Försäkringsbolagen hyllar DNA-vätskan

Publicerad

GÖTEBORG. Enligt polisen finns det försäkringsbolag som kräver att deras kunder ska installera märk-DNA.

Ännu har få försäkringsbolag detta krav - men många har börjat rekommenderar det.

Av de försäkringsbolag som GT pratat med finns endast ett som kräver att kunderna ska installera märk-DNA.

– Det var så många guldsmedsaffärer som utsattes för rån så vi kräver av de som tecknar en försäkring hos oss att de har det, säger David Kleman, produktexpert på försäkringsbolaget If.

Kravet har funnits sedan juli 2011.

Försäkringsbolaget har även samarbetat med Svensk handel som tycker att det är en bra metod.

Viktigt att det finns bredd

– De måste hitta på något när butikerna utsätts för rån, säger Per Geijer, säkerhetschef.

Han trycker dock på att det är viktigt att det finns en bredd på lösningar på marknaden i och med att denna teknik är relativt dyr.

"Vi kräver det inte"

Även om det ännu inte är ett krav är det många andra försäkringsbolag som tycker att det är en bra idé att kunderna installerar systemet med smart-DNA.

– Vi kräver det inte, men vi tycker att det är bra om de använder det, säger en representant från Trygghansa.

Även Folksam rekommenderar det. På Länsförsäkringar vet man för lite om märk-DNA.

– Vi har inga krav på det i dag. Men det kommer säkert, säger Katarina Biörk, pressansvarig.

Sandra Divinyi
Sandra Divinyi

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER