Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Full sjökapten körde med hela 1,9 promille

Det var den 28 september i år som kustbevakningen slog till mot den engelskflaggade båten som hade en estländsk befälhavare.Kaptenen hämtades och fördes till Tångudden där ett utandningsprov visade att han hade drygt 1,94 promille i utandningsluften. Själv hävdade han att han bara druckit tre starköl efter att fartyget hade ankrat. Foto: Kustbevakningen
Det cirka 90 meter långa fartyget var då på väg in i Göteborgs hamn. Bilden är fotograferad vid ett tidgare tillfälle. Foto: Per Wissing

Fartyget var på väg in i Göteborgs hamn när kustbevakningen slog till.

Då visade det sig att kaptenen var drängfull och hade 1,9 promille.

Nu döms han för grovt sjöfylleri till tre månaders fängelse.

Det var den 28 september i år som kustbevakningen slog till mot den engelskflaggade båten som hade en estländsk befälhavare.

Det cirka 90 meter långa fartyget var då på väg in på Rivöfjorden för att bunkra bränsle när sjöinformationstjänsten VTS i Göteborg misstänkte att kaptenen var full. Bland annat hade kaptenen inte svarat på anrop från andra fartyg och dessutom tvingat ett annat fartyg att väja undan i Böttöleden.

Tre starköl

Kaptenen hämtades och fördes till Tångudden där ett utandningsprov visade att han hade drygt 1,94 promille i utandningsluften. Själv hävdade han att han bara druckit tre starköl efter att fartyget hade ankrat.

En åklagare anhöll kaptenen och det beslutades att det även skulle tas ett blodprov på kaptenen. Det visade 2,47 promille.

Efter ett yttrande från Rättsmedicinalverket fastställdes alkoholhalten i blodet till 1,90 promille.

Nu har kaptenen dömts för grovt sjöfylleri till tre månaders fängelse.

– Det är skönt att arbetet leder någonstans, säger Lars Belfrage, handläggare i brottsutredning vid kustbevakningen. Det förekommer regelbundet både här i Göteborg, sundet och på ostkusten, att vi tar sådana här personer. Men inte så ofta ändå tack och lov. Det handlar ofta om båtar med befäl, besättning från östeuropeiska stater.

"Stark bevisning"

Lars Belfrage är nöjd med att kaptenen kunde dömas.

– Tjänstemännen har gjort ett bra jobb i att sammanställa den starka bevisningen i det här fallet och det har gett förutsättningar för en bra förundersökning som har lett till resultatet.

Lars Belfrage tror också att den här domen kan bidra till att andra befälhavare väljer att inte dricka alkohol när de jobbar och på så vis bidra till ökad säkerhet till sjöss.