Det var på morgonen den 20 juli som tragedin uppdagades. Foto: HENRIK JANSSONDet var på morgonen den 20 juli som tragedin uppdagades. Foto: HENRIK JANSSON
Det var på morgonen den 20 juli som tragedin uppdagades. Foto: HENRIK JANSSON
Många la blommor och leksaker nära lägenheten när det stod klart att mamman och tre små barn dött. Foto: HANNA BRUNLÖFMånga la blommor och leksaker nära lägenheten när det stod klart att mamman och tre små barn dött. Foto: HANNA BRUNLÖF
Många la blommor och leksaker nära lägenheten när det stod klart att mamman och tre små barn dött. Foto: HANNA BRUNLÖF

Fyra dog – socialtjänsten erkänner brister

Publicerad

Göteborgs Stad har funnit brister i hanteringen kring familjen där mamman och tre av hennes barn dog i somras.

– Det handlar om brister i samverkan mellan olika enheter och områden inom socialtjänsten. Det handlar om också alltför lång handläggningstid, säger Lena Carlsson, kommunikatör i SDF Angered, stadsdelen där tragedin inträffade.

Men har inte heller efterlevt de rutiner man normalt arbetar efter.

En vecka efter dödsfallen i juli anmälde sig socialtjänsten själva enligt Lex Sarah. Nu, efter drygt två månaders utredande, har man kommit fram till att det funnits brister och utredningen skickas nu vidare till IVO, inspektionens för Vård och Omsorg.

Det var i somras, på morgonen den 20 juli, som larmet kom från grannarna som hade sett rök och lågor från en lägenhet i Angered.

Tre små barn dog

Det fanns en kvinna i 35-årsåldern och tre barn i lägenheten. Kvinnan och ett barn var döda. De andra två dog senare, en på väg till sjukhuset och en annan på sjukhuset. Barnen var samtliga under 10 år gamla.

Snabbt gick misstankarna mot maken/pappan, men denne kunde senare släppas friad från alla misstankar.

Det mesta tyder nu på att kvinnan orsakade såväl sin egen som barnens död, men utredningen kring tragedin är ännu inte avslutad.

Skickar in till IVO

Däremot står det klart att stadsdelsförvaltningen inte gjort allt rätt i hanteringen av den drabbade familjen.

Det handlar om brister i samverkan mellan olika enheter och områden inom socialtjänsten. Det handlar om också alltför lång handläggningstid, uppger Lena Carlsson, kommunikatör i SDF Angered, stadsdelen där tragedin inträffade, som också skickat ut ett pressmeddelande om att man nu skickat in sin utredning till IVO.

Maria Sjödahl är områdeschef i Angered för bistånd och service inom Individ- och Familjeomsorgen. 

– Vi är flera hundra som arbetar med de här frågorna i Angered och har rutiner för hur vi ska arbeta, men dessa har inte efterlevts, säger Sjödahl.

Bland annat handlar det om att utredningen skötts långsamt och att man bara haft kontakt med en av föräldrarna i familjen.

Björn Lindsten
Björn Lindsten

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER