagsupplysningen: "Det är bedrägeri". Foto: Privat
Ali Ceran fick en påminnelsefaktura direkt. Han hade aldrig fått en första faktura som han missat betala. Foto: Privat
Per Geijer, säkerhetschef på Svensk handel. Foto: Bjorn Mattisson

Säkerhetschefen på Svensk handel beskriver dem som "värre än något annat bolag som vi någonsin haft listade".

Ali Ceran, som driver ett gatukök utanför Varberg, är en av hundratusentals företagare som fått en bluffaktura från Bolagsupplysningen.

– Det är klart man blir orolig, säger han.

Ali Ceran äger ett gatukök i Väröbacka i Varbergs kommun. Förra veckan fick han som vanligt flera fakturor till företaget. En av dem reagerade han direkt på.

Fakturan såg ut att komma från vilken myndighet som helst. Men avsändaren Bolagsupplysningen är ett företag registrerat i Estland som rödlistats på Svensk handels varningslista.

– Jag har inte haft någonting med dem att göra, det är inte ett schyst sätt att göra det på. Det är bedrägeri, säger Ali Ceran, och fortsätter:

– De vill att man ska betala med Visakort. Kan man inte betala med det står det att man kan betala på andra sätt. Så står det normalt inte på fakturor.

Har ökat på senare tid

Bolagsupplysningen skickar ut hundratusentals bluffakturor varje år. I det finstilta står det att man genom att fylla i uppgifterna binder upp sig på ett tvåårigt avtal där man måste betala flera tusen kronor.

Per Geijer är säkerhetschef på Svensk handel. Han säger att "det inte finns något annat företag som har så många kunder som känner sig vilseledda som Bolagsupplysningen".

– Det är två företag, Bolagsupplysningen.se och Nummerupplysningen.se, som har ett ungefär likadant försäljningsknep. Tillsammans utgör de absolut topp ett och två på vår varningslista. De är i dag värre än något annat bolag vi någonsin haft listade. De har oerhört mycket klagomål på sig, säger Per Geijer.

Enligt säkerhetschefen har Bolagsupplysningens aktivitet ökat på senare tid.

– Vi avråder absolut från att göra affärer med de här. Man ska inte betala en faktura som man inte känner igen eller är tveksam till, säger han.

"Folk kan läsa det vi skrivit"

Också för polisen är det här med bluffakturor ett känt problem.

– Det brukar komma i omgångar. Är man osäker ska man kontrollera det innan man betalar, säger Thomas Fuxborg, polisens presstalesman.

Gatuköksägaren Ali Ceran betalade aldrig bluffakturan. Han vill uppmärksamma andra företagare så att de inte blir lurade.

– Man ska vara vaksam. Man ska inte bara skicka i väg pengarna, säger Ali Ceran.

GT har utan framgång försökt nå företrädare för Bolagsupplysningen och Nummerupplysningen. Ingrid Jalsilsjan, ansvarig chef på Bolagsupplysningen, uttalade sig i en liknande artikel för någon månad sedan.

– Folk kan ta sig tid att läsa det vi skrivit. Om personerna läser papperet ordentligt så ska det inte behöva hända. Men om det ändå blir fel så kan man kontakta oss så kan vi försöka hitta en lösning, sa hon då.