Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gyllenhammar njöt av makten på Volvo

Pehr G Gyllenhammar styrde Volvo med järnhand.Foto: Janne Danielsson/SVT
PG Gyllenhammar som nyutnämnd vd för Volvo.Foto: SVT
SVT har gjort en dokumentär om före detta Volvo-chefen Pehr G Gyllenhammar.Foto: SVT
Gyllenhammar berättar om maktspelet i SVT:s dokumentär.Foto: SVT

Pehr G Gyllenhammar styrde Volvo med järnhand.

Han körde över bolagets direktörer och skaffade sig många mäktiga fiender, men överlevde trots det i 23 år på toppen.

Nu ska historien om Gyllenhammars uppgång och fall sändas i SVT-dokumentären "Sveriges mest beundraden man".

När Pehr G Gyllenhammar 1971 utnämndes till högste chef för Volvo, gav han direkt besked om vad som väntade:

–  Jag njuter av min nyförvärvade makt, förklarade han.

Sedan följde 23 år fyllda av framgångar, motgångar, hyllningar och konflikter visar en dokumentär som ska sändas i SVT.

Dokumentären om Gyllenhammar sänds i två delar i SVT. Den första, som GT har tittat på, handlar om en när en ung och ifrågasatt jurist förändrar strukturerna i Sveriges största företag. PG kör sitt eget race på många sätt.

Har alla semester?

Programmet visar upp en mångbottnad och totalt orädd person. I en scen sitter han på Djurgården i Stockholm och när han ser att fler personer än han själv och filmteamet är på plats, säger han:

– Jag sa just till fotografen att svenska folket har tydligen semester året runt. Vad gör dom här ute? Dom bara går! Det är inte klokt. Vad i helvete, dom ska väl arbeta, tycker du inte det? Där är en som har både pappledigt och semester.

 

PG Gyllenhammar 1979. Foto: PER KAGRELL

En vd i 70-talets Sverige skulle verka men inte synas utåt. Politiska utspel och åsikter i media pysslade inte stora ledare med, åtminstone inte så det kom till allmänhetens kännedom. Han, för det var alltid en han, skulle förankra sina beslut i ledningsgrupper och inte bry sig om hur arbetarna på golvet hade det. 

 

LÄS MER: Gyllenhammar lycklig med 39 år yngre frun 

 

Gyllenhammar vände upp och ned på det mesta.

Brydde sig inte om kritiken

Han stoppade planerna för en ny bilmodell som skulle lanseras. I stället gick den unge vd:n ut och förklarade att Volvo och fordonsindustrin måste ta – miljöansvar.

– Jag ville ha en bättre miljö, jag ville ha bättre säkerhet - och jag brydde mig inte om kritiken jag fick för att jag tyckte så, berättar han i dokumentären "Sveriges mest beundrade man".

Han skaffade sig massor av ovänner bland undercheferna – men han fick med sig majoriteten av arbetarna som med tiden närmast skulle avguda sin högste chef. På 70-talet var i genomsnitt 25 procent av arbetarna på Volvo sjukskrivna. Var fjärde fabriksarbetare var borta från jobbet, varje dag.

– Minst en gång i veckan var jag nere på fabriksgolvet och slogs över hur enformigt arbetet var, minns han.

Gyllenhammar förbättrade villkoren för arbetarna. Arbetsmiljö blev en viktig fråga, nya fabriker byggdes där människan på golvet sattes i fokus i högre utsträckning. Och inte nog med det: Han bjöd in representanter för arbetarna i Volvos styrelse.

– Det fanns en stor misstänksamhet mot mig, vem var jag som kunde ändra på så mycket, säger Gyllenhammar.

Hade med sig basen

Det då unika greppet att lyfta statusen för arbetarna blev en nyckel för Gyllenhammars framgång – och gjorde att han ofta kunde köra sitt eget race.

Göran Johnsson, före detta ordförande för Metallarbtarna på Volvo, ger sin syn på detta i SVT-dokumentären:

– Blir man som högste chef överens med basen som står där längst nere, har man en gemensam uppfattning, då går man år det hållet. Det där "slacket" däremellan på sex-sju nivåer kunde bara hänga med.

"Slacket" som Johnsson talar om var tjänstemän och underdirektörer på olika nivåer inom storföretaget. Tidigare hade de känt sig mer delaktiga i företagets avgörande beslut.

– Många upplevde att PG aldrig hade möten med ansvariga chefer och att vi drev tillsammans.

Mellanskiktet kände sig nog förbigångna, säger  Sten Langenius, före detta vd för Volvo Lastvagnar, i programmet (under denna tid var hela Volvo ett företag. Nu är bolaget uppstyckat i flera delar).

Kärt återbesök på Volvo

Att PG är en levande legend på Torslandafabriken visar flera sekvenser ur dokumentären när filmarna tagit med sig honom tillbaka till Volvo. Äldre Volvoarbetare kommer fram och ber om en kram.

För första gången på 23 år är Pehr G Gyllenhammar tillbaka på Volvofabriken. Han mottas som en kung av de äldre arbetarna.Foto: SVT

Volvo gick som på räls under Gyllenhammars fasta hand under 70- och 80-talen och vd:n blev också någon slags hjälte i det svenska folkhemmet. Trots sin rättframhet och sin "överklassvenska" blev han med tiden landets mest beundrade person, men populariteten hade sitt pris.

Dottern Cecilia, som var åtta år när hennes pappa  blev Volvochef,  berättar i dokumentären: 

– Min pappa blev ovanlig som vd i Sverige. Offentligheten var ständigt närvarande i vår familj. Den var som ett väsen, hans roll i samhället. Det var ständiga dramer man fick leva med.

 

LÄS MER: PG Gyllenhammar, 81, har blivit pappa igen 

 

Volvo blev en allt större maktfaktor i Sverige och främst då Gyllenhammar själv. Han skaffade sig vänner inom många maktsfärer både nationellt och internationellt. Under styrelsemöten kunde han ajournera mötet för "att ringa och kolla vad (statsminster) Palme tycker om det här".

Rädsla i Stockholm

Men med makten och offentligheten följde ovänskap och avundsjuka. Inte bara inom Volvo utan också i huvudstaden. Det fanns en oro att Volvo och Gyllenhammar skulle bli för stora.

 – "Stockholmskapitalisterna" var rädda att Volvo kunde bli för starkt, säger Göran Johnsson.

Gyllenhammar hotade maktbalansen i Sverige och detta kom till konkret uttryck i den så kallade "Norgeaffären".

1985 var Gyllenhammar styrelseordförande sedan två år tillbaka. Han hade kommit överens med såväl den norska som svenska regeringen om att ge 40 procent av bolaget till norska staten i utbyte mot att få borra olja i Nordsjön.

Affären stoppades av Volvos aktieägare. Gyllenhammar själv och många andra menar att det var den mäktiga familjen Wallenberg (som bland mycket annat ägde konkurrenten Saab) som såg till att affären inte blev av.

– Det drevs en kampanj mot det här avtalet, en helt vansinnig reaktion. Det var ett felaktigt beslut som aktieägarna drev igenom, säger Gyllenhammar.

Avgick och sålde aktierna

Han fortsatte som styrelseordförande i ytterligare åtta år men gav aldrig upp expansionsplanerna. 1993 tog dock eran slut sedan Gyllenhammar försökt sig på en sammanslagning med franska Renault. 

Affären stoppades av de anställda med 25 underchefer med hans egen vd Sören Gyll i spetsen.

Med den här motgången var eran med Pehr G Gyllenhammar slut,

Gyllenhammar avgick fyra dagar före jul, sålde sina Volvoaktier dagen därpå och flyttade sedan till London.

Dokumentären "Sveriges mest beundrade man" är gjord av Kristina Hedberg. Den visas i två delar, den första sänds torsdag 13 april klockan 20 i SVT1.

 

Läs GT i vår nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone  eller Android. 

 

Volvo – och Volvo

1926 grundades AB Volvo. Bolaget växer och tillverkar såväl personbilar som bussar och arbetsfordon samt motorer. 1958 passeras för första gången 1 miljard kronor i omsättning. Man öppnar fabriker utomlands under femtio och sextiotalen.

Vid 50-årsjubileet 1977 hade bolaget 62 000 anställda.

Under 90-talet börjar en nedgång och 1999 säljs personbilstillverkningen till Ford. USA-bolaget sålde sedan Volvo vidare och ägs nu av kinesiska Geely.

Däremot är "övriga Volvo" fortfarande svenskägt.

 

Tog över efter svärfar

Pehr G Gyllenhammar föddes 1935. Hans far var vd för Skandia och 1959 gifte PG sig med Christina Engellau – vars far vd på Volvo.

1971 tog Gyllenhammar över vd-posten för Volvo. Ett kontroversiellt beslut med tanke på att Gyllenhammar egentligen inte hade några som helst meriter som visade att han kunde leda landets största företag.