Gekås-bedragare hittade sina offer på Facebook

Mindre folk på Gekås under pandemin: ”Jättebra”.
Foto: JOHAN VALKONEN / STELLA PICTURES
Kvinnan skickade bild på det hon lagt i kundkorgen – som aldrig kom fram till personerna som betalat.
En av de drabbade personerna undrar hur kvinnan kan ha skickat varorna, då hon inte vet var hon ska skicka dem.
Foto: Polisen
”Detta är något jag ej trodde kunde hända när man är snäll mot andra”.
En av de utsatta personerna ber kvinnan swisha tillbaka pengarna, annars kommer hon att polisanmälas.
1 / 7

En kvinna i 35-årsåldern erbjöd sig på Facebook att köpa varor på Gekås till flera personer.

Personerna förde över pengar till kvinnan för att betala för den beställda shoppingen – men inga varor dök upp. 

Nu misstänks kvinnan för flera fall av bedrägeri. 

”Men snälla jag kommer ej lura dig”, har kvinnan skrivit till ett av offren. 

I en Facebookgrupp vid namn ”Gekås – jag handlar åt dig” var det flera personer runtom i hela landet som fick kontakt med kvinnan i 35-årsåldern. Kvinnan gjorde precis det som var gruppens syfte – erbjöd shopping till de som inte själva kunde ta sig till det gula varuhuset i Ullared. 

I början av november i fjol fick kvinnan tusentals kronor överförda från olika personer. Pengarna skulle gå till olika typer av klädesplagg och heminredning. Men offren fick aldrig se röken av sina önskade varor – mer än på en bild inifrån varuhuset.

Ett av offren säger i förhör att gärningspersonens Facebookkonto var ganska anonymt och att hon inte hade så många vänner. Målsägande menar att hon vid det läget borde ”dragit öronen åt sig”, men att hon är godtrogen och litar på folk. 

”Detta är ju så sinnessjukt hur i helvete ni kan bete er på detta sättet”, skriver den misstänkta kvinnan efter hot om polisanmälan.

Kom med undanflykter

Enligt åtalet är det sex personer som blivit lurade av den 35-åriga kvinnan – och tillvägagångssättet har nästan sett likadant ut i alla fallen. 

Målsägande och gärningspersonen fick kontakt via Facebooksidan och kom sedan överens om vad gärningspersonen skulle handla. 

Kvinnan skickade en bild på sin kundkorg och på de önskade varorna för att sedan få en Swish-betalning. 

Enligt överenskommelsen skulle kvinnan sedan skicka bild på kvittot och paketet som sedan skulle postas. Samt i vissa fall skulle kunderna få någon typ av spårningsnummer. 

I stället slutade kvinnan att svara – eller så kom kvinnan med diverse undanflykter. 

”Men snälla, jag kommer ej lura dig” skriver kvinnan som nu misstänks för flera bedrägerier.

”Kommer ej lura dig”

I ett av fallen anade offret oråd tidigt och ursäktade sig för att vara ”nipprig” och påtalade att hon blivit lurad tidigare. 

Då svarade den misstänkte: ”Men snälla jag kommer ej lura dig”, och sen ”hoppas du anmälde det då”. 

Kvinnan uppger själv i förhör att hon varit på Gekås och handlat samt postat varorna som målsägandena bett om. Utredningen visade kontoutdrag från Gekås men kvittona visade inte några av de varor som målsäganden bett om. 

Kvinnan nekar till samtliga brott. Fallet kommer att tas upp i Varbergs tingsrätt under hösten.

SE MER:
Sju tips till dig som ska handla på Gekås

Smarta knepen för din shopping.