Fusk med kött på Ica i Alingsås

Publicerad
Uppdaterad
Ica Supermarket i Alingsås har paketerat om kött och ändrat bäst-före-datum.
Miljöinspektörerna hittade en hel sopsäck med gamla etiketter som ersatts med nya.
- Det här är allvarligt, säger miljöskyddschef Catharina Pettersson till GT.se.
Det var en slump att köttfusket upptäcktes.
Miljöinspektörerna var på oanmält besök i Ica-butiken i bostadsområdet Noltorp eftersom flera kunder matförgiftats av butikens mat.
– Då fick vi syn på en sopsäck, full med plastfilm och gamla etiketter, säger kommunens miljöskyddschef Catharina Pettersson till GT.se.

Visste inte

Personalen erkände direkt att de både paketerat om kött och bytt ut gamla etiketter mot nya med ett nytt bäst-före-datum.
Deras förklaring var att de inte visste att det var förbjudet.
– Det är deras skyldighet att veta det, säger Catharina Pettersson.

Ägaren förnekade

På kort tid har flera Ica-butiker avslöjats med att ompaketera kött med nytt bäst-före-datum. Innan hans egen butik avslöjades kommenterade ägaren till Ica i Noltorp, Christer Järeklint, skandalerna med följande ord till Alingsås Tidning:
– Jag kan ju bara svara för vad vi sysslar med i vår butik och den hade inte vuxit till vad den är i dag om vi sysslat med sådan hantering.
GT.se har inte kunnat nå Christer Järeklint för en kommentar. Men till miljöskyddsförvaltningen i Alingsås har han sagt att butiken inte längre ändrar bäst-före-datumet på köttförpackningar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER