Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Förstapris i INMA awards för #votegbg

GT:s kampanj "Folkomrösta om trängselskatten" startade förra sommaren och drog fram som en löpeld över Göteborg och resten av Sverige. Foto: Robin Aron
Mark Challinor, internationell vice president INMA, Chief Executive Officer, Media Futures Ltd, London, Storbritannien.
"Kampanjen GT har genomfört har verkligen engagerat läsarna i en god och viktig fråga, och på har visat medieföretag runt över hela världen hur vi kan jobba i framtiden."
Foto: Frida Boisen
Grzegorz Piechota, Chef för redaktionell utveckling, Agora SA, Warszawa
"#votegbg är ett förstklassigt exempel på vad journalistik kan vara inte. Inte bara att berätta historier - utan också att berätta historier som sätter ett samhälle i rörelse. Och det är precis vad ni har gjort."
Foto: Frida Boisen
Olivier Bonsart, Directeur Délégue, Oest-France, styrelseledamot i INMA:s internationella styrelse, Rennes, Frankrike
!GT:s kampanj är underbar! Den har tagit tillbaka kärnan i vad journalistik och också sociala medier när det är som bäst handlar om: Att föra folk samman kring ett angeläget ämne och tillsammans skapa något gott.!
Foto: Frida Boisen
AnnaKarin Lith, Redaktionell chef MittMedia, Gävle, Sverige
"Vi är imponerade av GT:s och Frida Boisens jobb för en demokratisk insats i Göteborg. Vi kommer att fortsätta följa GT:s arbete med stort intresse framöver."
Foto: Frida Boisen
Peder Bonnier, Chef för Bonnier Tidskrifter Digitala medier, Stockholm, Sverige
"Förstapriset som GT vinner här i San Francisco i kväll är ett bevis på att GT har gjort en viktig insats för den lokala demokratiprocessen och ett bevis på att GT verkligen sätter agendan för samtalet i Göteborg."
Foto: Frida Boisen
Kylie Davis, Network Editor, News Corp, Surry Hills, Australien.
"GT:s arbete visar hur en passionerad chefredaktör kan ta en viktig fråga och genom ett aktivt arbete i sociala medier verkligen engagera en folkmassa och få så många människor att reagera och vilja förändra på riktigt."
Foto: Frida Boisen
Paulo Mira, President och vd för PHD Mobi, ledamot i INMA:s internationella styrelse, Brasilien
"Jag tror verkligen på kraften i sann passion, när man arbetar för något riktigt bra. Man måste ha en tro på hur något kan bil bättre och större. Den passionen för den lokala demokratin har GT visat. Det är därför tidningen vinner första priset i dag."
Foto: Frida Boisen
Yasmin Namini, Senior Vice President, The New York Times, och President för INMA:s internationella styrelse, New York, USA.
" Ett aktivt och genomtänkt arbete i sociala medier är ett mycket viktigt område för tidningshus runt hela världen som bara blir viktigare. Det GT har gjort med sin kampanj för en folkomröstning är faktiskt helt otroligt starkt och väl genomfört. Jag är verkligen imponerad av GT:s resultat."
Foto: Frida Boisen
"Det känns fantastiskt stort att GT vinner första pris i INMA:s Best Use of Social Media för #votegbg. Det här priset tillhör alla göteborgare som engagerade sig och röstade för en aktiv lokal demokrati. Jag är så stolt och lycklig!", säger Frida Boisen, GT:s chefredaktör som är på plats i San Francisco. Foto: Privat
Bakgrunden var att göteborgarna var lovade en omröstning om trängselskatten och Västlänken men sen kovände politikerna och det blev ingen. Det var då GT klev in och tog tag i taktpinnen genom att göteborgarna fick tala.  Foto: Per Wissing
1 / 12

GT vann i natt förstapriset i INMA Awards i klassen "Best use of social media" för #votegbg.

Chefredaktör Frida Boisen tog emot priset på galamiddagen på INMA Award i San Francisco.

Övriga nominerade var Aftonposten från Norge och La Prensa Gráfica från San Salvador.

#votegbg i siffror

90 818 GT-läsare och boende i Västsverige som skrev på folkinitiativet och krävde folkomröstning om trängselskatten.

57 153 Efter GT kontrollräknat listorna var det så många som kom från Göteborgs kommun.

49 000 När Göteborg stad kontrollräknat listorna var det drygt så många som var röstberättigade medborgare. Det vill säga svenska medborgare över 18 år som var skrivna i Göteborgs kommun vid tillfället.

– Det känns fantastiskt stort att GT vinner första pris i INMA:s Best Use of Social Media för #votegbg. Det här priset tillhör alla göteborgare som engagerade sig och röstade för en aktiv lokal demokrati. Jag är så stolt och lycklig!, säger Frida Boisen, GT:s chefredaktör som är på plats i San Francisco.

INMA Awards är journalistbranschens mest prestigefyllda internationella pris och redan före ett par månaders sedan blev GT nominerade bland cirka 80 nominerade bidrag.

Äkta engagemang

Frida Boisen berättade häromdagen vid ett seminarium

i San Francisco om hur man når ut i sociala medier och vikten av att man har ett äkta engagemang.

Ett engagemang som kan försätta berg som i GT:s fall när kampanjen "Folkomrösta om trängselskatten", som började sommaren 2012 som en artikelserie och formades samma sommar till en folkomröstningskampanj, drog fram som en löpeld över Göteborg och resten av Sverige.

Bakgrunden var att göteborgarna var lovade en omröstning om trängselskatten och Västlänken men sen kovände politikerna och det blev ingen.

Det var då GT klev in och tog tag i taktpinnen genom att göteborgarna fick tala om vad de tyckte om detta. Men även personer utanför staden hörde av sig och hade åsikter om hur de drabbades av trängselskatten.

Så många skrev sitt namn på talongen som fanns i tidningen så att man nådde det antal namnunderskrifter som krävs för en folkomröstning.

I valet till hösten får alltså göteborgarna gå till valurnan och äntligen rösta om trängselskatten.

Överlycklig

Detta är det största folkinitiativ som förekommit i Göteborg och hyllningarna över #votegbg och GT:s sociala medierstrategi haglade snabbt in på Twitter.

– Det är jättekul att med så positiv respons från internationella mediehus. Jag är mycket stolt över det GT gjort med #votegbg och kampanjen för en folkomröstning i Göteborg. Det har varit en viktig kamp för lokal demokrati. Jag hoppas att vi nu inspirerat andra tidningshus runtom i världen som kan genomföra liknande initiativ, säger en överlycklig Frida Boisen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!