Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Göteborgsföretag blåste förskolor med bluffakturor

Ante Ellgård arbetar på Tobiasgården, som bestred fakturan de fick från Letaföretag Sverige AB. Tingsrätten ansåg senare att företaget inte kunde kräva pengar från gruppboendet, då det inte fanns bevis på att företaget levererat en tjänst överhuvudtaget.
Foto: SVT

Göteborgsföretaget blåste gruppboenden, förskolor och religiösa församlingar.

I dag avslöjar SVT:s Västnytt att Letaföretag Sverige AB under flera års tid satt i system att ställa organisationer och företag inför rätta.

I snitt varannan vecka har bolaget krävt andra företag på pengar för tjänster som de upplevt sig blivit lurade att köpa.

Så gör du

Konsumentrådgivaren Lotta Gustavssons bästa råd när du får en bluffaktura:

– Läs igenom fakturan noggrant. Är det här någonting man tackat ja till? Det finns regler som säger att företag ska vara tydliga när de har att göra med privatpersoner; noggrant presentera vilket företag de ringer i från, och i vilket syfte. Men det finns många oseriösa företag som slarvar med det.

– Har man inte tackat ja till det fakturan avser - skicka ett bestridande innan förfallodatumet går ut.

– Bestridandet skickar man via brev, eller allra helst e-post. Då kan man tydligt visa när man skickat det, och att det är skickat till rätt adress. Se till att spara ditt bestridande. Ett bestridande kan låta som att det är någonting väldigt allvarligt, med en massa olika formkrav. Men det räcker att skriva sitt namn, varför man inte ska behöva betala kostnaden, samt vilket fakturanummer som den avsedda fakturan har.

– Om man känner att man blivit utsatt för en bluffaktura ska man inte betala först och bestrida senare, för det kan vara väldigt svårt att få tillbaka pengarna från de företag som är oseriösa.

– Företagen som sysslar med bluffakturor säger ofta att de ska ta det till inkasso, eller kronofogden. Får man då en faktura från ett inkassobolag efter det, då ska man bestrida till inkassobolaget också. Då kan man ofta bara skicka det bestridandet man redan sänt till företaget, och säga att man vidhåller vid det. Se till att spara även detta.

Göteborgsbolaget Letaföretag Sverige AB är ett bolag med miljonomsättning. De bedriver en katalogstjänst på internet, där företag listar sig för att bli sökbara på bolagets sida, letaforetag.se.

Tobiasgården i Kungälv, ett gruppboende och särskola för personer med psykisk funktionsnedsättning, blev uppringda av företaget. Efter övertalning tackade Tobiasgården ja till att köpa en annonsplats på hemsidan. Något som tydligt framgick av Letaföretag Sverige AB:s ljudinspelning från samtalet.

– Man hör bara det sista i samtalet där vi tackar ja. Man hör inte övertalningen och vilka argument de säger för att få en tro att det är så mycket mer än en dålig hemsida som ingen tittar på, säger Ante Ellgård som arbetar på Tobiasgården, till Västnytt.

När de fick emot fakturan ansåg de sig dock lurade och vilseledda, och valde därför att bestrida den. Då drog Letaföretag Sverige AB gruppboendet inför rätta.

Och det var inte första gången bolaget gjorde så.

Västnytt avslöjar nu att Letaföretag Sverige AB stämt företag och organisationer i 38 olika tingsrätter runtom i landet. Sedan 2009 handlar det om totalt 127 stämningar. I snitt innebär det en stämning varannan vecka.

Stefan Estulf från Letaföretag Sverige AB.
Foto: Foto: SVT
Det är inte bara gruppboendet Tobiasgården som känner sig lurade, utan det handlar om allt från förskolor, SOS-alarm, tandläkare, religiösa församlingar, äldreboenden och kommuner. Vad de har gemensamt är att de har bestridit en faktura från Letaföretag Sverige AB, för att senare bli stämda i tingsrätten.

Magnus Strömqvist, vd på Svensk Handel Juridik, ser stämningarna som ett bevis på Letaföretag Sverige AB brist på seriositet.

– Det är exceptionellt att ett företag som påstår sig vara seriöst behöver stämma så många av sina påstådda kunder, säger han.

Strömqvist menar att det systematiska sättet att gå till domstol blir ett sätt för företaget att tjäna pengar.

– I det här fallet tror jag att det är ett medvetet val att utöva lite extra påtryckning. Man utnyttjar företagares rädsla att hamna i kreditupplysningsföretagens register, säger han.

Letaföretag Sverige AB anser däremot inte att de gjort något fel.

– Ibland blir det missförstånd, vilket det lätt kan bli över telefon, säger Stefan Estulf, företagets försäljnings- och marknadschef till Västnytt.

– Det mest häpnadsväckande är att aktieägare eller bolagsägare sitter och beställer något, godkänner pris och betalningsvillkor, men sen säger sig inte ha beställt. Det är skrämmande.