Det kallas "hackathon" när de drygt 200 deltagarna kommer att mötas i en digital batalj den tredje maj. Eventet heter Gothenburg Startup Hack och kanske är sponsorlistan en av de mest imponerade sakerna med arrangemanget.
Google, Spotify och Dropbox är bara några av de tunga namnen på listan äver företag som vill vara med i matchen i Chalmerska huset.
Ska skapa digitala prototyper
– Gothenburg Startup Hack har blivit mer populärt än vi trodde hos både sponsorer och deltagare, det kommer bli grymt, säger Per Bergström, en av medarrangörerna i ett pressmeddelande.
Deltagarna tävlar i lag och det handlar om att skapa den bästa digitala produkten under de 12 timmar som hacket pågår. Lagen tävlar med egna idéer som de sedan ska skapa en fungerande prototyp av – allt i det digitala rummet.
Flera av sponsorerna kommer att finnas på plats för att interagera med de tävlande, när de tolv timmarna gått får varje lag presentera sina lösningar och en vinnare koras.
"Så mycket potential"
Syftet med den digitala drabbningen är att folk ska få upp ögonen för världen kring digitalt skapande och kanske locka andra in i utvecklingen av nya lösningar.
– Det finns i dag så mycket potential i den här staden och vårt mål är att uppmärksamma detta och föra samman de olika kompetenser som finns i Göteborg, säger Per Bergström.
Och är man inte med i tävlingen bjuds det på guidade turer i det gamla bankvalvet och vill man skippa det kan man gå på workshops på samma tema som tävlingen.