Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förslaget: Gör om körfält på Götaälvbron – till cykelbana

Trafikkontoret vill stänga ett körfält på Götaälvbron.Foto: ANDERS YLANDER
Detta för att gående och cyklister lättare ska kunna titta på utsikten från bron.Foto: / Robin Aron / GT-Expressen

Det ska bli lättare att titta på utsikten från Götaälvbron.

Därför vill Trafikkontoret göra ett av körfälten över bron till cykelbana.

– Det är helt galet. Trafikkontorets uppgift är att främja framkomlighet och inte att hindra och hejda, rasar kommunalrådet Jonas Ransgård, M.

Trafikkontoret hoppas att planerna att göra ett körfält över Götaälvbron till cykelbana tar form under nästas år.

Det är det yttersta körfältet i riktning mot Hisingen som man vill göra till en dubbelriktad cykelbana, skriver Göteborg Direkt. Då skulle både cyklister och flanörer kunna stanna på särskilda ställen och titta på utsikten.

"Konflikter mellan gående och cyklister"

– Vi ser ett intresse för att stanna och titta på brobygget. Som situationen är där nu så uppstår lätt konflikter mellan gående och cyklister och det behövs en bättre lösning ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Carl-Anton Holmgren, trafikkontorets projektchef för Hisingsbron, till Göteborg Direkt.

Tidningen skriver att trafikpolisen Karl-Evert Berglind "hoppade högt" när han tog del av idén.

– Vi kan inte strypa flödet på bron ytterligare, det är så mycket trafik och vi riskerar att få köer ner mot Nils Ericsonplatsen. När det byggs så mycket måste vi kunna ha öppet, säger han till Göteborg Direkt.

"Trodde det var ett skämt"

Kommunalrådet Jonas Ransgård, M, är också upprörd över förslaget.

– Jag trodde först det var ett skämt. Trafikkontorets uppgift är att främja framkomlighet och inte att hindra och hejda. Nu väntar vi på Marieholmstunneln med tre fler i varje riktning därför att vi har en stor kapacitetsbrist, och då föreslår trafikkontoret att vi ska stänga en befintlig fil för att folk vill titta på ett brobygge. Jag förstår inte det. Det är helt galet.

Jonas Ransgård.Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Ransgård cyklar själv över bron då och då säger han. 

– När det är underhåll och arbeten brukar de samla gång- och cykeltrafik på ena sidan. Det går ju utmärkt. Det borde fungera  nu också att samla den på västra sidan, så skulle folk kunna titta på bygget på den östra delen av bron, säger han.