Hösten 1993 har Gyllenhammar styrt Volvo i över 22 år.
Vid det laget är han kanske landets populäraste industriledare genom alla tider. Inte i de fina salongerna, men i det svenska folkhemmet ses han som en folklig visionär.
Nio år på raken utsågs han till Sveriges mest beundrade man i Sifos undersökning, han var alltså mer beundrad än kungen under nästan ett helt decennium.
Men Gyllenhammar har från dag ett på kontoret i Torslanda haft ett ledarskap med synnerligen fasta händer. Listan över mäktiga fiender på och utanför Volvos ledningskontor har blivit lång.
Det är utgångsläget när den sista striden inleds.
Vill slå ihop med Renault
Gyllenhammar vill slå ihop privatägda svenska Volvo med franska Renault.
Statsägt av bråkiga fransmän som av de flesta svenskar anses göra små fula bilar som rostar sönder lika snabbt som en 242:a körs in. Företagens skilda kulturer är uppenbara och alla inser att en fusion skulle innebära komplikationer.
LÄS MER: PG:s 38 år yngre fru: "Kallats gold digger"
Men Gyllenhammar går ändå "all in" därför att Renault är ett mycket större företag än Volvo och har stora marknadsandelar i delar av världen där det svenska märket knappt existerar.
Det är därför PG vill få till en fusion. Han har länge ansett att Volvo måste bli mycket större och starkare för att överleva på sikt i den allt hårdare konkurrensen.
Norgeplanen stoppades
Första försöket att ge Volvo muskler nog att klara sig framöver var att gå ihop med norska staten och borra olja. De långt framskridna planerna stoppades av aktieägarna 1985.
Åtta år senare driver styrelseordföranden Renault-affären stenhårt.
– Detta var en jättefusion inom bilverksamheten i världen och den största kombination man kunde göra i Europa, säger Gyllenhammar i andra delen av SVT-dokumentären "Sveriges mest beundrade man", som sänds den 16 april. Den första delen sändes på SVT1 under torsdagen.
LÄS MER: Gyllenhammar sågar Volvo: "Galenskaper"
Men det fanns alltså en stor skepsis internt på Volvo redan från start. Under oktober månad 1993 blir det allt tydligare att en majoritet av de viktigaste cheferna på företaget är emot hela idén.
En av dem är bolagets vd, Sören Gyll.
Gyllenhammar hade varit arbetande styrelseordförande sedan 1982. Det hade muttrats i chefskorridorerna ända sedan han tillträdde 1971, men ingen direktör hade tagit strid med honom. Åtminstone inte öppet.
"Var ute efter mig"
Men visst märkte han av de mäktiga fienderna redan under de aktiva åren på Volvo. I dokumentären säger han:
– Det fanns avund mot mig, en svartsjuka. Illasinnade personer var ute efter mig. Ibland har jag varit ganska glad att de inte slagit ihjäl mig, säger han med ett snett leende i dokumentären.
Det kan tolkas som en överdrift eller ett skämt när han säger det, men Gyllenhammar förtydligar uttalandet:
– Det finns allvar bakom det här skämtet.
Gyllenhammar har gått åtskilliga fajter på direktörers manér. Och 1993 gäller matchen allt eller inget.
Gyllenhammar vs Gyll
En tungviktstitel i bilbranschen står på spel.
I ena ringhörnan: Gyllenhammar.
I den andra: Gyll.

En sammanslagning med Renault skulle göra PG till en av världens mäktigaste industriledare. Spricker affären vinner Gyll och hans anhängare på knockout.
Gyllenhammar tar några arbetssegrar i de inledande ronderna. Vd:n Gyll är trängd mot ringrepen, men ruskar sig ur greppet och börja mobilisera inför de avgörande ronderna.
Vid ett ledningsmöte i London den 6 oktober 1993 framkommer det att franska staten, som skulle sälja ut Renault inför fusionen, skulle behålla en slags "Gyllene aktie". Den skulle ge dem ett fortsatt mycket starkt inflytande över det nya bolaget.
Gyll bjuder på middag
Detta mottas med bestörtning av tvivlarna på Volvo och offentliggörandet av den "Gyllene aktien" är ett slag som skadar Gyllenhammars sak.
Boxningsmatchen är utjämnad och nu går Gyll på offensiven.
Det utkämpas några jämna ronder under hösten innan Sören Gyll den 30 november bjuder hem ett stort antal höga Volvochefer på en privat middag. Gyllenhammar tillhör inte de inbjudna. Där, mellan skål och vägg, bestämmer man sig för att gemensamt ta strid mot sin styrelseordförande.
Renault-affären skulle stoppas – till varje pris.
LÄS MER: Gyllenhammar och 38 år yngre frun i ny dokumentär
Gyllenhammar om Gyll i dokumentären:
– Sören Gyll var en svekfull jävel. Får man använda de uttrycken i televisionen? Han är en av de värre jag träffat i frågan av svek och i frågan av lömskhet.
– Han var en partner som blev illojal. Han hade en annan uppfattning. Han var en av dem som spred tvivel i ledningsgruppen. Jag tycker så. Jag tror också att jag vet att det var så.
Vänder honom ryggen
Strax efter middagen hemma hos Gyll skriver 25 nyckelpersoner under ett brev där man förklarar att affären bör stoppas.
Brevet är ett slag som tar hårt på Gyllenhammar. Han vacklar tillbaka till ringhörnan. Titelmatchen är på väg att glida honom ur händerna.

Flera direktörer som var på Gylls sida framträder i dokumentären. Gyllenhammar är i dag fortfarande, efter nästan ett kvarts sekel, påtagligt berörd. På ren Volvo-svenska blir han rejält förbannad, när han konfronteras med vad hans motståndare säger om spelet kring Renault-affären.
– Jag orkar inte höra på det! Det är som att slita upp magen på mig att höra de här illojala killarna. Att höra de här illojala killarna tjafsa!
Den innersta kretsen vände honom ryggen. Nu var det bara en tidsfråga innan Pehr Gustaf Gyllenhammar skulle förlora den sista striden.
Lämnade direkt
Boxningsmatchen sker nu inför öppen ridå i media och det står klart att allt fler satsar sina aktieslantar på Team Gyll.
Sista ronden äger rum på Kungsträdgårdsgatan i Stockholm den 2 december. Det är ett extrainsatt styrelsemöte. Några dagar senare skulle en extra bolagsstämma formalisera sammanslagningen med Renault.
Men PG förlorar matchen på teknisk knockout i styrelserummet.
Efter mötet kommer han ut till ett stort medieuppbåd och säger:
– Jag har beslutat lämna Volvos styrelse med omedelbar verkan.
Beskedet följdes av en känga till Sören Gyll & Co:
– Den debatt vi sett hoppas jag vi ska analysera. Det har varit ett tryck på Volvos sociala struktur och det är uppenbart att ledningen inte mäktat med påfrestningarna.
En era var därmed slut.
"Gyllenhammar ljuger"
Ingen vet vad Volvo hade varit i dag om Gyllenhammar lyckats med Norge- eller Renaultaffärerna. Vad vi vet är att i stället blev Volvos personbilsdel uppköpt av Ford (som sedan sålde vidare till kinesiska Geely)
Gyllenhammar tycker än i dag att han drev den rätta linjen. Han säger i SVT-dokumentären:
– Vad har de åstadkommit sen jag lämnade? Mer än att sälja en massa saker?
Sören Gyll, i dag 76 år gammal, framträder inte i dokumentären och har där inte velat bemöta det Gyllenhammar säger. GT har förväges sökt Gyll för en kommentar.
Kristina Hedberg, reportern bakom SVT-dokumentären, har fått tillåtelse att citera ur samtal hon haft med Gyll. De kan sammanfattas så här:
– Gyllenhammar ljuger. Han skriver om historien, går till personangrepp och får alltid stort utrymme i media.
Och kallar PG honom för svikare får det väl vara så då.
"Har förstört Volvo"
Det tog tid för Gyllenhammar att resa sig efter titelmatchen, men han startade en ny karriär i London och bor nu sedan länge i Stockholm 81 år gammal.
Trots knockouten sammanfattar han sina är på Volvo så här:
– Jag trivdes enormt bra, jag trivdes alltid på Volvo.
Men:
– Det företag jag lämnade... Jag är kritisk mot min efterträdare. De har förstört så förbannat mycket så jag är fortfarande upprörd.
Dokumentären om Gyllenhammar sänds i SVT i två delar. Avsnitt ett visades under torsdagen, avsnitt två där Renault-affären avhandlas, visas på måndag klockan 20 i SVT1 men kan redan nu ses på SVT Play.
Norrlänningen som sänkte PG
Sören Gyll har rötterna i en liten by, Skorped, i Västernorrland. Han föddes 1940, pappan var småföretagare. Sören Gyll började yrkeskarriären 1963 på Ranx Xerox som säljare och avancerade ända till vd-posten.
1992 värvades han till Volvo från Procordia. Han blev kvar där till 1997. Efter det följde en rad prestigefyllda styrelseuppdrag. Gyll var 2009 ordförande för en grupp som kallades Konsortium Jakobs som försökte köpa tillbaka Volvo från Ford. Det amerikanska bolaget valde dock att sälja till kinesiska Geely 2010, samma år som Gyll drabbades av svår sjukdom.
Han har än i dag en rad styrelseposter men lever ett tillbakadraget liv från bostaden på en exklusiv adress i Stockholm.
Senaste nytt från Västsverige i GT:s mobilapp. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.