Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Gratis bussresor till Gekås i coronakrisen

Fakta om Gekås Ullared.
Boris Lennerhov, Gekås vd.
Foto: HENRIK JANSSON
Bussbolag erbjuder gratis resor till Gekås Ullared också under coronapandemin
Foto: ROBIN ARON

Bussbolag erbjuder gratis resor till Gekås Ullared under coronapandemin, rapporterar HN.

Enligt varuhusets vd Boris Lennerhov är erbjudandet dock inget nytt påfund.

– Det är ett samarbete som vi haft i många år med olika bussbolag under lågsäsongen, säger Lennerhov till tidningen.

Ett erbjudande som HN refererar till kommer från ett skånskt bussbolag där resenärerna får boka en bussbiljett för 200 kronor för att sedan få ett presentkort på samma summa som man kan handla med när man anländer till varuhuset.

Men Gekås vd Boris Lennerhov poängterar att erbjudanden med gratis bussresor inte är något nytt fenomen som uppstått i och med coronapandemin.

– Det är ett samarbete som vi haft i många år med olika bussbolag under lågsäsongen från januari till april. Att vi skulle ha ett sådant erbjudande enbart nu, i den här situationen, det skulle vara dålig tajming, säger Boris Lennerhov till HN.

Han säger samtidigt att varuhuset ”aldrig skulle ta ett sådant beslut”. 

Färre kunder på Gekås

Som GT kunde berätta redan i mitten på mars så uppskattade varuhuset ett tapp på över 100 miljoner kronor för samma månad. Kunderna är alltså betydligt färre än vad de varit.

Något som också märks inför påsken, säger Lennerhov till HN. 

– Vi behöver bara titta på bokningssiffrorna för våra boenden. Avbokningarna ligger på 75 procent.

Dagskassorna har också minskat med cirka 55 procent.

Varuhuset har vidtagit flera åtgärder för att för förhindra trängsel och därmed eventuell smittspridning. Bland annat har man satt upp markeringar vid specifika platser av just den anledningen. Man har också förstärkt kassorna med plexiglas och stängt varannan kassalinje så att det inte samlas många kunder bredvid och nära varandra.

”Vi har ställt in 65 procent av alla avgångar”.