Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Han blev sista personen att köra vagnen över bron

Följ senaste nytt i Expressen TV – vi sänder direkt mellan 07 och 23 varje vardag och mellan 11 och 20 på helger.
Yeo Ning Chang, 60, blev den sista personen att köra spårvagn över Götaälvbron. Han tog 6:an, med vagn 343, över bron.
Foto: Privat
Nu är Götaälvbron stängd för även kollektivtrafik, och ska rivas.
Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

I morse körde den sista spårvagnen, vagn 343, över Götaälvbron.

Bakom ratten satt Yeo Ning Chang, 60. Han har jobbat för Göteborgs Spårvägar i över 37 år.

– Det kändes lite spännande, och man blir lite ledsen för att man har jobbat så länge och kört flera tusen gånger över den bron, och nu är det borta, säger han.

Det var tidigt på lördagsmorgonen, vid halv fem-tiden, som Yeo Ning Chang, eller Mike som han också kallades, blev den sista att någonsin ta spårvagnen över Götaälvbron.

Han fyller 61 år nästa månad, och har jobbat för Göteborgs spårvägar sedan den 13 februari 1984. 

– Jag började som konduktör, då satt jag på de gamla pedalvagnarna och kollade passagerarnas färdbevis.

Sedan blev han chaufför, och som det har han jobbat sedan dess.

– Man trivs med kollegerna, man trivs där och fortsätter, till slut har man jobbat i 37 år.

Tusentals gånger har han kört över Götaälvbron. Det har han tidigare berättat för P4 Göteborg. Men nu ska den rivas, och på lördagen stängdes den helt för trafik. För Mike kändes det vemodigt.

”Kändes lite spännande”

– Det kändes lite spännande, och man blir lite ledsen för att man har jobbat så länge och kört flera tusen gånger över den bron, och nu är det borta, säger han.

Under åren har han fått in vanan. Han vet exakt hur han ska köra över bron. Ändå, berättar han, kan det vara lite nervöst ibland. På hösten och vintern, när det är halt ute, blir nedförsbacken en utmaning.

– Det står alltid bussar framför, så man tänker, tänk om bussen helt plötsligt bromsar, och man inte får stopp på vagnen. Man får ha det i bakhuvudet, att vagnen kan glida hursomhelst.

Men det har aldrig hänt Mike.

I sommar fyller han 61 år, och han trivs fortfarande som spårvagnsförare. Framför allt är det kollegernas förtjänst.

– Man har kolleger som man har jobbat med i 20, 30 år. Man känner varandra, man umgås ju mer med dem än sina vänner. Här har vi alltid något nytt att berätta om, man är ute i stan och ser så mycket. Det är en väldigt kul arbetsplats.

SE MER:

Hisingsbron, som ska ersätta Götaälvbron, invigdes för biltrafik den 9 maj.