Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han är förberedd på ett raskrig

Curt Linusson är nazistledaren som militärtränade unga rekryter inför ett kommande raskrig. Foto: Jan Wiriden
En läckt hemmavideo när Legion Wasa militärtränade i skogar i Skaraborg väckte mycket uppmärksamhet i mitten på 2000-talet.
Curt Linusson rekryterade ungdomar till sin nazistiska paramilitära organisation Legion Wasa. Foto: Tommy Holl
2012 halkade Curt Linusson in på ett bananskal på en plats i kommunfullmäktige i Lidköping. Foto: Lennart Rehnman

Han är nazistledaren som spred skräck i hela Vara kommun och som byggde ett nazistiskt träningsläger mitt på Skaraslätten. I dag är han en folkvald nazistisk svensk politiker i kommunfullmäktige i Lidköping.

Han förnekar delvis Förintelsen, förespråkar Anders Breiviks våld mot "makten" och förbereder sig på ett raskrig.

- Jag har aldrig varit vän med en invandrare, säger Curt Linusson.

GT granskar västsvenska nazismen

GT har i tre delar granskat den västsvenska nazismen. I en artikelserie inför riksdagsvalet, minns vi hur den ökände nazistledaren försökte etablera Nationalsocialistisk front i Skaraborg för 10 år sedan.

I DAG: Nazistledaren i kommunfullmäktige. GT:s reporter träffar nazistledaren som satte skräck i Vara kommun - Curt Linusson. I dag är Linusson en folkvald fullmäktigeledamot i Lidköping och kandiderar på nytt.

DET HÄR ÄR SVENSKARNAS PARTI

Svenskarnas parti (SvP) är ett nynazistiskt politiskt parti som beskriver sig själva som ett nationalistiskt parti på genetisk grund. Partiet bildades efter att Nationalsocialistisk Front lagts ner 2008, då under namnet Folkfronten.

Svenskarnas parti hör till de grupper som bevakas av Säpo och som av dem anses ingå i vit makt-kretsar.

I valet till kommunfullmäktige i Grästorps kommun 2010 fick partiet 102 röster (2,8 procent) och ett mandat. Svenskarnas parti blev därmed det första nazistiska partiet i en folkvald församling i Sverige sedan 1940-talet. Men eftersom folkvalde Daniel Höglund i praktiken inte bodde i Grästorp, enligt Skatteverket, ändrades hans bokföringsadress. Det ledde till att partiets mandat förblev obesatt.

2012 kom dock partiets Curt Linusson in i kommunfullmäktige i Lidköping då han stod på tur efter att Sverigedemokraternas representant lämnat kommunen. Linusson hade fått några personröster, fler än andra kandidater på partiets valsedlar, och fick en plats.

Under min uppväxt var jag rädd för Curt Linusson. Jag var "svartskalle" i lilla Vara. Han var ledare för Nationalsocialistisk Front, köpte ett spinneri för att göra orten till nazistiskt högkvarter och talade om att sådana som jag var ett hot. Mot svenskheten, mot Sverige, mot svenskarna.

Tio år senare möts vi på ett torg i Lidköping och det har hänt mycket på ett decennium. Jag är ännu "svartskalle", men också journalist på Västsveriges största kvällstidning.

Han är fortfarande nazist, en gänglig pensionär med fast handslag och något flackande blick. Septembersolen gassar och Linusson slår sig ner på den gula bänken med solglasögonen på. Han är i dag fullmäktigeledamot i Lidköpings kommunfullmäktige och på söndag kandiderar han på nytt. Curt Linusson förnekar Förintelsen och vill stifta lagar mot "rasblandning".

Jag vill också veta varför han är så arg på sådana som mig. Varför han anser att jag inte har lika stor rätt att vara i det här landet som honom.

 

Det var efter att Sverigedemokraten Michael Wallin lämnat sin plats i kommunfullmäktige i Lidköping 2012, som Linusson stod på tur för att ta över den tomma platsen. Linusson är inte medlem i Sverigedemokraterna, men hade fått sex personröster på partiets valsedlar vilket var fler än alla andra SD-kandidater på valsedlarna. I dag företräder han nazistiska Svenskarnas Parti och har på väg till träffen med GT delat ut propaganda för partiet. Han räcker fram några flygblad även till mig.

- Vi vill framför allt att man stoppar invandringen till kommunen och Sverige. Jag tycker att vi har tagit emot väldigt många och man märker att det är mycket anhöriginvandring, berättar Curt Linusson och bläddrar i sina papper. Han läser innantill om partipunkter som handlar om att "arbeta för etniska svenskar" och att värna "svenska värderingar".

Vad är svenska värderingar?

- Svenska värderingar är att man inte... till exempel barnaga, hustrumisshandel och så vidare. Det förekommer naturligtvis också hustrumisshandel bland svenskar, men vad jag förstått är det helt vedertaget i länderna de kommer ifrån.

Curt Linusson pratar uteslutande om invandrarna som "dem", han säger sig ha "förstått" saker, när han exempelvis berättar att det är invandrarna som står för all kriminalitet i Sverige. Men när jag ber om källhänvisning till påståendena säger han att man kan hitta det "på datorn".

 

Under sin tid i kommunfullmäktige har han lagt fram fyra motioner - att rensa bland träden runt torget, sätta upp fällor för Kanadagässen, att man ska säga upp avtalet med Migrationsverket och sätta upp en svensk flagga i presidiet i kommunfullmäktige.

Alla har avslagits.

- Jag har även föreslagit att Lidköpings invånare ska folkomrösta om de vill ha invandring. Men den har inte behandlats ännu, berättar Linusson.

Du är intresserad av krigshistoria och har haft militärövningar för unga killar i skogen. Vad tänker du om det som hände i andra världskriget?

- Tja, Tyskland förlorade andra världskriget och det ser man frukterna av nu. Med en kolonisering av Europa med folk från Nordafrika och Afrika.

Hur ser du på Förintelsen?

- Den där Förintelsen, jag tror inte fullt på de där sex miljonerna. Det vill jag påpeka. Men visst var det grymheter.

Vad är det du inte tror?

- Om de sex miljonerna? Jag har läst så mycket betraktelser av det där. Det är alltså en ren omöjlighet att det kan ha skett i den omfattningen, säger Linusson och menar att historieåtergivningen, att sex miljoner människor mördades av nazisterna är falsk.

Var har du läst det?

- Jag har läst det på många ställen.

På en bänk i Lidköping sitter en svensk politiker, som har fått makt av folket, och säger att Förintelsen är överdriven.

Har Förintelsen inte ägt rum enligt dig?

- Jag är född 1943, jag har inga minnesbilder av det. Men jag har läst många som inte erkänner detta, de verkar minst lika trovärdiga som de som hävdar att så är fallet.

 

Curt Linusson vill 2014 inte kalla sig själv nazist. Men han säger att han har varit det, 2005 dömdes han för hets mot folkgrupp och så sent som för fyra år sedan militärtränade han unga nazister i Legion Wasa. Han förberedde dem för ett kommande raskrig och sa i medierna att det var en "marginell företeelse att misshandla svartskallar".

- Det tycker jag fortfarande. Om du blir attackerad, vilket händer nästan dagligen i Sverige av utlänningar, då är det helt okej att försvara sig. Kraftigt.

Vi pratar mycket våld. Curt Linusson är en krigsromantiserande före detta FN-soldat som till och med försökt kriga på Saddam Husseins sida 2002. Han försökte ta sig ner med Legion Wasa men stoppades när Irak inte ville betala för resan.

Har du varit i ett koncentrationsläger?

- Nej. Men min dotter har varit det. I Auschwitz.

Vad hände där?

- Nja, det finns de som hävdar att det inte finns några som helst spår av vare sig gaskamrar eller ugnar.

Vad hävdar du?

- Jag har inte varit där.

Det Hitler gjorde. Var det hemskt?

- Han gjorde mycket för Tyskland innan kriget bröt ut. Det är väl allmänt känt. Det var nästan samma politik som Socialdemokraterna drev här i Sverige. men sen när kriget började, då är det klart... Krig är ju grymt. Det är det även i dina trakter där nere.

 

Curt Linusson tar emellanåt av sig sina solglasögon. Han är eftertänksam, försöker svara diplomatiskt, men blir uppjagad när vi talar om invandring.

Han pratar också gärna om sitt intresse för amerikanska bilar, att han går på danskurs och raggarträffar. Han vinkar på flera förbipasserande bekanta och drar ett och annat harmlöst skämt.

Det är trevligt, tills vi åter glider in på ämnen som rör Svenskarnas parti. Deras strävan om att få ett "etniskt svenskt Sverige". Varför Linusson anser sig ha större rätt att vara i det här landet än mig - på grund av min hårfärg.

Kan alla bli svenskar?

- Nej, är de inte svenskar så är de inte svenskar. Du är ju född här så på sätt och vis är du svensk, inget snack om det. Men jag kan inte förstå hur du själv kan kalla dig för svensk när du har rötter i Mellanöstern.

Jag är född och uppväxt här. Identifierar mig som svensk.

- Jag kan förstå att det är en fördel att kunna identifiera sig i en grupp. Men en sådan grupp där alla ska få plats, oavsett var de kommer ifrån i världen, det blir ingen homogen grupp. Det blir konstigt.

Skulle du säga att du är mer svensk än mig?

- Ja, det tycker jag nog. Inget ont om dig på något sätt, men det vill jag nog påstå. Tycker inte du det också?

Nja. Jag sitter ju här och talar svenska och...

- Nej, nej, jag anmärker inte alls på ditt uttal.

Vad är det som skiljer oss åt då?

- Härkomsten så klart. Eller hur?

När drar man gränsen för när man slutar titta på härkomst?

- Ja men titta på ett invandrarland som USA. Många där lever i sin grupp och identifierar sig i en speciell grupp. Titta på Södertälje där det är massa syrianer. De vill bo där för att de identifierar sig med den stora mängden syrianer som bor där. Jag antar att du har massa seder från dina föräldrar som du firar under året, säger Linusson som återigen "antar" ett påstående.

Han tittar nyfiket på mig genom solglasögonen.

Seder? Nej.

- Inget?

Nej.

- Gör inte de det heller då eller?

Nej, mina föräldrar har anammat de flesta sederna som finns här.

- Äter de skinka och sill på jul också?

De firar både jul och midsommar och äter sill på jul. Är det vad som avgör om man är svensk?

- Det är ju lite av våra honörsmåltider.

Och om min pappa inte hade gillat sill?

- Men vad fan, nu får du ge dig med dina frågor, de börjar bli tröttsamma.

Men det var väl det du sa?

- Nej, han är inte svensk. Jag har jobbat ihop till sjöss med alla möjliga nationaliteter och aldrig haft problem med det.

Curt Linusson vrider på sig och gör sig för en stund redo att lämna samtalet. Han blir märkbart uppretad av ämnet.

Förklara vad som är ett svenskt Sverige.

- Återigen etniska svenskar. Det kommer inte finnas om hundra år. Ungar i dag blir indoktrinerade med att det är alldeles utmärkt med rasblandning. Jag har en tidning hemma och i annonserna är det alltid en svart och en vit som ska representera artiklarna.

Och?

- Det är helt enkelt för att man vill göra folk uppmärksamma på att det är så här det ser ut nu och det vill folk att vi ska acceptera.

"Vi" är alltså de som Curt Linusson benämner som svenskar. Som faller inom ramen för vilka han anser får kalla sig "etniska svenskar". Han är rädd att dessa ska utrotas, han säger sig tillhöra "den germanska arten" och pekar vid ett tillfälle ut över torget.

- Alla blondinerna här som går förbi. Ska de försvinna framöver? frågar sig Linusson

 

Han säger upprepade gånger ordet "negrer" när han talar om invandrare och säger sig vilja bekämpa "koloniseringen".

Han drar även paralleller mellan det som händer i Ukraina nu och berömmer sättet som Ryssland agerar på. Curt Linusson säger sig se upp till Vladimir Putin.

Du har också en gång sagt att du inte helt fördömer det som Anders Behring Breivik gjorde.

- Jag har sagt att han attackerade regeringsbyggnaden och det kan jag visa viss förståelse för. Men skjutningarna på Utøya har jag aldrig sagt något positivt om. Han ville helt enkelt göra en markering mot att han inte gillade vad de höll på med det där inne.

Du skriver ofta på nazistiska forum på internet. Bland annat skriver du "Jag har alltid hävdat att våld är enda lösningen på främlingsinvasionen. Därför startade jag Legion Wasa. Syftet var militär utbildning". Står du för det?

- Ja, det kanske det är. SD och SvP har inte stoppat en enda invandrare om man säger så.

Och då vill du ta till våld?

- Ja, om man vill ha en lösning. Då är det en möjlighet så klart.

Vadå lösning?

- Ja, nu menar jag inte att ta till våld mot just en invandrargrupp eller specifik invandrare. Våldet måste då riktas mot de som är styrande för att få en förändring på politiken.

Var det vad Breivik gjorde enligt dig?

- Ja, lite så. Han gjorde en markering mot de som sitter där inne och deras beslut.

Är det aktuellt att göra så mot makten här?

Curt Linusson vrider och vänder på sig. Har inget riktigt svar, men antyder ett ja.

- Som det ser ut nu med de här demokratiska och parlamentariska metoderna ser man att det inte har hänt något på den fronten.

Linusson pratar också om ett nalkande raskrig. Då är han redo.

- Det kommer att bli raskrig och motsättningar i samhället beroende på olika grupperingar. Då tänker jag inte backa. Men jag börjar bli gammal, jag ska inte springa ute med AK5:or nu, säger han och viftar med armarna.

Det finns människor som är rädda för dig. Vad säger du till dem?

- Ja, jag läste det i NLT att utlänningar var lite rädda. Men är det någon som ska vara rädd för alla hotelser är det jag.

Men du står ju för dina åsikter och vill stifta lagar. Vad säger du till de som är rädda?

- Åk hem.

Men för mig är Vara hemma. Sverige är mitt land. Bänken vi sitter på och pratar. Var ska jag åka? Vad har varit hemma för Curt Linusson?

Han föddes på 1940-talet i Lidköping och har sedan 1981 bott i en ort utanför staden. I ungdomen var han, enligt vännernas beskrivning, raggare, han var omtyckt och äventyrlig. Friluftslivet låg honom varmt om hjärtat och Linusson räddes inte några större äventyr. Som exempel lämnade han en gång plötsligt sin fru för att åka till Kanada och vaska guld i ett halvår. Han har också bott i Australien i drygt ett år. Så kan man nämligen göra menar han, så länge man åker tillbaka. Så länge man inte "beblandar sig med andra raser".

Några extrema åsikter var det ingen som kände till på den tiden.

Möjligtvis om man frågade, och då var Linusson inte rädd för att ta ställning. För många år sedan berättade en av Linussons gamla hemvärnsvänner för GT, att Linusson var en vänlig och hjälpsam person. Bland annat hjälpte han till att laga grannarnas bilar när de gick sönder.

- Han visade aldrig några extrema åsikter på den tiden. Han var alltid hjälpsam och ivrig att göra saker. Ingen kände till hans extrema åsikter i gruppen, berättade en av hemvärnsvännerna.

 

Linusson var FN-soldat och hade tjänstgjort i forna Jugoslavien. Trots att han ville ut i fältet, fick han dock ägna mesta delen av tiden åt att reparera vägar och gator. Det var först i februari 1999, efter att Linusson hyrt och arrangerat en vit makt-konsert i Longs bygdegård utanför Vara, som han sparkades ur hemvärnet och från sin tjänst som försvarsinstruktör. Konserten hölls för Nationalsocialistisk front och accepterades inte av hemvärnsledningen.

Men det fanns också de som stödde honom. En av ledarna skickade följande uppmuntrande brev till Linusson:

"...vidare vill jag passa på att skicka Dig ett mycket stort tack för dina insatser inom FBU-föreningen (frivillig befälsutbildning). Jag vågar nog påstå att aktivare medlem än Dig har föreningen inte haft på många år. Få har tagit så stort ansvar för sin krigsbefattning. Jag önskar dig all välgång i fortsättningen."


Linusson har efter uteslutningen lagt den energin på sina nazistiska organisationer. Ändå är det svårt att tänka sig att mannen som sitter på bänken intill mig vill ha en återgång till apartheid - fast i Sverige.

Jag börjar undra vad Linusson har för erfarenheter av invandrare. Har han någonsin pratat med någon?

Har du någon vän som är invandrare?

- Nja. Jag har en person. Kanske inte en god vän, men han är en kille som finns där jag går på danskurser. Han är väl adopterad, jävligt svart är han i alla fall.

Linusson berättar stolt för mig om den här personen, hur han inte räds att ta honom i hand i offentliga sammanhang. Att han till och med har kallats "landsförrädare" för att han gjort det. Som om det vore en vänlig, beundransvärd handling att ta en mörkhyad person i hand.

Men Linusson berättar också om hur den mörkhyade vännen "kuppat" mot honom och att man inte "ska bli för personlig". I samma andetag pratar han om hur bedrövligt det är med tiggarna - men att han faktiskt skänkte en tia till en av dem häromdagen.

Curt Linusson framstår på sätt och vis som lite ensam.

På kommunfullmäktigemötena är det först de senaste gångerna som de andra har stått vid samma bord som honom under pausfikat.

Ett utanförskap och en ensamhet som han på sätt och vis själv har skapat.

- Det går bättre med det. Nu har två andra ledamöter börjat stå vid samma bord som jag när vi fikar. Det gjorde de inte förut.

Är det tänkbart för dig att komma hem och fika hos en invandrarfamilj?

- Jag vet inte. Det är ingen som har bjudit mig.

Du är välkommen på fika hemma hos mig.

- Det är för långt att åka. Men det är inte så att jag säger: "bara för du är invandrare så hälsar jag inte".

Men är det ett hinder för dig att ha en vänskap med någon, om det är en invandrare?

- Jag vet inte vad jag ska svara. Jag har inte kommit i kontakt med den problematiken om man uttrycker det så.

Kan det vara en anledning till att du har de här åsikterna?

- Ja det kan det självklart vara. Men återigen, den här killen i min dansgrupp, han har ingenting emot mig heller.

Curt Linusson är nu över 70 år. Om han inte kommer in i kommunfullmäktige igen i morgon tänker han ändå fortsätta sitt kampanjande.

På en soldränkt bänk, mitt bland färgglada blommor, tillbringar jag en dryg timme med mannen som jag var livrädd för under min barndom. Bilden som tonar fram är en man som är fientligt inställd mot sådana som mig - men som faktiskt inte känner någon som är invandrad till Sverige. Som för en kamp på inbillade grunder och förutfattade meningar.

Vi tackar för samtalet och tar varandra i hand, Linusson tar på sig glasögonen och går mot sin bil.

Sedan vänder han sig mot mig en sista gång.

- Om vi får makten så behöver du inte vara orolig. Det är inte så. Jag kan lova att jag inte kommer att utvisa dig.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!