Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Göteborg ett steg närmare linbana

Göteborg är nu ett steg närmare en linbana i staden.

Foto: Göteborgs stad

På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med bygget.

Foto: Göteborgs stad
Den kommande linbanan ska vara klar senaste 2021, och kan komma att se ut så här. Foto: Göteborgs stad
"Det är extra roligt att idén kom från ett medborgarförslag", säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden. Foto: Anders Ylander

Till stadens 400-årsjubileum 2021 kommer en linbana att frakta göteborgarna över älven.

På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med bygget.

– Det är extra roligt att idén kom från ett medborgarförslag, säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden.

För första gången sedan 1930-talet, då tunnelbana byggdes i Stockholm, kan Sverige få ett nytt kollektivtrafiksystem. På torsdagen fattade kommunstyrelsen beslut om att gå vidare med planerna på att bygga en linbana över älven.

– Kommunstyrelsen har gett Trafiknämnden ekonomiskt utrymme att fortsätta med planeringen av en linbana i Göteborgs kollektivtrafik. Det innebär att vi går in i ett tydligare planeringsläge. Från vision, till att gå igång med detaljer. Vi är ett steg närmare ett förverkligande av planerna, säger Johan Nyhus, socialdemokratisk ordförande i Trafiknämnden.

Från Järntorget till Hisingen

Från början kommer idén om en linbana från ett medborgarförslag – och nu ser den ut att bli verklighet. Den första linjen är tänkt att gå mellan Järntorget och Hisingen. Linbanan kommer att ha samma kapacitet som en spårvagnslinje.

– Tanken är att linbanan ska vara färdig senast till 400 årsjubileet, 2021. Men förhoppningsvis finns den i drift redan 2020, säger Nyhus.

Samtliga partier – utom Sverigedemokraterna – röstade för förslaget, och projektet beräknas kosta drygt en miljard kronor.

Kommer tåla mer vind än Älvsborgsbron

Kommunstyrelsens beslut innebär att planerna på att bygga en linbana ska utredas mer konkret, men det återstår ytterligare politiska beslut innan transportmedlet kan bli verklighet.

Att Göteborg är en stad där det då och då blåser snålt är ingenting som linbaneåkarna ska behöva oroa sig för.

– Vi satsar på ett säkert, trekabligt system. Blåsten är en viktig del att ta hänsyn till. Men man måste stänga av Älvsborgsbron innan linbanan drabbas. Så säker är den, säger Nyhus.

 

Följ GT på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar!​

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!