Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Göteborgs första buss – som också är en båt

Här är Göteborgs första buss som kan åka på vatten. Och den första båten som kan köra på land. Vi åkte med.
Paul Ekwall är en av grundarna av Ocean bus. Nu kan även göteborgarna ta en tur med amfibiebussen.Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN
Oskar Sjölund tar bussen upp och ned ur vattnet och runt på Göteborgs gator förbi kända sevärdheter.Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN
Oskar Sjölund är kapten, delägare och ansvarig för Ocean bus i Göteborg.Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN

Här är Göteborgs första buss som kan åka på vatten.

Och den första båten som kan köra på land.

– Jag har kämpat länge för att det här ska bli verklighet, säger Oskar Sjölund som är delägare och ansvarig för Ocean bus i Göteborg.

”Äntligen!” säger Oskar Sjölund om Göteborgs nya amfibiebuss. Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN

Det ser inte ut som en vanlig buss – och det är den inte heller. Amfibiebussen Estelle har tagit hundratusentals passagerare runt Stockholms stad och vatten sedan 2014, nu har den kommit till Göteborg.

Premiärturen är på lördagen den 30 november.

I Göteborg kommer bussen ta turister och göteborgare förbi kända sevärdheter som Sjömanshustrun, Feskekörka och Liseberg. I Klippan tar en specialbyggd ramp ner bussen i vattnet i en vattenkaskad, där den tar en tur under Älvsborgsbron och förbi Eriksbergs bockkran.

– Det har varit mycket krångel med myndigheter kring den där rampen. Till slut fick vi hitta en konstruktion som gjorde att vi slapp gräva i botten. Jag är väldigt glad att vi äntligen har lyckats och är på gång. Jag har kämpat länge för att det här ska bli verklighet, säger Oskar Sjölund som är delägare och ansvarig för Ocean bus i Göteborg.

En ombyggd Volvolastbil

Han jobbar sedan tidigare med sjöfart, men då i maskineriet. Nu är han kapten för Ocean bus.

– Det är egentligen ingen fara i vattnet, det är mer att hålla koll på på land. Man delar trafik med elsparkcyklar, fotgängare och mängder av bilister, säger han.

Paul Ekwall hälsar passagerarna välkomna till premiärturen på amfibiebussen i Göteborg. Foto: HANNA BRUNLÖF / GT/EXPRESSEN

Amfibiebussen är i grunden en Volvolastbil som bröderna Max och Paul Ekwall, grundare av Ocean bus, köpte ny från fabrik. Den skickades från Göteborg till USA där den demonterades och sattes ihop i ett specialbyggt skrov av aluminium. Nu är den i Stockholm och snyggas upp inför premiären.

– Folk frågar oss ofta vad som händer med hjulen, svaret är absolut ingenting. De fälls tyvärr inte in i skrovet som James Bonds gamla Lotus, säger Paul Ekwall.

Ska vara humoristiskt och lärorikt

En guide kommer vägleda passagerna på ett lättsamt och humoristiskt sätt.

När GT följer med på provturen passerar den Järntorget:

– Välkomna till Järntorget, det rödaste av det röda. Arbetarrörelsens vagga och grav. Där Petter Stordalen ska expandera ett hotell, 33 våningar högt. Stordalens mål är att göra Järntorget till det nya Avenyn, Olof Palme kommer vända sig i sin grav.

Amfibiebussen i Göteborg

Ägs av företaget Ocean bus, som grundades av bröderna Paul och Max Ekwall 2013.

 

Är en ombyggd Volvolastbil med ett specialbyggt skrov av aluminium. Panelen, ratten och dieselmotorn är originaldelar.

 

I vattnet manövrerar kaptenen med hjälp av en joystick sammankopplad med ett roderblad längst bak där en propeller tar bussen framåt. 

 

I vatten går den som högst 6-7 knop, med en marschfart på 4-5 knop.

 

Passerar sevärdheterna Stora teatern, Avenyn, Rosenlundskanalen, Sjömanshustrun, Feskekörka, Järntorget, Liseberg, nya och gamla Ullevi, Eriksbergs bockkran, Älvsborgsbron, Nya varvet och Poseidon.

Den specialkonstruerade rampen som tar bussen upp och ned från vattnet ligger i Klippan.