Gunnel Strömberg varnar andra pensionärer för bedragarna. Foto: HENRIK JANSSONGunnel Strömberg varnar andra pensionärer för bedragarna. Foto: HENRIK JANSSON
Gunnel Strömberg varnar andra pensionärer för bedragarna. Foto: HENRIK JANSSON
Skatteverket säger att de inte begär ut kontouppgifter via telefon. Foto: HENRIK JANSSONSkatteverket säger att de inte begär ut kontouppgifter via telefon. Foto: HENRIK JANSSON
Skatteverket säger att de inte begär ut kontouppgifter via telefon. Foto: HENRIK JANSSON

Gunnel varnar för nya ”Skatteverket”-bluffen

Publicerad
Uppdaterad

Gunnel Strömberg, 80, fick ett samtal från en kvinna som uppgav sig komma från Skatteverket och som försökte lura till sig hennes bankuppgifter.

En ny bedrägerimetod som polisen "bara väntat på" och nu varnar för.

– Det är för jävligt och otroligt lågt. De utnyttjar de man tror är svagast i samhället och tar pengar från dem som behöver det mest, säger Jan Olsson, chef över polisens nationella bedrägericentrum.

Också Gunnel vädjar till andra pensionärer att vara försiktiga.

Det var på måndagseftermiddagen som det ringde i Gunnel Strömbergs telefon.

I andra änden presenterade sig en kvinna som påstod sig komma från Skatteverket, berättar Gunnel, 80, från Västra Frölunda i Göteborg.

– Hon sa att alla över 65 år ska få en skattreduktion på tre procent att det nu är Frölundas tur att få detta. ”Vi skulle vilja ha ditt kontonummer så att vi kan sätta in pengarna”, sa hon, säger Gunnel Strömberg.

"Jag ringde polisen som sa att det är lätt att fejka sådant", säger Gunnel om samtalet hon tog emot.Foto: HENRIK JANSSON

Numret kvinnan ringde från såg dessutom ut att komma från Skatteverket.

– Jag ringde polisen som sa att det är lätt att fejka sådant. Jag har även pratat med Skatteverket och de sa att de skulle ta det till högre ort, säger hon.

”Skämtar du med mig?”

Men Gunnel Strömberg förstod ändå snabbt att något inte stod rätt till.

– ”Skämtar du med mig?”, sa jag till henne. Då slängde hon på luren. Hon förstod nog att det inte gick att lura mig, säger hon och fortsätter:

– Jag följer nyheterna noga, så jag visste att det inte finns någon skattesänkning för pensionärer.

Hur reagerade du först när du fick samtalet?

– Först blev jag förvånad. Hon stapplade fram orden. Men sedan förstod jag snabbt, för detta hade jag inte hört talas om. Jag lät henne fortsätta prata en stund, och till slut kom det fram att hon ville ha mina uppgifter.

Gunnel Strömberg lät sig inte luras av bedragaren.Foto: HENRIK JANSSON

Vad tänker du kring att någon försöker bedra folk på det här sättet?

– Jag är 80 år gammal och blir förbannad när folk ringer till fattiga pensionärer på det här sättet. Jag har minsann en liten pension själv. Det finns äldre människor som kanske inte tittar på nyheterna, som är lite dementa och så, som kanske tror att de kan få lite extrapengar nu, säger hon.

”Tror vi kommer ha flera hundra fall till”

Jan Olsson, chefen för polisens nationella bedrägericenter, har inte tidigare hört talas om just den här sortens bedrägeri, där man påstår sig ringa från Skatteverket.

Men han säger att det bara var en tidsfråga.

– Det var jag helt säker på. ”När ska de börja säga att de är från Skatteverket”, har jag tänkt. Och nu ringer du och säger just det. Om en vecka tror jag nog att vi kommer ha flera hundra fall. Det är inte svårt att gissa sig till, säger han.

 

LÄS MER: Bedragare försökte lura John med Nordeas nummer

 

Metoden att ringa från ett fejkat telefonnummer kallas ”spoofing”.

– Det är en tjänst man köper, superenkelt. Man kan även spoofa IP-nummer, mejladresser, och så vidare. Det är inget svårt. Och det är så de gör, säger Jan Olsson.

Jan Olsson, chef över polisens nationella bedrägericentrum.Foto: Polisen

Hur ska man agera när någon ringer och ber om ens uppgifter?

– Är det så att den som ringer ber om dina uppgifter eller säger åt dig att logga in på banken så vet du att det är ett bedrägeri. Så är det, tveklöst. Sånt sker aldrig annars, säger han.

Vad tänker du som polis kring det här?

– Det är för jävligt och otroligt lågt. De utnyttjar de man tror är svagast i samhället och tar pengar från dem som behöver det mest. Jag förstår inte de som utför de här brotten. Det är parasiter. Så givetvis är detta något vi prioriterar i den mån vi kan.

Skatteverkets kommentar

Andreas Olsson, säkerhetsrådgivare på Skatteverket, ser också allvarligt på det inträffade.

– Just det här har vi inte varit drabbade av, det är främst via bluffmejl där man uppger sig vara från Skatteverket. Däremot har jag hängt med i debatten och vet att andra organisationer har blivit drabbade, säger han, och fortsätter:

– Det är fruktansvärt. Just att ge sig på den här gruppen med äldre människor som har väldigt högt förtroende för Skatteverket och statliga myndigheter överlag. De tror givetvis att det är en person från myndigheten som ringer, säger han.

 

LÄS MER: Marlena varnar för Blocket-bedragare

 

Men det är det inte.

– Vi begär aldrig in kontonummer via telefon, säger Andreas Olsson.

”Skamligt att ge sig på äldre människor”

Gunnel Strömberg, som säger att hon ännu inte polisanmält det inträffade, är upprörd.

– Det är skamligt att ge sig på äldre människor. Jag är så arg. Det är klart att jag tänker mycket om detta. Det är fruktansvärt. Vidrigt, säger Gunnel Strömberg.

Bedragaren utgav sig från att komma från Skatteverket.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Nu vill hon gå ut, precis som polisen, och varna andra pensionärer för bluffen.

– Jag vill varna så att äldre inte går på detta. Jag vet bara att pensionärer är lätta att lura, att de är godtrogna. Förr i tiden blev man inte lurad på det här sättet. Genom att prata med er får människor höra om detta. Det är ett bra sätt att få ut det på. Det är mycket möjligt att de ringer i dag igen, säger hon.

Relaterade ämnen
Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

Mest delat just nu
VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER