– Det känns fantastiskt stort att GT vinner första pris i INMA:s Best Use of Social Media för #votegbg. Det här priset tillhör alla göteborgare som engagerade sig och röstade för en aktiv lokal demokrati. Jag är så stolt och lycklig!, säger Frida Boisen, GT:s chefredaktör som är på plats i San Francisco.
INMA Awards är journalistbranschens mest prestigefyllda internationella pris och redan före ett par månaders sedan blev GT nominerade bland cirka 80 nominerade bidrag.
Äkta engagemang
Frida Boisen berättade häromdagen vid ett seminarium
i San Francisco om hur man når ut i sociala medier och vikten av att man har ett äkta engagemang.
Ett engagemang som kan försätta berg som i GT:s fall när kampanjen "Folkomrösta om trängselskatten", som började sommaren 2012 som en artikelserie och formades samma sommar till en folkomröstningskampanj, drog fram som en löpeld över Göteborg och resten av Sverige.
Bakgrunden var att göteborgarna var lovade en omröstning om trängselskatten och Västlänken men sen kovände politikerna och det blev ingen.
Det var då GT klev in och tog tag i taktpinnen genom att göteborgarna fick tala om vad de tyckte om detta. Men även personer utanför staden hörde av sig och hade åsikter om hur de drabbades av trängselskatten.
Så många skrev sitt namn på talongen som fanns i tidningen så att man nådde det antal namnunderskrifter som krävs för en folkomröstning.
I valet till hösten får alltså göteborgarna gå till valurnan och äntligen rösta om trängselskatten.
Överlycklig
Detta är det största folkinitiativ som förekommit i Göteborg och hyllningarna över #votegbg och GT:s sociala medierstrategi haglade snabbt in på Twitter.
– Det är jättekul att med så positiv respons från internationella mediehus. Jag är mycket stolt över det GT gjort med #votegbg och kampanjen för en folkomröstning i Göteborg. Det har varit en viktig kamp för lokal demokrati. Jag hoppas att vi nu inspirerat andra tidningshus runtom i världen som kan genomföra liknande initiativ, säger en överlycklig Frida Boisen.