Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Görans dotter avled vid dödsövergången

Göran Andtbacka förlorade sin 18-åriga dotter när hon och hennes bästa kompis blev påkörda av tåget och avled 2010. Foto: Privat
En minnesplats med blommor vid järnvägsövergången där den tragiska olyckan inträffade på onsdagen när en 17-årig pojke omkom.Foto: Mikael Berglund
Den olycksdrabbade järnvägsövergången i Stenungsund är obevakad och saknar bommar. Foto: Mikael Berglund
Ett berg av blommor vid olycksplatsen efter att två 18-åriga flickor blivit påkörda av tåget och omkommit i Stenungsund 9 september 2010.Foto: JAN WIRIDEN

En 17-årig pojke dog när han blev påkörd av tåget vid en järnvägsövergång i Stenungsund.

För åtta år sedan avled Göran Andtbackas 18-åriga dotter Rebecka vid samma övergång.

– Det är förfärligt. Jag förstår vad de anhöriga går igenom. Korsningen är alldeles för farlig. Varför kan man inte ha en gångtunnel eller utrusta den med bommar? säger brandmannen Göran Andtbacka, som var i tjänst när olyckan med dottern inträffade.

Vid halv fem-tiden på onsdagseftermiddagen kom larmet om att en olycka inträffat vid en obevakad järnvägsövergång söder om Stenungsunds station. 

En 17-årig pojke hade blivit påkörd av tåget och avlidit. Enligt polisen tyder allt på att det handlar om en olycka, att han inte uppfattat att tåget kom.

För nära åtta år sedan inträffade en annan tragisk tågolycka i Stenungsund. 2010 blev två 18-åriga flickor påkörda av ett tåg och dog på samma plats. En av de omkomna var Rebecka, dotter till brandmannen Göran Andtbacka som var i tjänst på olycksdagen.

– Så fort jag steg ur bilen tyckte jag att jag kände igen kroppen som låg där under en filt. Fötterna stack ut. Jag tyckte direkt att det såg ut som Rebecka, berättar han. 

Göran Andtbackas dotter Rebecka dog vid järnvägsövergången för åtta år sedan.Foto: JAN WIRIDEN

”Kände igen kroppen”

Göran Andtbacka säger att hans tankar nu går till den omkomne 17-åringens anhöriga.

– Det är förfärligt. Jag förstår vad de går igenom, säger han och fortsätter:

 

LÄS MER: 17-årig pojke död – blev påkörd av tåget

 

– Det är tragiskt att det här ska behöva hända. Korsningen är för farlig. Vissa åtgärder har gjorts, den är inte fullt lika dumt utformad som tidigare, men den är fortfarande alldeles för farlig. Jag förstår inte att man inte kan göra en gångtunnel eller utrusta den med bommar.

”Det gick inte att se tåget”

Han säger att när dottern omkom var sikten på platsen obefintlig och att det var omöjligt att se tåget komma.

– Man hade inte siktröjt någonting. Det gick inte att se tåget alls. Det var också en alldeles för kort signaltid så att man inte hann över på den tiden som det ringde, och signalstolparna stod för långt från spåret. Det har åtgärdats nu. Signalstolparna är flyttade och signaltiden har förlängts.

Göran Andtbacka pekar på flera stora brister vid järnvägsövergången.

– Man går inte rakt över övergången, utan tvärs över. Det innebär att den som passerar har fel korsningsvinkel och går med ryggen mot tåget. Om man till exempel har på sig hörlurar är det fullt naturligt att man missar att det kommer ett tåg, säger han.

Minnena kommer tillbaka

Efter onsdagens olycka kommer minnena av dotterns död tillbaka extra starkt, förklarar Göran Andtbacka:

– Det kommer tillbaka en hel del. Den sorg och bestörtning man kände då.

När larmet kom den 9 september 2010 var Göran Andtbacka räddningschef i beredskap vid räddningstjänsten i Stenungsund.

– Normalt skulle jag inte åkt på den typen av händelse, men jag skulle ändå passera platsen för det var nära hemmet. Det gjorde att jag kom dit efter larmet och fick ändå agera räddningsledare.

Vid platsen för onsdagens olycka hedras nu 17-åringen.Foto: Mikael Berglund

”Tyckte direkt det såg ut som Rebecka”

Göran Andtbacka gick fram till tillsammans med en ambulanssjukvårdare och såg genast att det var dottern, även om han inte ville tro att det var hon.

– Jag visste men ville inte riktigt ta till mig det. Jag gick till polisinsatschefen och frågade om de omkomna var identifierade och han visade då ett id-kort som tillhörde Rebeckas bästa kompis. Då sa jag: "Det är min dotter som ligger där nere". Sedan åkte jag tillbaka till brandstationen.

 

LÄS OCKSÅ: Här dog hans unga dotter i tågolyckan

 

Göran Andtbacka förklarar att han var ”lugn och sansad” och kvar i yrkesrollen, men förstod att han skulle behöva bli avlöst.

– Reaktionen kom när jag kom hem. Jag var ensam hemma en stund innan min övriga familj anlände. Då kom gråtattackerna.

Skrev en bok efter tragedin

En tid efter tragedin skrev Göran en bok om det som hänt. ”Litet larm Stenungsund: person påkörd av tåg”.

Boken delades ut till släkt och vänner och hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, finns den på biblioteket.

– Dels handlade det om sorgbearbetning, men det var också ett försök att påverka Trafikverket och kommunen att göra åtgärder i korsningen. Jag hade hela tiden dialog med Trafikverket och fick väldigt bra respons från dem. Den högsta ledningen tackade mig. Det kändes bra. Det ledde till en del åtgärder, men de är inte tillräckliga.

”Kan inte ha fler olyckor här”

Bo Pettersson, S, är kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund.

Han är dämpad när han pratar om onsdagens olycka och den omdiskuterade järnvägsövergången.

– Vi kan inte ha fler olyckor här. Inte fler personer som förolyckas. Jag känner en frustration och förvivlan över att det här inträffar. Det gjordes ett antal åtgärder efter 2010. Sikten förbättrades, signaltiden förlängdes och staket sattes upp. Men det har inte räckt, konstaterar han.

Bo Pettersson (S) kommunstyrelsens ordförande i Stenungsund.Foto: Pressbild

Kommunen har nu bokat in ett möte med Trafikverket för att diskutera vilka åtgärder som kan göras. Bo Pettersson säger att det finns funderingar på att stänga övergången.

– Vi ska träffa Trafikverket före midsommar. Vi ska gå igenom säkerheten vid alla passager i kommunen och hur vi ska göra för att öka säkerheten. Ska övergången stängas måste det göras så att vi inte får smitvägar. Då ökar risken ännu mer, säger han.

Kommunen i möte med Trafikverket

Trafikverket var på plats på onsdagen för att kontrollera så att varningssystemet med signaler vid olycksplatsen fungerade, vilket det gjorde. 

Erik Lööv, avdelningschef på Trafikverket för underhåll i västra Sverige, säger att händelsen utreds ”väldigt grundligt” av dem.

– Det är fruktansvärt tragiskt och vi beklagar verkligen det som hänt. Vi ser väldigt allvarligt på dem här typen av olyckor. Särskilt som det hänt här tidigare. Det gör saken ännu värre. Det känns så klart inte bra och vi kommer att lägga mycket kraft på det här nu, säger Erik Lööv.

Räddningspådraget efter att Göran Andtbackas dotter blev påkörd av tåget år 2010.Foto: Mikael Berglund

Han säger att Trafikverket tillsammans med kommunen ska ”se vad vi kan göra både kortsiktigt och långsiktigt”.

– Det man kan prata om är att stänga övergången. Men det finns ett stort behov av att passera järnvägen här. Vi får väldigt snart komma fram till vilka åtgärder som ska vidtas, säger han.

Minnesrum öppnat på skolan

På torsdagen vajade flaggan på halv stång på den gymnasieskola i Stenungsund där den omkomne 17-årige pojken var elev.

– Vi följer vår krisplan och i morse fick först all personal information. När eleverna kom till sin första lektion möttes de av sina lärare som informerade om vad som hänt. I klassen där eleven gick har vi haft förstärkning med psykolog, kuratorer och mentorer, säger skolans verksamhetschef.

Ett minnesrum har öppnats på skolan där eleverna kan tända ljus, prata och få stöd av elevhälsopersonal.

Även en tyst minut hölls på torsdagsförmiddagen.