Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Grattis Frida Boisen –
Årets Affärsnätverkare

VINNARE. På tisdagen vann GT:s chefredaktör Frida Boisen det prestigefyllda priset Årets Affärsnätverkare 2014. Foto: Jackeline Perez
GÖTEBORGSMINGLARE PÅ BERNS. Årets nätverkare Frida Boisen minglade med entreprenören Anneli Egestam och fastighetsmäklaren Jörgen Warberg, som också var en av de nominerade som Årets Affärsnätverkare.
Vilka är dina bästa knep för att bli en bra affärsnätverkare?
Mia Törnblom, Årets föreläsare, bestsellerförfattarinna och jurymedlem. "Det viktiga är att lyssna och ställa frågor. Men man borde även tänka på att tillstånd smittar. Det jag menar är att man ska vara så som man själv vill bemöta andra."
Foto: Jackeline Perez
Vilka är dina bästa knep för att bli en bra affärsnätverkare?
Ola Lauritzson, entreprenör och jurymedlem. "Mitt knep är att följa upp nya kontakter med ett sms eller mail efter ett möte."
Foto: Jackeline Perez
Vilka är dina bästa knep för att bli en bra affärsnätverkare?
Carina Nunstedt, tidningsentreprenör. "Att komma ihåg att använda de nätverk man har och samtidigt bygga nya. Jag tycker att det är viktigt att fördjupa sig i relationer."
Foto: Jackeline Perez
Vilka är dina bästa knep för att bli en bra affärsnätverkare?
Bengt Ewald, säljare på Svenska Alarm samt nominerad, och Gunnar Selheden, juryordförande. "Att vara närvarande samt att visa förtroende", säger Bengt.
Foto: Jackeline Perez
Vilka är dina bästa knep för att bli en bra affärsnätverkare?
Sven Hagströmer, finansman. "Mitt knep är att ha egna åsikter."
Foto: Jackeline Perez
Vilka är dina bästa knep för att bli en bra affärsnätverkare?
Även Therese Albrechtson, entreprenör i Göteborg och jurymedlem, närvarade vid tisdagens prisutdelning.
Foto: Jackeline Perez
1 / 8

På tisdagen vann GT:s chefredaktör Frida Boisen – i svidande hård konkurrens – det prestigefyllda priset Årets Affärsnätverkare 2014.

– Det känns otroligt hedrande. Det här är viktigt för Göteborg, säger den stolta vinnaren.

FINALISTERNA

Frida Boisen, chefredaktör för GT

Christina Saliba, företagsledare inom PR–branschen

Lina Thomsgård, krönikör, PR–strateg, radioprofil och entreprenör

Jessica Larning, platschef på ett av Göteborgs största träningscenter

Christian Johansson driver företaget Mrs Curlies AB som säljer gammaldags konfektyr



Niclas Carlsson, VD och grundare av entreprenörsnätverket Founders Alliance

Pernilla Ramslöv, VD och grundare av IT-konsultbolaget NOX Consulting

JURYNS MOTIVERING

"Frida Boisens förmåga att förstå värdet av varför, och hur, man nätverkar strategiskt är den främsta anledningen till att hon i dag seglat upp som ett av de största namnen på den svenska mediekartan. Hon vittnar själv om vikten av att i hennes jobb skapa ett brett och diversifierat kontaktnät men även om att det är viktigt att det finns någon form av relation bakom varje enskild kontakt. Hennes nätverkande har bidragit till att skapa flera uppmärksammade kampanjer där den för folkomröstning om trängselskatt i Göteborg är den som hittills rönt störst framgångar. För bedriften att samla ihop över 90 000 namnunderskrifter tog Frida emot GT:s guld på internationella tidningsgalan INMA Awards i San Francisco för "Best use of social media".

Allmänheten fick nominera sina kandidater, när juryn sagt sitt fanns sju finalister kvar i racet. På tisdagen korades vinnaren – GT:s chefredaktör Frida Boisen. Juryns motivering i korthet:

"Frida Boisens förmåga att förstå värdet av varför, och hur, man nätverkar strategiskt är den främsta anledningen till att hon i dag seglat upp som ett av de största namnen på den svenska mediekartan."

– Jag är förstås väldigt stolt, glad och tacksam, säger Frida Boisen.

Det var tuff konkurrens, varför tror du att du vann?

– Det handlar ju förstås om vårt jobb på GT. Vi har ju nått ut på ett alldeles världsunikt sätt med vårt arbete vad gäller nätverkande i sociala medier och med #votegbg. Det tror jag är en stor anledning. Och sedan så brinner vi väldigt mycket för affärsutveckling på GT. Ett av de projekt vi jobbar med är Göteborgsgirot. Jag tror inte jag hade varit i Göteborg i mer än tre sekunder förrän jag sprang på en affärskontakt som jag tidigare jobbat med som sa att vi måste göra något roligt ihop. Där föddes idén till Göteborgsgirot som i dag rullar in på sitt tredje år och som ju har varit ett fantastiskt event för Göteborg.

Vad betyder priset för GT och för dig personligen?

– Det är alltid kul och hedrande att få den här typen av erkännanden. Det betyder mycket för GT och för Göteborg, att vi får sådana här nationella och internationella priser. Det lyfter oss och jag blir väldigt glad för hela vårt team på GT som jag tycker gör ett otroligt jobb.

Avslutningsvis, hur ska du fira det här?

– Nu ska jag gå och fira med den otroligt namnkunniga juryn på en lunch. Och sedan hoppas jag få med mig min make på en firarmiddag i kväll och få kramas rejält med honom och kanske rentav skåla i champagne. Och sedan så ska vi förstås fira rejält på GT med tårtor och bubbel till hela vårt underbara gäng.

Utmärkelsen Årets Affärsnätverkare har delats ut sedan 2008 på initiativ av affärsnätverket BNI, Business Network International, som vill sprida ljus över nätverkandets betydelse för företags försäljning och marknadsföring.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!