Gekås i Ullared är ett av alla företag som tagit mycket stryk under pandemin.
Varuhusjättens omsättning minskade från 4,5 miljarder kronor 2019 till 2,5 miljarder för 2020. Och vinsten, efter finansnetto, minskade från 291 miljoner till 90 miljoner kronor – en procentuell minskning med nästan 70 procent.
Coronaviruset och restriktionerna påverkade också besökarantalet, som sjönk med omkring 60 procent.
Första halvan av 2021 fortsatte sedan på samma sätt – vd Patrik Levin beskriver det som ”det sämsta halvåret någonsin”.
Men nu ser vinden ut att ha vänt, något som också HN har rapporterat om.
– Både september och oktober har varit väldigt bra månader för oss. Då har vi legat i nivå med 2019, som var vårt omsättningsmässigt bästa år, säger Levin.
Framtiden osäker
Det är också under 2019 som man hittar shoppinggigantens bästa försäljningsdag någonsin. Den 9 november 2019 summerades dagskassan till 41,7 miljoner kronor, och bokslutet för månaden landade på hisnande 711 miljoner.
– Det är inte omöjligt att vi kan komma upp i de siffrorna i år också, hävdar Patrik Levin, samtidigt som han ser orosmoln torna upp sig vid horisonten.
– Från och med december är det ju nya restriktioner att förhålla sig till, smittan ökar också och det finns en rädsla för den nya mutationen. Det är klart att det påverkar oss mycket, i och med att vår affärsidé går ut på att driva en destinationshandel.
Och även om försäljningssiffrorna har lyft till fornstora nivåer på senare tid, så har kunderna inte återvänt i samma utsträckning.
– Sedan september ligger vi på ett tapp på sex till åtta procent i besökare, men de som kommer hit handlar för mer. Det verkar finnas ett uppdämt behov av att köpa sånt som man kanske har avstått från under pandemin, säger Patrik Levin.
Hoppas på nytt rekord
Enligt vd:n har varuhuset sålt mycket konfektionsprodukter, dam- och herrkläder, och även stora mängder julattiraljer.
– I och med att man har tillbringat mycket tid hemma har man kanske inte känt något behov av att köpa nya kläder, och nu behöver garderoben uppdateras. Många kanske också känner att förra julen tappades bort, och nu vill man ta igen det, säger Patrik Levin.
Snart ett år har gått sedan han efterträdde Boris Lennerhov som vd för Gekås, och Levin håller nu tummarna för att den positiva försäljningstrenden håller i sig under det som återstår av november.
– Det hade varit kul att få sätta sitt eget namn bakom ett rekord, så att inte Boris har vartenda ett, säger Levin med ett skratt.