Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Göteborg är topp tio i världen på bilvänlighet

Dagens toppnyheter – inrikes
Göteborg har utsetts till en av världens bilvänligaste städer i en ny internationell studie.Foto: ADAM IHSE / TT / TT NYHETSBYRÅN
Stadsarkitekten Björn Siesjö.Foto: LEIF GUSTAFSSON

Göteborg har utsetts till en av världens bilvänligaste städer i en ny internationell studie, skriver Göteborgs-Posten.

Jämfört med andra städer har staden enligt undersökningen få trafikstockningar, hög kvalitet på vägnätet och överkomliga bensinkostnader.

Annat lät det i den undersökning som gjordes i Sverige tidigare i år som visade att göteborgarna hör till de mest missnöjda bilisterna i landet.

Infrastrukturprojekt som Västlänken påverkar framkomligheten i stan och det har rapporterats om problem med förorenad luft.

Men när det franska bilföretaget Mr Auto presenterar en undersökning över de bilvänligaste städerna i världen platsar Göteborg på topp tio. Göteborg tar sjundeplatsen, vilket kan jämföras med Malmö på plats 14 och Stockholm som hamnar på 18:e plats.

Företaget baserar listan på infrastruktur, säkerhet och kostnad. Några av kriterierna: 

Hur dyrt det är att parkera

Vilken luftkvalitet staden har

Hur aggressiva förarna är

Antalet dödsfall i trafiken

Hur dyrt drivmedlet är

Världens tio bilvänligaste städer

1. Calgary, Kanada

2. Dubai, Förenade Arabemiraten

3. Ottawa, Kanada

4. Bern, Schweiz

5. El Paso, USA

6. Vancouver, Kanada

7. Göteborg, Sverige

8. Düsseldorf, Tyskland

9. Basel, Schweiz

10. Dortmund, Tyskland

Källa: Mr Auto

Studie: Göteborg har få trafikstockningar och hög kvalitet på vägnätet

Göteborg har jämfört med andra städer få trafikstockningar, hög kvalitet på vägnätet och överkomliga bensinkostnader enligt undersökningen. Oslo har till exempel högt pris på drivmedel vilket drar ned staden jämfört med andra. 

– Vi har stadsmotorvägar som fungerar som lokala trafikleder och där det går att hålla höga hastigheter. Göteborg har varit en mycket bilorienterad som stad och detta trafikslag har varit prioriterat framför andra. Det har samtidigt skapat en ohållbar stad. Framkomligheten med bil har varit hög i Göteborg, byggena i stan kanske gör att det tar lite längre tid att ta sig till jobbet – men det är ändå relativt lätt att ta sig fram här, säger stadsarkitekten Björn Siesjö till tidningen.

Den internationella undersökningen ger ett helt annat resultat än en svensk undersökning av 20 svenska städer som gjordes tidigare i år där göteborgarna var minst nöjda med trafiken i staden.