Kommunal har under en längre tid påpekat farorna med spårvagnarna med beteckningen M32, som också kallas de ”italienska vagnarna”.
Facket menar att vagnarna ”skakar sönder förarna”.
– Det är egentligen en konstruktion på en spårvagn som inte är bra. Det är konstruktionen som är problemet. Den är byggd på ett sätt som gör att människor skakar sönder, säger Johan Kamnert.
Johan Kamnert menar att spårvagnarna är alldeles för dåliga och farliga för att sättas i trafik.
Arbetsmiljöverkets krav
I höstas varslade Kommunal om skyddstopp för vagnarna, men Göteborgs spårvägar meddelade då att vagnarna kommer att fortsätta rulla. Totalt rör det sig om 64 vagnar med beteckningen M32.
– De (Göteborgs spårvägar) har märkligt nog kommit undan i snart 14 år med att inte göra mätningar, enligt de föreskrifter Arbetsmiljöverket har. Sedan har vi protesterat och det har resulterat i ett föreläggande, säger Johan Kamnert.
I måndags meddelade Arbetsmiljöverket att Göteborgs spårvägar har till och med den 31 maj på sig att mäta vibrationerna på spårvagnarna. Om inte det hinns med kommer de att tvingas betala 50 000 kronor.
”Ni ska redovisa till Arbetsmiljöverket resultatet från mätningarna av vibrationer och ryckningar i spårvagnarna av typen M32 samt vilka åtgärder ni vidtagit eller avser att vidta för att avhjälpa vibrationerna”, skriver Arbetsmiljöverket i sitt beslut.
– Vi är bekanta med problemet och vi arbetar mot att åtgärda det. Det är en arbetsmiljöfråga och då är den viktig. Den har hög prioritet och vi ligger före tidsschema, så mätningarna kommer att vara gjorda, säger Robert Lindberg, pressansvarig på Göteborgs spårvägar.
Besvikelsen: ”Vansinniga”
Kommunal är glada att de äntligen får gehör för de ”italienska vagnarna” och deras vibrationer. Men samtidigt tycker de att beloppet om vite är alldeles för låg.
– Jag var i kontakt med flera skyddsombud som var vansinniga över den låga summan. Det är skönt att det äntligen görs något, men det känns som att det saknas en nolla bakom summan, säger Johan Kamnert.