Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kommunens miljonsmäll: bröt medvetet mot avtalen

Daniel Olsson berättar om sin granskning.
Foto: Lovisa Waldeck
Bara advokatbyråns arbeten gick på 825 000 kronor i processen där Trafikkontoret till slut fick ersätta två bolag för att man systematiskt brutit mot avtalen.Foto: Daniel Olsson

Trafikkontoret i Göteborg bröt medvetet mot avtalet då de gav en enskild konsult gräddfil till uppdrag för mångmiljonbelopp.

Det kommer en aktuell revisionsrapport fram till efter GT:s granskning tidigare i år.

Avtalsbrotten kostade skattebetalarna mer än 4,1 miljoner kronor.

– Jag tror att man agerat utifrån vad man tyckt är bäst för staden, säger Jan Rinman, biträdande trafikdirektör.

Det var i januari i år som GT kunde avslöja att Trafikkontoret i Göteborg under flera år rundat ett bolag som vunnit förvaltningens upphandling av kommunikationstjänster. 

I stället för att ge uppdragen till bolaget som vann upphandlingen hamnade de i stället gång på gång hos en konsult som rankats lägre – och hade eget skrivbord bredvid den beställande kommunikationschefen. 

Det rundade bolaget uppskattade själv att de under åren gått miste om uppdrag värda uppemot tio miljoner kronor. I en hemligstämplad uppgörelse, som GT kunde berätta om i januari, fick Trafikkontoret ersätta bolaget med 3 miljoner kronor. 

”Då kostar det”

Under våren gick ytterligare 140 000 kronor från skattebetalarnas pengar till ett annat bolag som valts bort, då den favoriserade konsulten fick uppdragen. 

– Vi har gjort ett fel. Och då kostar det. Det är bara att beklaga, sa Jan Rinman, biträdande trafikdirektör, tidigare i år.

Och nu ökar notan för skattebetalarna ytterligare. 

Det handlar om advokatkostnader på drygt 825 000 kronor och kostnaden för en nyligen offentliggjord revisionsrapport, där revisionsfirman PWC beräknas fakturera strax under 150 000 kronor för att ha granskat affären.

Totalt rör det sig om lite mer än 4,1 miljoner kronor. 

– Vi har gjort fel och då ska vi ersätta den som har blivit förfördelad, säger Jan Rinman, biträdande trafikdirektör i Göteborg och beklagar det inträffade.

Blerta Hoti, gruppledare för S i Trafiknämnden menar att felstegen måste tas på allvar.Foto: Pressfoto

”Medvetna avsteg”

En av revisionsbyråns slutsatser är att regler och bestämmelser var kända av de inblandade, men att ”det skedde medvetna avsteg från avropsordningen”. Skälet till avstegen ska bland annat ha varit olika tolkningar av vad som ska följas av regelverket.

– Att det skulle vara medvetna avsteg får stå för de som tolkat det. Jag tror att man som handläggare och beställare i det här fallet har agerat utifrån det man tyckt är bäst för staden. Man ville få den leverantör som man tyckte uppfyllde kompetenskriterierna på bästa sätt, för det specifika uppdraget, säger Jan Rinman och hänvisar till att alla tre konsulterna hade fått samma värdering vad gäller kompetens, men slutligen rangordnats efter pris. 

Det här betyder att skattebetalarna får betala över 4,1 miljoner kronor för vad som beskrivs som medvetna avsteg ändå, hur ser du på det?

– Om de som hade upphandlat det här varit medvetna om förhållandet och vad det skulle leda till är jag helt övertygad om att man inte hade gjort på det sättet. 

Partierna till möte med trafikdirektören

Under trafiknämndens möte under torsdagen krävde Socialdemokraterna och Demokraterna ett möte med samtliga partier tillsammans med den nytillträdde trafikdirektören för att komma fram till hur liknande fel inte ska begås på nytt.

– Vi måste ta de här allvarliga felstegen på allvar för att identifiera exakt hur vi ska komma vidare med ett förbättringsarbete och återupprätta ett förtroende för Göteborgs stad. Den här hanteringen har skadat förtroendet för staden, säger Blerta Hoti, gruppledare för Socialdemokraterna i Trafiknämnden.

Hur ser du på det faktum att det är medvetna avsteg från reglerna som leder till de här stora kostnaderna för skattebetalarna?

– Jag ser det som ytterst allvarligt. Det är av den anledningen som jag tillsammans med Demokraterna krävt ett möte med trafikdirektören och oss gruppledare. Det är ett första led i att hantera detta, säger Blerta Hoti.

 

Se också:

Daniel Olsson berättar om sin granskning av ungdomshandledare som gjorde affärer med gängmedlem.