Allmänheten nominerade, och en jury handplockade sju finalister. En av dem är GT:s chefredaktör Frida Boisen, vars nominering inleds:
"Frida Boisens förmåga att förstå värdet av varför, och hur, man nätverkar strategiskt är den främsta anledningen till att hon i dag seglat upp som ett av de största namnen på den svenska mediekartan."
"Brinner verkligen"
– Jag brinner verkligen för att se möjligheter och föda nya idéer tillsammans med kreativa personer jag möter, säger Boisen.
Utmärkelsen har delats ut sedan 2008 på initiativ av affärsnätverket BNI och vill vi sprida ljus över nätverkandets betydelse för företags försäljning och marknadsföring. I Boisens nominering lyfts GT:s kampanj, som ledde till en folkomröstning om trängselskatt, fram.
Många goda exempel
– För GT:s del har vårt starka arbete med nätverkande inneburit mycket för GT:s affärsutveckling, men har också påverkat hundratusentals göteborgare. Inte minst genom att GT som stark lokaltidning samlade fler än 90 000 västsvenskar som drev igenom en folkomröstning i Göteborg, något vi faktiskt vann första pris för på tidningsvärldens Oscarsgala i San Francisco för, säger Boisen.
Och GT:s chefredaktör har fler goda exempel på nätverkandets kraft.
– Ett är cykelloppet Göteborgsgirot som vi var med och grundade, och som vi nu driver tillsammans med sportklubbarna Frölunda hockey och Gais. GT har sedan starten också varit huvudpartner i Göteborgsvarvet, säger hon.
Prisutdelningen äger rum i Berns salonger den 10 februari.