Grekerna kontrar på Lisebergs reklamhån

Nikos Pitsilos, från Aten, är mannen bakom kontringen.

Lisbergs kampanj om sin "Glada Barn Garanti" rör upp heta känslor.

Nu har den nått hela vägen till Grekland.

- Greker tar saker på allvar. Jag tycker det var en ganska rolig reklam, säger Nikos Pitsilos från Aten som hittade nyheten på Facebook.

Liseberg går nu ut med sin nyhet "Glada Barn Garanti". Nyheten illustreras med en gråtande pojke och rubriken “Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar.”

Och uppståndelsen lät inte vänta på sig.

- Marknadsföra sig med gråtande barn? Hur kan det missuppfattas? Det är ingen humor i sånt. Jag tycker det är tragiskt egentligen. En fullständigt smaklös reklam, dundrade baddräktskungen och Panos Emporios grundare och vd Panos Papadopoulous som tyckte Grekland har fått utstå nog av dålig publicitet.

- Det är ju för att vi ser de resmålen som helt fantastiska. De är utvalda med kärlek. Det är snarare lite storhetsvansinne från oss att jämföra vår lilla nöjespark med de här, svarade Julia Vasilis, informationschef på Liseberg.

"ganska rolig reklam"

55-årige Nikos Pitsilos jobbar som fotograf i Aten. Han såg GT/Expressens nyhet cirkulera på Facebook. Då bestämde han sig för att snickra ihop en motreaktion. Han ändrade helt enkelt texten i bilden till: "Vissa barn tvingas stanna i Sverige i sommar".

- Greker tar saker på allvar. Jag tycker det var en ganska rolig reklam, säger han och skrattar.

Nikos Pitsilos har tidigare varit student i Stockholm men åkte tillbaka till Aten för tolv år sedan. Nu jobbar han som fotograf och tyckte det blev ett utmärkt läge för att skoja lite med kampanjen.

"ta det med en nypa salt"

- Jag förstår hur svenskarna tänker. Men jag tycker inte man ska se så allvarligt på det. Man får ta det med en nypa salt, säger han.

Ska barnen gå på Liseberg eller åka till Grekland i sommar?

- Haha. Jag tycker man ska åka till Spanien, Grekland eller Portugal. Sola och bada. Liseberg är kul. Men det är ju alltid där ändå.