Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Spårvagnsförarnas vrede – mot reklamen: ”Hånflin”

Spårvagnsföraren Alexander Oscarsson är upprörd över reklamen som sitter på spårvagnar i Göteborg: "Ska inte vara på vagnen överhuvudtaget". Foto: Privat
Enligt spårvagnsföraren kan reklamen uppmana resenärer att orsaka förseningar. Foto: NORA LOREK

En reklamskylt på spårvagnar i Göteborg har väckt starka känslor.

Den uppmanar resenärerna att orsaka förseningar och är ett hånflin mot honom och hans kolleger, tycker spårvagnsföraren Alexander Oscarsson, 31.

– Den ska inte vara på vagnen överhuvudtaget, säger han.

Efter ilskan backar nu Västtrafik – och reklamen dras tillbaka.

Spårvagnsreklamen "När någon håller vagnen åt dig-känslan" tillsammans med den man som syns där intill har blivit ett diskussionsämne bland Göteborgs spårvagnsförare.

Alexander Oscarsson är en av dem. Han förstår inte alls hur den kan ha fått sättas upp på vagnarna då reklamens budskap kan orsaka förseningar.

– Jag tolkar det som att Västtrafik tycker det är okej att passagerare håller dörrar och ser glada ut. Ett hånflin mot oss förare, liksom, säger han.

Reklamen ska ses med glimten i ögat, säger Fredrik Dobber som är vd på företaget som har den. Foto: Privat

Efter att en kollega tagit en bild på reklamen gjorde han ett inlägg på Västtrafiks Facebooksida där han undrar hur de kunde godkänna skylten, som gör reklam för företaget Let's Deal.

"Nu lär vi INTE kunna vara i tid om alla som läser denna reklamen ska hålla vagnen. Det är exakt detta som skapar förseningar", skriver Alexander.

Förarnas starka reaktion

I sitt första svar skriver Västtrafik att de tyckte att "reklamen var lite rolig". Något som Alexander Oscarsson inte håller med om.

I tråden är det fler som reagerar på samma sätt och Alexander Oscarsson säger att skylten är ett hett samtalsämne bland förare.

 

LÄS MER: Dansande spårvagnsföraren Alexander får upprättelse

 

– I allmänhet är folk sådana att de håller dörrarna och nu när de ser de här skyltarna kanske de tycker det är roligt att göra det. Det kan bli mer djävulskap. Det är därför vi blir sena, för att folk håller dörrarna och skiter i reglerna.

"Det kan bli mer djävulskap", säger Alexander Oscarsson. Foto: Privat

Fredrik Dobber, vd på Let's deal, säger att reklamen är en del av en kampanj som man har i de tre storstäderna.

"Vår ambition är absolut inte att orsaka förseningar eller annat, utan med glimten i ögat påminna om den sköna känslan man får när man har lite extra tur i vardagen, precis som när man gör ett klipp på Let's deal", skriver han i ett mejl.

Reklamen dras tillbaka

Men nu, efter att GT varit i kontakt med Let's deal och med Västtrafik, har det fattats ett beslut om att reklamen ska dras tillbaka. Det säger Alice Roman vid Västtrafiks presstjänst.

– Vi har varit i kontakt med kunden och med mediebolaget som vi arbetar tillsammans med och vi har gemensamt tagit ett beslut att byta ut enheten som flera förare varit negativa till, säger hon.

 

LÄS MER: Busschauffören Martins ilska – efter Västtrafiks uttalande

 

Alice Roman fortsätter:

– Det har självklart aldrig varit meningen att försvåra förarnas arbetssituation. Reklamen har gått igenom kontrollerna, men man har missat att den förvisso upplevs positivt på hållplatser men att det faktiskt är ett arbetsmiljöproblem för förarna som faktiskt har en tidtabell att hålla.

Senast nästa tisdag ska reklamen vara utbytt på spårvagnarna.

Ett besked som Alexander Oscarsson ser positivt på.

– Så bra, säger han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!