Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Förseningarna ökar – trots trängselskatten

Trots trängselskatten ökar nu trafikförseningarna i Göteborg. Foto: Jan Wiriden
Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén, S, har tillsammans med sina kolleger i kommunfullmäktige valt att ignorera Göteborgarnas vilja om att ta bort den omtalade trängselskatten. Foto: Jan Wiriden

GÖTEBORG. Trafikförseningarna i Göteborg ökar igen – trots trängselskatten.

Statistiken är ett bakslag jämfört med första året efter skatten då förseningarna minskade.

– Trafiksituationen i Göteborg försämrades igen 2014 efter att ha förbättrats under 2013, säger Stefan Högberg, från företaget TomTom som tagit fram statistiken.

Städerna med värst trafikförseningar i Norden

1. Stockholm, 30 % (1)

2. Oslo, 25 % (2)

3. Stavanger, 25 % (3)

4. Helsingfors, 22 % (6)

5. Åbo 22% (5)

6. Århus, 22 % (7)

7. Köpenhamn, 21 % (9)

8. Bergen, 20 % (8)

9. Uppsala, 20 % (10)

10. Göteborg, 19 % (11)

11. Trondheim 18 % (4)

12. Malmö 16% (12)

13. Odense 14% (14)

14. Tammerfors 13% (13)

Källa: TomTom Trafic Index

Statistiken för Göteborg presenterades under tisdagen då den årliga rapporten TomTom Trafic index släpptes.

Genom att samla in trafikdata, dygnet runt - året om, jämför TomTom hur lång tid det tar för en trafikant att resa i Europas storstäder jämfört med när trafiken flyter på utan störningar.

I 2014 års rapport visar statistiken att Göteborgare med 30 minuters bilväg till jobbet satt fast i rusningstrafiken i snitt 17 minuter per dag. Något som motsvarade åtta arbetsdagar under 2014. Värst var förseningarna under måndagar och fredagar.

Totalt sett ökade trafikförseningarna under både rusningstrafik och övrig tid på dygnet från 17 procent 2013 till 19 procent under 2014 i Göteborg. Något som betyder att en resa i Göteborg under 2014 i snitt tog 19 procent längre tid än vad den hade tagit om det inte fanns några köer i stadens trafiknät.

Bakslag

Siffran kan jämföras med 2013 års statistik då trafikförseningarna i Göteborg minskade från 21 procent 2012 till 17 procent.

Nu ser de alltså förseningarna ut att vara på väg mot samma nivå som de var på innan trängselskatten infördes den 1 januari 2013. En skatt som fortfarande gäller trots att Göteborgarna själva röstade nej till skatten i september 2014.

Förseningarna gör även att Göteborg tappar på TomToms nordiska bottenlista, vilket gör att Göteborg nu är den 10:e värsta staden i Norden gällande trafikförseningar.

Tredje sämst i Sverige

I Sverige är det bara Stockholm, som toppar listan, och Uppsala som är värre.

Stefan Högberg från TomTom säger att det kan vara svårt att reda ut vad förbättringar eller förseningar i statistiken beror på.

Saker som väder och enskilda olyckor brukar jämna ut sig över ett år och inte påverka statistiken nämnvärt enligt Stefan Högberg.

Däremot kan långvariga vägbyggen och annat påverka städernas statistik.

– Trafiksituationen i Göteborg försämrades igen 2014 efter att ha förbättrats under 2013. Vad det beror på är upp till myndigheterna att dra slutsatser från, vi samlar bara in statistiken, säger Stefan Högberg.