INTAR GATORNA. På Göteborgs gågator får flanörerna kryssa mellan alla gatuförsäljare. GT:s reporter, till vänster, blev hejdad tolv gånger mellan Kungstorget och Nordstan. Foto: Holl Tommy
INTAR GATORNA. På Göteborgs gågator får flanörerna kryssa mellan alla gatuförsäljare. GT:s reporter, till vänster, blev hejdad tolv gånger mellan Kungstorget och Nordstan. Foto: Holl Tommy

Gatan fylls av säljare

Publicerad
GÖTEBORG. På Göteborgs gator "anfalls" numera flanörer av allt fler gatuförsäljare som lockar med allt från gratis godis till mobiltelefoner.
På GT:s promenad mellan Kungstorget och Nordstan kommer hela tolv gatuförsäljare fram.
Efter flera klagomål ska nu trafikkontoret bli striktare med att ge tillstånd.
I centrala Göteborg vill alla från mobilföretag till biståndsorganisationer ha din uppmärksamhet och i slutändan dina pengar.
På gågatan mellan Kungstorget och Nordstan får GT:s reporter erbjudande om att teckna fyra telefonabonnemang, bli medlem i tre välgörenhetsorganisationer och köpa allt från rosor till smink.
Det har gått så långt att biståndsorganisationerna tillsammans med handlarna i Nordstans shoppingcenter gjort ett schema så att besökarna inte ska behöva kryssa mellan fler än tre organisationer åt gången.

Sommartid är gatutid

De allra flesta försäljare är ungdomar som blir utan lön ifall shopparna tackar nej till deras gratisgodis och försäljningsargument.
När semesterlediga svenskar inte längre nås på sin hemtelefon, beger sig försäljarna ut på gatorna. På mobilföretaget tre kombineras under sommarmånaderna telemarketing med uppsökande försäljning, så kallade ”free street team”.
– All försäljning har sin tid och plats, med vår uppsökande försäljning har vi möjlighet att möta kunder där de är, säger Erik Hörnfeldt, informationschef på mobilföretaget tre.
I centrala Göteborg råder ett generellt förbud mot tillfällig gatuförsäljning och all försäljning kräver markägarens tillstånd.
Trycket från framför allt mobilföretag som ansöker om tillstånd har ökat markant det senaste året.


Ska bli striktare

Efter att flera klagomål om gatuförsäljning inkommit till kommunen, ska nu Trafikkontoret se över sina beslutsgrundade kriterier.
– I framtiden kommer vi att bli striktare i vår bedömning om att ge tillfälliga tillstånd, säger Jan-Erik Ljungkvist, konsult på Göteborgs trafikkontor.
Maria Svensson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER