På Facebook går Gekås nu ut och varnar besökarna för blufftävlingarna. Foto: SkärmdumpPå Facebook går Gekås nu ut och varnar besökarna för blufftävlingarna. Foto: Skärmdump
På Facebook går Gekås nu ut och varnar besökarna för blufftävlingarna. Foto: Skärmdump
Gekås vd Jan Wallberg om blufftävlingarna: "Det är ett tråkigt fenomen". Foto: ANDERS YLANDERGekås vd Jan Wallberg om blufftävlingarna: "Det är ett tråkigt fenomen". Foto: ANDERS YLANDER
Gekås vd Jan Wallberg om blufftävlingarna: "Det är ett tråkigt fenomen". Foto: ANDERS YLANDER

Gekås varnar för fräcka bedragare på Facebook

Publicerad

De utger sig vara från Gekås och försöker få kunderna att ställa upp i fejkade tävlingar.

På varuhusets Facebooksida varnas besökarna nu för bluffmakarna.

– Det är ett tråkigt fenomen, säger Gekås vd Jan Wallberg.

Med en röd varningstriangel i bilden går Gekås nu ut på sin Facebooksida och varnar för falska tävlingar på sociala medier. Bedragarna använder sig av varuhusets namn och påstår att den som trycker på "gilla-knappen" och taggar sina vänner kan vinna olika saker.

"Gekås Ullared är ett av många välkända företagsnamn som utnyttjas för att locka deltagare till blufftävlingar", skriver Gekås på sin hemsida.

 

LÄS MER: Gekås varnar för blufftävling på Facebook

 

Jan Wallberg, vd:n, har informerats om det inträffade.

– Vi går ut och varnar och det händer emellanåt. Det är inte bara vi som är drabbade och jag förstår inte varför man gör så här, säger han.

Var extra vaksam

På hemsidan skriver Gekås att man uppmanar till extra vaksamhet på sociala medier.

"Delta inte i tävlingar där avsändaren är otydlig eller rentav förfalskad", står det.

Det här är inte första gången något liknande sker. I höstas lottades det bland annat ut 60 Iphones via ett fejkkonto vars namn och bild var identiska med varuhusets officiella Facebookkonto. Då gick flera personer i fällan innan Gekås hann ut med en varning.

"Manar till försiktighet"

Jan Wallberg hoppas att ingen blivit lurad den här gången.

– Det är jättetråkigt och någonting vi försöker stävja, så att ingen ska bli drabbad. Det är tråkigt att någon på falskt sätt använder vårt renommé för att göra det här. Det är ett tråkigt fenomen och händer oftare nu än förut, säger Jan Wallberg.

 

LÄS MER: Larm om livsfara vid Gekås

 

Tidigare har han förklarat:

– Vi manar alltid till försiktighet. Vi har inte tävlingar som ser ut på det här viset, men det är ju inte enkelt för alla att veta.

Så undviker du att bli lurad

Det finns ett flertal knep. Här är några:

• Om du lockas via Facebook: Notera när sidan skapades. Är den ny är risken stor att den är fejk.

• Kontrollera stavningen i inläggen på sidan eller i eventuellt mejl. Innehåller texten bristfällig svenska är det dags att se upp.

• Kontrollera hur många "gilla" eller följare en eventuell Facebooksida har. Har den ett väldigt lågt antal följare bör en varningsklocka ringa.

• Leder en länk till en sida vars webbadress, alltså URL, känns väldigt främmande och innehåller konstiga ord och tecken, samt utländska domännamn – stäng ner sidan.

• Utgå alltid från att den här typen av tävlingar är bluff. Stora, seriösa företag ägnar sig vanligtvis inte åt kampanjer där användare ska gilla eller dela innehåll.

Relaterade ämnen
Jonathan Berntsson
Jonathan Berntsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER