Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Gekås varnar för fräcka bedragare på Facebook

På Facebook går Gekås nu ut och varnar besökarna för blufftävlingarna. Foto: Skärmdump
Gekås vd Jan Wallberg om blufftävlingarna: "Det är ett tråkigt fenomen". Foto: ANDERS YLANDER

De utger sig vara från Gekås och försöker få kunderna att ställa upp i fejkade tävlingar.

På varuhusets Facebooksida varnas besökarna nu för bluffmakarna.

– Det är ett tråkigt fenomen, säger Gekås vd Jan Wallberg.

Med en röd varningstriangel i bilden går Gekås nu ut på sin Facebooksida och varnar för falska tävlingar på sociala medier. Bedragarna använder sig av varuhusets namn och påstår att den som trycker på "gilla-knappen" och taggar sina vänner kan vinna olika saker.

"Gekås Ullared är ett av många välkända företagsnamn som utnyttjas för att locka deltagare till blufftävlingar", skriver Gekås på sin hemsida.

 

LÄS MER: Gekås varnar för blufftävling på Facebook

 

Jan Wallberg, vd:n, har informerats om det inträffade.

– Vi går ut och varnar och det händer emellanåt. Det är inte bara vi som är drabbade och jag förstår inte varför man gör så här, säger han.

Var extra vaksam

På hemsidan skriver Gekås att man uppmanar till extra vaksamhet på sociala medier.

"Delta inte i tävlingar där avsändaren är otydlig eller rentav förfalskad", står det.

Det här är inte första gången något liknande sker. I höstas lottades det bland annat ut 60 Iphones via ett fejkkonto vars namn och bild var identiska med varuhusets officiella Facebookkonto. Då gick flera personer i fällan innan Gekås hann ut med en varning.

"Manar till försiktighet"

Jan Wallberg hoppas att ingen blivit lurad den här gången.

– Det är jättetråkigt och någonting vi försöker stävja, så att ingen ska bli drabbad. Det är tråkigt att någon på falskt sätt använder vårt renommé för att göra det här. Det är ett tråkigt fenomen och händer oftare nu än förut, säger Jan Wallberg.

 

LÄS MER: Larm om livsfara vid Gekås

 

Tidigare har han förklarat:

– Vi manar alltid till försiktighet. Vi har inte tävlingar som ser ut på det här viset, men det är ju inte enkelt för alla att veta.

Så undviker du att bli lurad

Det finns ett flertal knep. Här är några:

• Om du lockas via Facebook: Notera när sidan skapades. Är den ny är risken stor att den är fejk.

• Kontrollera stavningen i inläggen på sidan eller i eventuellt mejl. Innehåller texten bristfällig svenska är det dags att se upp.

• Kontrollera hur många "gilla" eller följare en eventuell Facebooksida har. Har den ett väldigt lågt antal följare bör en varningsklocka ringa.

• Leder en länk till en sida vars webbadress, alltså URL, känns väldigt främmande och innehåller konstiga ord och tecken, samt utländska domännamn – stäng ner sidan.

• Utgå alltid från att den här typen av tävlingar är bluff. Stora, seriösa företag ägnar sig vanligtvis inte åt kampanjer där användare ska gilla eller dela innehåll.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!