De första två spårvagnarna av modell M33 skulle egentligen ha levererats redan i Maj. Men efter Göteborgs Spårvägars erfarenheter med den tidigare modellen, M32, vill man vara extra noggranna med kontrollerna.
Därför har leveransen försenats med sex månader.
Innan det första paret levereras till Göteborg måste de provköras på spår i Tyskland i cirka 500 mil.
I avtalet ingår totalt 40 spårvagnar av den nya modellen, det finns också en möjlighet att köpa in 60 vagnar till fram till 2026.
Första paret M33 ska sträcktestas
Men innan Göteborgs Spårvagnar tar ställning till det ska det första paret M33 alltså först rulla 500 mil i Tyskland och sedan ytterligare 2 000 vardera i Göteborg.
Därefter är tanken att en vagn ska levereras varannan vecka, med start under hösten 2020.
Förseningen innebär att den utlovade ökade tillängligheten, men lägre golv för personer som exempelvis är rullstolsburna eller reser med barnvagn också dröjer, efter som utfasningen av de äldre modellerna som har branta trappor drar ut på tiden.