Frida Persson fick sin identitet stulen i somras. Foto: PrivatFrida Persson fick sin identitet stulen i somras. Foto: Privat
Frida Persson fick sin identitet stulen i somras. Foto: Privat
Någon beställde snus och kalsonger för tiotusentals kronor i Fridas namn. Foto: TT NYHETSBYRÅNNågon beställde snus och kalsonger för tiotusentals kronor i Fridas namn. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Någon beställde snus och kalsonger för tiotusentals kronor i Fridas namn. Foto: TT NYHETSBYRÅN

Fridas id kapades: "Var sjukt stressigt"

Publicerad

Frida Persson fick hem en kreditupplysning trots att hon inte beställt något. Det visade sig att någon använt hennes namn och handlat på flera sajter.

– Det var sjukt stressande och jobbigt, för jag visste inte om det skulle sluta eller fortsätta, berättar hon för TT.

I somras fick 31-åriga Frida Persson ett samtal från sin syster om att hon fått ett brev om att en kreditupplysning gjorts.

– Jag var skriven hos henne och fick en bild om att ett företag begärt en sådan, även om jag inte beställt något.

LÄS OCKSÅ: Bedragare kapade Robertos identitet 

Tre olika köp gjordes

När hon ringer till företaget visar det sig att någon i Göteborg beställts snus för över 15 000 kronor i hennes namn.

– Företaget berättar att alla fakturor stoppats för att det var fler som hette likadant som mig som blivit utsatta, säger hon.

Persson vände sig direkt till polisen och anmälde att henne identitet blivit stulen. Tre veckor senare dyker ett till brev upp.

– Jag ska då ha handlat kalsonger för 7 000 kronor på en klädbutik för herrar på nätet. Även där hade som tur var fakturan stoppats.

I slutet av sommaren dyker ytterligare ett brev om en kreditansökan upp. Någon hade beställt kläder för 4 500 från en nätbutik.

– Jag behövde inte betala något den här gången heller. Men det var stressigt att inte vet om det skulle fortsätta eller inte.

LÄS OCKSÅ: ID-kapare slår till när du ändrar din adress 

Flera andra utsattes

Enligt polisen hade en annan Frida Persson i Göteborg tappat sin legitimation, vilket gjort att flera med samma namn utsatts.

– Så jag ändrade min adress till en här i Stockholm, så jag skulle få mer koll om det dök upp något igen. Men det har det inte gjort.

Även om samtliga fakturor stoppades fanns hela tiden en rädsla för att hamna hos inkasso och sedan vidare till Kronofogden.

– Det var orosämnen jag aldrig varit i kontakt med innan, säger Frida Persson.

Men i dag känns det lugnt, berättar hon. Anledningen är att företagen tog henne på stort allvar och stoppade beställningarna.

– Att de direkt kunde se vad som var fake och inte. Så oron finns inte kvar i dag, säger Frida Persson.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER