Bekvämt. Det är bara att trycka till så far elcykeln nästan hela vägen till jobbet av sig själv. GT:s Lasse Råde har testat den nya cykeln. Foto: Maria Ekman
Bekvämt. Det är bara att trycka till så far elcykeln nästan hela vägen till jobbet av sig själv. GT:s Lasse Råde har testat den nya cykeln.  Foto: Maria Ekman

GT har testat den nya el-cykeln

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Allt går med elektricitet - nu även de senaste trendcyklarna.
- Vi tror att det här är framtiden, med lättrampade cyklar som ger extra fart och skjuts i uppförsbackarna, säger Örjan Arthursson på elhoj.com.
GT har testat den senaste elcykeln.
- För att cykeln inte ska klassas som moped måste man ge lite tryck på pedalerna för att elmotorn ska dra i gång. Och det skadar ju inte att röra åtminstone lite grann på benen, förklarar Örjan Arthursson.
För en moped krävs helt andra försäkringar, även om de också kan drivas med elektricitet. För cykeln räcker det med hemförsäkring - och förstås ett godkänt och rejält lås.

25 öre milen

- Förutom att det är miljövänligt med el blir kostnaden bara 25 öre per mil när man laddar batteriet hemma. En laddning räcker i mellan 5 och 8 mil, beroende hur mycket man använder batteriet under cykelturen.
Elen kommer från ett litiumbatteri som hakas fast bakom ramen. Sen går det att med hjälp av ett rätt ordinärt gashandtag justera både effekt och hastighet.
Själva motorn sitter i navet till bakhjulet.
- Förra året såldes det 120000 eldrivna cyklar i Holland och 50000 i England så det finns ingen anledning att vi ska vara sämre i Sverige, säger Örjan Arthursson.
När vi testar en av modellerna susar vi fram på cykelbanorna i Allén. Visserligen får vi trampa lite lätt på pedalerna, men inte alls i motsvarighet till den fart som cykeln uppnår. Och uppförsbackarna märks knappast alls när vi kör elmotorn på full effekt.

Trampa baklänges

Dessutom går det att trampa baklänges medan cykeln forsar i full fart framåt - väcker stor förvåning inte minst bland andra cyklister i närheten.
Batteriet är mindre och smidigare än på tidigare elcyklar, motorn sitter på baknavet och hela cykeln känns ovanligt lätt med tanke på motor och batteri.
- Den tillåtna högsta hastigheten med elmotorn är 25 kilometer i timmen, men självklart kan du av egen kraft cykla snabbare ändå, åtminstone i nedförsbackarna, konstaterar Örjan Arthursson.
Lasse Råde
Lasse Råde

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER